18.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kotonaan kaupungissa – Renault Zoe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Zoe on kotonaan kaupungissa – vaikka ilman kotilatausta. Hyvää: Halpa hinta mainiosta voimalinjasta. Huonoa: …mutta kallis hinta pikkuauton kuorista. Täyssähköinen pikkuauto on ideaali kulkuneuvo taajamiin. Kaupunkiajossa sulava sähkövoimalinja peittoaa parhaatkin automaattivaihteistot, sisätilat lämpiävät nopeasti ja kilometrit ovat edullisia. Paikallispäästöttömyys keskustojen ihmisvilinässä on toki suuri plussa sekin. Kaupungissa asuvalle sähköautoilijalle uusi Renault Zoe voi olla osuva valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ja riittäväKoeajoon valikoitui kahdesta moottoriversiosta tehokkaampi. R135 tarkoittaa satakilowattista (136 hv) sähkömoottoria, joka liikuttaa autoa taajamavauhdeissa erittäin vaivattomasti. Zoen moottorijarrutuksen voi valita kahdesta tilasta. Voimakkaampi jarruttaa ennakoivalle kuljettajalle tarpeeksi, mutta pysäytykset vaativat jarrupoljinta.Nollakelin tuntumassa kaupunkikulutus on noin 17,5 kWh/100 km tuntumassa, kun autolla ajeltiin reilun kymmenen kilometrin mittaisia matkoja. Se tarkoittaa vajaan 300 kilometrin toimintamatkaa kylmässäkin kelissä.Pysty ajoasento Kaupunkiajossa suurimmat moitteet kohdistuvat hivenen nypyttävään alustaan. Peilien ja A-pilarien väliin tehty kolo parantaa näkyvyyttä etuviistoon, mutta kauas eteen siirrettyjen A-pilarien luomaan katveeseen tottumisessa kestää hetken.Zoen ajoasento on varsin pysty, mutta tottumisen jälkeen toimiva. Auto selviää pidemmistäkin siirtymistä, vaikka pikkuautojuuret tuntuvatkin. Liukkaalla talvikelillä toivoisi eniten jonkinlaista ohjaustuntoa.Nollakelissä moottoritiepainotteisella ajolla kulutus pyörii 21 kilowatissa sataa kilometriä kohden, joten 52-kilowattituntinen akku riittää reilusti yli 200 kilometrin ajoon talvisella moottoritielläkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieti miten lataatUusi Zoe säilyttää edeltäjän hyvin nopean Type 2 -vaihtovirtalatauksen: 22 kilowatin (3 x 32 A) latausteho on markkinoiden parasta tasoa. Julkiset Type 2 -latausasemat ovat yleisiä ja pikalatausasemia halvempia, joten Zoe-kuljettajalle julkinen lataus on monia kilpailijoita houkuttelevampi vaihtoehto.Kolmivaihelataus sopii erinomaisesti myös suomalaiskotiin, sillä sen ansiosta latausteho pysyy varsin korkeana matalammallakin virralla. Toisaalta Zoe osoittautui tavallista krantummaksi lataamaan epäasiallisten roikkaviritelmien läpi – tämä lienee vain hyvä asia.Latauskaapeleille on mukavasti tilaa välipohjan alla.Renault tarjoaa uuteen Zoeen lisävarusteena 50 kilowatin CCS-pikalatausta reilulla tuhannella eurolla. Valitettavasti latausteho jää kauas luvatusta. Kun nollakelissä ajetun 60 kilometrin moottoritieajon jälkeen kytkimme auton 50 kilowatin CCS-pikalaturiin, oli keskimääräinen latausteho latausvälillä 10–68 prosenttia vain 36 kW.43 minuutissa kertyi siis noin 120 lisäkilometriä, ja aikapohjaisesti velotettavan latauksen kustannus oli 8,8 euroa eli 7,7 euroa/100 km. Vertailun vuoksi samassa Charge & Drive -palvelun Type 2 -laturissa vastaava lataus olisi kestänyt tunnin ja reilut 15 minuuttia, mutta hinnaksi olisi tullut vain 2,5 euroa/100 km. On hienoa, että Renault tarjoaa autoon pikalaturia, mutta sen tarve kannattaa pohtia oman käyttötarpeen mukaan. Kaupunkilaisen sähköautoZoen sukupolvenvaihdos kohotti auton laatuvaikutelmaa melkoisesti. Kojelaudan materiaalit ja pinnat ovat korkeatasoisia ja vastaavat uutta Clioa. Kovin paljoa pintaa syvemmälle laatuvaikutelma ei ulotu: ovi sulkeutuu halvasti rämähtäen, ja tavaratilan lastausaukosta löytää naarmuuntuvaa maalipintaa arasta paikasta. Myös keulan Renault-logon alle asennetun latausportin kansi vaatii rauhallista ja päättäväistä sulkemista, muuten se hyppää takaisin auki. Ja miksi luukkua ei voi avata avaimella?Pienet moitteet painavat, kun perusvarustein alle 30 000 euroa maksava auto on koeajovarusteilla jo yli 35 000 euron hintainen. Se on vähän Zoen voimalinjasta, mutta paljon sen paketoivasta pikkuautosta. Suuriakkuinen ja nopeasti julkisilla latureilla täyttyvä Renault voikin löytää asiakkaansa autoilijoista, jotka eivät pysty lataamaan kotona, mutta haluavat sähköauton.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Zoe ZE 50 R135 Intens Hinta alkaen 32 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 270 € Moottori Sähköauto, etuveto. Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 55,0/52,0 kWh. Lataus: Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 383 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 140 km/h Mitat pituus 4084 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen