21.5.2021 Ajoneuvot Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon – syy on kuitenkin uusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon, mutta nyt ei tavoitellakaan nopeaa lisäystä auton toimintamatkaan. Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon nyt jo ainakin toiseen kertaan. Tämä on tuttu teknologia ranskalaisvalmistajalle, joka työskenteli aiheen tiimoilla jo 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.Nyt Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo kertoi yhtiön harkitsevan paluuta vaihdettavien akkujen pariin. Teknologian ajatuksena on ollut, että asiakkaan ei tarvitse odottaa akkujen latautumista. Sen sijaan akut voidaan vaihtaa valmiiksi täyteen ladattuihin vain hetkessä.Varjopuolena järjestelmä vaatii runsaasti ylimääräisiä akkuja, jonkinlaisen standardin akkujen muodon suhteen sekä tietenkin riittävästi palvelua tarjoavia pisteitä. Akkujen lataustehon kasvaminen on toistaiseksi tuntunut enemmänkin vähentävän keskustelua vaihdettavien akkujen ympärillä, kuin kasvattavan sitä.Tällä kertaa ranskalaisvalmistaja lähestyy aihetta toisesta näkökulmasta. Helpompi vaihdettavuus voisi mahdollistaa tehokkaamman uusiokäytön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoonRenault raivasi tietä vaihdettavilla akuilla yhteistyössä israelilaisen yrityksen kanssa (Better Place) vuonna 2008. Renault Fluence -täyssähköauto oli jopa saatavilla vaihdettavilla akuilla. Yhteistyökumppani Better Place ajautui kuitenkin konkurssiin vuonna 2013 ja teknologia tuntui jäävän historiaan.– Yrityksellämme löytää turvallinen ja luotettava ratkaisu [akkujen vaihtamiseen], on olemassa potentiaalinen hyöty. Emme ole vielä päättäneet mitään, mutta näemme tämän mielenkiintoisena mahdollisuutena, kertoi De Meo Financial Times -taloussanomalehden Future of the Car -verkkokonferenssissa.Nyt Renault pohtii vaihdettavia akkuja, jotta niitä voitaisiin hyödyntää muihin käyttötarkoituksiin. Kyseessä ei siis suinkaan ole ikään kuin matkanjatkamispalvelu.– Taloudellisesta näkövinkkelistä on hyvät perusteet pystyä irrottamaan akku autosta, erityisesti mikäli puhutaan akun uusiokäytöstä toiseen tai kolmanteen kertaan. Olemme tehneet laskelmat ja pyytäneet insinöörejämme löytämään ratkaisun, jossa palataan alkuperäiseen ideaan, jonka edelläkävijänä Renault toimi, sanoi toimitusjohtaja De Meo.Nissanilla uusiokäyttöäAihe on mielenkiintoinen, sillä Renaultin partneri Nissan on jo tehnyt runsaasti kokeiluja omien sähköautojensa akkujen uusiokäytön osalta. Uutisoimme maaliskuun lopulla, kuinka Nissan Leafin akkuja kierrätetään tehtaiden automatisoituihin kuljettimiin.Tämän lisäksi käytetyistä Leafin akuista on rakennettu järjestelmä Amsterdamin jalkapallostadionin valojen energiavarastoksi. Kyseessä on peräti 148 akustosta koostuva kolmen megawatin kokonaisuus, joka pyrkii tasaamaan energiapiikkejä.Renault on itse aiemmin tarjonnut asiakkaille mahdollisuutta akun liisaamiseen erillisenä osana – erillään itse auton hinnasta. Tätä kokeiltiin esimerkiksi pienehkön Renault Zoe -sähköauton kanssa, mutta sittemmin strategia tuntuisi jääneen historiaan. Nyt on ehkä jonkin uuden aika.Lähteet: Automotive News Europe ja Financial Times, kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?