Ajoneuvot | Koeajo | 18.3.2020

Koeajo: Kotonaan kaupungissa – Renault Zoe

Renault Zoe on kotonaan kaupungissa – vaikka ilman kotilatausta. Hyvää: Halpa hinta mainiosta voimalinjasta. Huonoa: …mutta kallis hinta pikkuauton kuorista.

Jaa artikkeli

Täyssähköinen pikkuauto on ideaali kulkuneuvo taajamiin. Kaupunkiajossa sulava sähkövoimalinja peittoaa parhaatkin automaattivaihteistot, sisätilat lämpiävät nopeasti ja kilometrit ovat edullisia. Paikallispäästöttömyys keskustojen ihmisvilinässä on toki suuri plussa sekin. Kaupungissa asuvalle sähköautoilijalle uusi Renault Zoe voi olla osuva valinta.

Renault Zoe

Vaivaton ja riittävä

Koeajoon valikoitui kahdesta moottoriversiosta tehokkaampi. R135 tarkoittaa satakilowattista (136 hv) sähkömoottoria, joka liikuttaa autoa taajamavauhdeissa erittäin vaivattomasti. Zoen moottorijarrutuksen voi valita kahdesta tilasta. Voimakkaampi jarruttaa ennakoivalle kuljettajalle tarpeeksi, mutta pysäytykset vaativat jarrupoljinta.

Nollakelin tuntumassa kaupunkikulutus on noin 17,5 kWh/100 km tuntumassa, kun autolla ajeltiin reilun kymmenen kilometrin mittaisia matkoja. Se tarkoittaa vajaan 300 kilometrin toimintamatkaa kylmässäkin kelissä.

Pysty ajoasento

Kaupunkiajossa suurimmat moitteet kohdistuvat hivenen nypyttävään alustaan. Peilien ja A-pilarien väliin tehty kolo parantaa näkyvyyttä etuviistoon, mutta kauas eteen siirrettyjen A-pilarien luomaan katveeseen tottumisessa kestää hetken.

Zoen ajoasento on varsin pysty, mutta tottumisen jälkeen toimiva. Auto selviää pidemmistäkin siirtymistä, vaikka pikkuautojuuret tuntuvatkin. Liukkaalla talvikelillä toivoisi eniten jonkinlaista ohjaustuntoa.

Nollakelissä moottoritiepainotteisella ajolla kulutus pyörii 21 kilowatissa sataa kilometriä kohden, joten 52-kilowattituntinen akku riittää reilusti yli 200 kilometrin ajoon talvisella moottoritielläkin.

Renault Zoe

Mieti miten lataat

Uusi Zoe säilyttää edeltäjän hyvin nopean Type 2 -vaihtovirtalatauksen: 22 kilowatin (3 x 32 A) latausteho on markkinoiden parasta tasoa. Julkiset Type 2 -latausasemat ovat yleisiä ja pikalatausasemia halvempia, joten Zoe-kuljettajalle julkinen lataus on monia kilpailijoita houkuttelevampi vaihtoehto.

Kolmivaihelataus sopii erinomaisesti myös suomalaiskotiin, sillä sen ansiosta latausteho pysyy varsin korkeana matalammallakin virralla. Toisaalta Zoe osoittautui tavallista krantummaksi lataamaan epäasiallisten roikkaviritelmien läpi – tämä lienee vain hyvä asia.

Renault Zoe

Latauskaapeleille on mukavasti tilaa välipohjan alla.

Renault tarjoaa uuteen Zoeen lisävarusteena 50 kilowatin CCS-pikalatausta reilulla tuhannella eurolla. Valitettavasti latausteho jää kauas luvatusta. Kun nollakelissä ajetun 60 kilometrin moottoritieajon jälkeen kytkimme auton 50 kilowatin CCS-pikalaturiin, oli keskimääräinen latausteho latausvälillä 10–68 prosenttia vain 36 kW.

43 minuutissa kertyi siis noin 120 lisäkilometriä, ja aikapohjaisesti velotettavan latauksen kustannus oli 8,8 euroa eli 7,7 euroa/100 km. Vertailun vuoksi samassa Charge & Drive -palvelun Type 2 -laturissa vastaava lataus olisi kestänyt tunnin ja reilut 15 minuuttia, mutta hinnaksi olisi tullut vain 2,5 euroa/100 km. On hienoa, että Renault tarjoaa autoon pikalaturia, mutta sen tarve kannattaa pohtia oman käyttötarpeen mukaan.

Kaupunkilaisen sähköauto

Zoen sukupolvenvaihdos kohotti auton laatuvaikutelmaa melkoisesti. Kojelaudan materiaalit ja pinnat ovat korkeatasoisia ja vastaavat uutta Clioa. Kovin paljoa pintaa syvemmälle laatuvaikutelma ei ulotu: ovi sulkeutuu halvasti rämähtäen, ja tavaratilan lastausaukosta löytää naarmuuntuvaa maalipintaa arasta paikasta. Myös keulan Renault-logon alle asennetun latausportin kansi vaatii rauhallista ja päättäväistä sulkemista, muuten se hyppää takaisin auki. Ja miksi luukkua ei voi avata avaimella?

Renault Zoe

Pienet moitteet painavat, kun perusvarustein alle 30 000 euroa maksava auto on koeajovarusteilla jo yli 35 000 euron hintainen. Se on vähän Zoen voimalinjasta, mutta paljon sen paketoivasta pikkuautosta. Suuriakkuinen ja nopeasti julkisilla latureilla täyttyvä Renault voikin löytää asiakkaansa autoilijoista, jotka eivät pysty lataamaan kotona, mutta haluavat sähköauton.

Jaa artikkeli

Keskustelu