18.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kotonaan kaupungissa – Renault Zoe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Zoe on kotonaan kaupungissa – vaikka ilman kotilatausta. Hyvää: Halpa hinta mainiosta voimalinjasta. Huonoa: …mutta kallis hinta pikkuauton kuorista. Täyssähköinen pikkuauto on ideaali kulkuneuvo taajamiin. Kaupunkiajossa sulava sähkövoimalinja peittoaa parhaatkin automaattivaihteistot, sisätilat lämpiävät nopeasti ja kilometrit ovat edullisia. Paikallispäästöttömyys keskustojen ihmisvilinässä on toki suuri plussa sekin. Kaupungissa asuvalle sähköautoilijalle uusi Renault Zoe voi olla osuva valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ja riittäväKoeajoon valikoitui kahdesta moottoriversiosta tehokkaampi. R135 tarkoittaa satakilowattista (136 hv) sähkömoottoria, joka liikuttaa autoa taajamavauhdeissa erittäin vaivattomasti. Zoen moottorijarrutuksen voi valita kahdesta tilasta. Voimakkaampi jarruttaa ennakoivalle kuljettajalle tarpeeksi, mutta pysäytykset vaativat jarrupoljinta.Nollakelin tuntumassa kaupunkikulutus on noin 17,5 kWh/100 km tuntumassa, kun autolla ajeltiin reilun kymmenen kilometrin mittaisia matkoja. Se tarkoittaa vajaan 300 kilometrin toimintamatkaa kylmässäkin kelissä.Pysty ajoasento Kaupunkiajossa suurimmat moitteet kohdistuvat hivenen nypyttävään alustaan. Peilien ja A-pilarien väliin tehty kolo parantaa näkyvyyttä etuviistoon, mutta kauas eteen siirrettyjen A-pilarien luomaan katveeseen tottumisessa kestää hetken.Zoen ajoasento on varsin pysty, mutta tottumisen jälkeen toimiva. Auto selviää pidemmistäkin siirtymistä, vaikka pikkuautojuuret tuntuvatkin. Liukkaalla talvikelillä toivoisi eniten jonkinlaista ohjaustuntoa.Nollakelissä moottoritiepainotteisella ajolla kulutus pyörii 21 kilowatissa sataa kilometriä kohden, joten 52-kilowattituntinen akku riittää reilusti yli 200 kilometrin ajoon talvisella moottoritielläkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieti miten lataatUusi Zoe säilyttää edeltäjän hyvin nopean Type 2 -vaihtovirtalatauksen: 22 kilowatin (3 x 32 A) latausteho on markkinoiden parasta tasoa. Julkiset Type 2 -latausasemat ovat yleisiä ja pikalatausasemia halvempia, joten Zoe-kuljettajalle julkinen lataus on monia kilpailijoita houkuttelevampi vaihtoehto.Kolmivaihelataus sopii erinomaisesti myös suomalaiskotiin, sillä sen ansiosta latausteho pysyy varsin korkeana matalammallakin virralla. Toisaalta Zoe osoittautui tavallista krantummaksi lataamaan epäasiallisten roikkaviritelmien läpi – tämä lienee vain hyvä asia.Latauskaapeleille on mukavasti tilaa välipohjan alla.Renault tarjoaa uuteen Zoeen lisävarusteena 50 kilowatin CCS-pikalatausta reilulla tuhannella eurolla. Valitettavasti latausteho jää kauas luvatusta. Kun nollakelissä ajetun 60 kilometrin moottoritieajon jälkeen kytkimme auton 50 kilowatin CCS-pikalaturiin, oli keskimääräinen latausteho latausvälillä 10–68 prosenttia vain 36 kW.43 minuutissa kertyi siis noin 120 lisäkilometriä, ja aikapohjaisesti velotettavan latauksen kustannus oli 8,8 euroa eli 7,7 euroa/100 km. Vertailun vuoksi samassa Charge & Drive -palvelun Type 2 -laturissa vastaava lataus olisi kestänyt tunnin ja reilut 15 minuuttia, mutta hinnaksi olisi tullut vain 2,5 euroa/100 km. On hienoa, että Renault tarjoaa autoon pikalaturia, mutta sen tarve kannattaa pohtia oman käyttötarpeen mukaan. Kaupunkilaisen sähköautoZoen sukupolvenvaihdos kohotti auton laatuvaikutelmaa melkoisesti. Kojelaudan materiaalit ja pinnat ovat korkeatasoisia ja vastaavat uutta Clioa. Kovin paljoa pintaa syvemmälle laatuvaikutelma ei ulotu: ovi sulkeutuu halvasti rämähtäen, ja tavaratilan lastausaukosta löytää naarmuuntuvaa maalipintaa arasta paikasta. Myös keulan Renault-logon alle asennetun latausportin kansi vaatii rauhallista ja päättäväistä sulkemista, muuten se hyppää takaisin auki. Ja miksi luukkua ei voi avata avaimella?Pienet moitteet painavat, kun perusvarustein alle 30 000 euroa maksava auto on koeajovarusteilla jo yli 35 000 euron hintainen. Se on vähän Zoen voimalinjasta, mutta paljon sen paketoivasta pikkuautosta. Suuriakkuinen ja nopeasti julkisilla latureilla täyttyvä Renault voikin löytää asiakkaansa autoilijoista, jotka eivät pysty lataamaan kotona, mutta haluavat sähköauton.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Zoe ZE 50 R135 Intens Hinta alkaen 32 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 270 € Moottori Sähköauto, etuveto. Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 55,0/52,0 kWh. Lataus: Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 383 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 140 km/h Mitat pituus 4084 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla - avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä