18.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kotonaan kaupungissa – Renault Zoe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Zoe on kotonaan kaupungissa – vaikka ilman kotilatausta. Hyvää: Halpa hinta mainiosta voimalinjasta. Huonoa: …mutta kallis hinta pikkuauton kuorista. Täyssähköinen pikkuauto on ideaali kulkuneuvo taajamiin. Kaupunkiajossa sulava sähkövoimalinja peittoaa parhaatkin automaattivaihteistot, sisätilat lämpiävät nopeasti ja kilometrit ovat edullisia. Paikallispäästöttömyys keskustojen ihmisvilinässä on toki suuri plussa sekin. Kaupungissa asuvalle sähköautoilijalle uusi Renault Zoe voi olla osuva valinta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton ja riittävä Koeajoon valikoitui kahdesta moottoriversiosta tehokkaampi. R135 tarkoittaa satakilowattista (136 hv) sähkömoottoria, joka liikuttaa autoa taajamavauhdeissa erittäin vaivattomasti. Zoen moottorijarrutuksen voi valita kahdesta tilasta. Voimakkaampi jarruttaa ennakoivalle kuljettajalle tarpeeksi, mutta pysäytykset vaativat jarrupoljinta. Nollakelin tuntumassa kaupunkikulutus on noin 17,5 kWh/100 km tuntumassa, kun autolla ajeltiin reilun kymmenen kilometrin mittaisia matkoja. Se tarkoittaa vajaan 300 kilometrin toimintamatkaa kylmässäkin kelissä. Pysty ajoasento Kaupunkiajossa suurimmat moitteet kohdistuvat hivenen nypyttävään alustaan. Peilien ja A-pilarien väliin tehty kolo parantaa näkyvyyttä etuviistoon, mutta kauas eteen siirrettyjen A-pilarien luomaan katveeseen tottumisessa kestää hetken. Zoen ajoasento on varsin pysty, mutta tottumisen jälkeen toimiva. Auto selviää pidemmistäkin siirtymistä, vaikka pikkuautojuuret tuntuvatkin. Liukkaalla talvikelillä toivoisi eniten jonkinlaista ohjaustuntoa. Nollakelissä moottoritiepainotteisella ajolla kulutus pyörii 21 kilowatissa sataa kilometriä kohden, joten 52-kilowattituntinen akku riittää reilusti yli 200 kilometrin ajoon talvisella moottoritielläkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mieti miten lataat Uusi Zoe säilyttää edeltäjän hyvin nopean Type 2 -vaihtovirtalatauksen: 22 kilowatin (3 x 32 A) latausteho on markkinoiden parasta tasoa. Julkiset Type 2 -latausasemat ovat yleisiä ja pikalatausasemia halvempia, joten Zoe-kuljettajalle julkinen lataus on monia kilpailijoita houkuttelevampi vaihtoehto. Kolmivaihelataus sopii erinomaisesti myös suomalaiskotiin, sillä sen ansiosta latausteho pysyy varsin korkeana matalammallakin virralla. Toisaalta Zoe osoittautui tavallista krantummaksi lataamaan epäasiallisten roikkaviritelmien läpi – tämä lienee vain hyvä asia. Latauskaapeleille on mukavasti tilaa välipohjan alla. Renault tarjoaa uuteen Zoeen lisävarusteena 50 kilowatin CCS-pikalatausta reilulla tuhannella eurolla. Valitettavasti latausteho jää kauas luvatusta. Kun nollakelissä ajetun 60 kilometrin moottoritieajon jälkeen kytkimme auton 50 kilowatin CCS-pikalaturiin, oli keskimääräinen latausteho latausvälillä 10–68 prosenttia vain 36 kW. 43 minuutissa kertyi siis noin 120 lisäkilometriä, ja aikapohjaisesti velotettavan latauksen kustannus oli 8,8 euroa eli 7,7 euroa/100 km. Vertailun vuoksi samassa Charge & Drive -palvelun Type 2 -laturissa vastaava lataus olisi kestänyt tunnin ja reilut 15 minuuttia, mutta hinnaksi olisi tullut vain 2,5 euroa/100 km. On hienoa, että Renault tarjoaa autoon pikalaturia, mutta sen tarve kannattaa pohtia oman käyttötarpeen mukaan. Kaupunkilaisen sähköauto Zoen sukupolvenvaihdos kohotti auton laatuvaikutelmaa melkoisesti. Kojelaudan materiaalit ja pinnat ovat korkeatasoisia ja vastaavat uutta Clioa. Kovin paljoa pintaa syvemmälle laatuvaikutelma ei ulotu: ovi sulkeutuu halvasti rämähtäen, ja tavaratilan lastausaukosta löytää naarmuuntuvaa maalipintaa arasta paikasta. Myös keulan Renault-logon alle asennetun latausportin kansi vaatii rauhallista ja päättäväistä sulkemista, muuten se hyppää takaisin auki. Ja miksi luukkua ei voi avata avaimella? Pienet moitteet painavat, kun perusvarustein alle 30 000 euroa maksava auto on koeajovarusteilla jo yli 35 000 euron hintainen. Se on vähän Zoen voimalinjasta, mutta paljon sen paketoivasta pikkuautosta. Suuriakkuinen ja nopeasti julkisilla latureilla täyttyvä Renault voikin löytää asiakkaansa autoilijoista, jotka eivät pysty lataamaan kotona, mutta haluavat sähköauton. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Zoe ZE 50 R135 Intens Hinta alkaen 32 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 270 € Moottori Sähköauto, etuveto. Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 55,0/52,0 kWh. Lataus: Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 383 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 140 km/h Mitat pituus 4084 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku