21.5.2021 Ajoneuvot Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon – syy on kuitenkin uusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon, mutta nyt ei tavoitellakaan nopeaa lisäystä auton toimintamatkaan. Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon nyt jo ainakin toiseen kertaan. Tämä on tuttu teknologia ranskalaisvalmistajalle, joka työskenteli aiheen tiimoilla jo 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.Nyt Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo kertoi yhtiön harkitsevan paluuta vaihdettavien akkujen pariin. Teknologian ajatuksena on ollut, että asiakkaan ei tarvitse odottaa akkujen latautumista. Sen sijaan akut voidaan vaihtaa valmiiksi täyteen ladattuihin vain hetkessä.Varjopuolena järjestelmä vaatii runsaasti ylimääräisiä akkuja, jonkinlaisen standardin akkujen muodon suhteen sekä tietenkin riittävästi palvelua tarjoavia pisteitä. Akkujen lataustehon kasvaminen on toistaiseksi tuntunut enemmänkin vähentävän keskustelua vaihdettavien akkujen ympärillä, kuin kasvattavan sitä.Tällä kertaa ranskalaisvalmistaja lähestyy aihetta toisesta näkökulmasta. Helpompi vaihdettavuus voisi mahdollistaa tehokkaamman uusiokäytön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoonRenault raivasi tietä vaihdettavilla akuilla yhteistyössä israelilaisen yrityksen kanssa (Better Place) vuonna 2008. Renault Fluence -täyssähköauto oli jopa saatavilla vaihdettavilla akuilla. Yhteistyökumppani Better Place ajautui kuitenkin konkurssiin vuonna 2013 ja teknologia tuntui jäävän historiaan.– Yrityksellämme löytää turvallinen ja luotettava ratkaisu [akkujen vaihtamiseen], on olemassa potentiaalinen hyöty. Emme ole vielä päättäneet mitään, mutta näemme tämän mielenkiintoisena mahdollisuutena, kertoi De Meo Financial Times -taloussanomalehden Future of the Car -verkkokonferenssissa.Nyt Renault pohtii vaihdettavia akkuja, jotta niitä voitaisiin hyödyntää muihin käyttötarkoituksiin. Kyseessä ei siis suinkaan ole ikään kuin matkanjatkamispalvelu.– Taloudellisesta näkövinkkelistä on hyvät perusteet pystyä irrottamaan akku autosta, erityisesti mikäli puhutaan akun uusiokäytöstä toiseen tai kolmanteen kertaan. Olemme tehneet laskelmat ja pyytäneet insinöörejämme löytämään ratkaisun, jossa palataan alkuperäiseen ideaan, jonka edelläkävijänä Renault toimi, sanoi toimitusjohtaja De Meo.Nissanilla uusiokäyttöäAihe on mielenkiintoinen, sillä Renaultin partneri Nissan on jo tehnyt runsaasti kokeiluja omien sähköautojensa akkujen uusiokäytön osalta. Uutisoimme maaliskuun lopulla, kuinka Nissan Leafin akkuja kierrätetään tehtaiden automatisoituihin kuljettimiin.Tämän lisäksi käytetyistä Leafin akuista on rakennettu järjestelmä Amsterdamin jalkapallostadionin valojen energiavarastoksi. Kyseessä on peräti 148 akustosta koostuva kolmen megawatin kokonaisuus, joka pyrkii tasaamaan energiapiikkejä.Renault on itse aiemmin tarjonnut asiakkaille mahdollisuutta akun liisaamiseen erillisenä osana – erillään itse auton hinnasta. Tätä kokeiltiin esimerkiksi pienehkön Renault Zoe -sähköauton kanssa, mutta sittemmin strategia tuntuisi jääneen historiaan. Nyt on ehkä jonkin uuden aika.Lähteet: Automotive News Europe ja Financial Times, kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa