16.4.2022 Ajoneuvot Rengaspainetesti: Jo pienet paine-erot aiheuttavat ongelmia väistötilanteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin rengaspainetestissä tutkittiin paineiden vaikutusta auton käytökseen. Testissä käytiin läpi jarrutusmatkoja, väistökokeita ja kuorman vaikutusta. Hetki sitten julkaistussa jarrutusmatkatestissä kävi ilmi, että rengaspaine ei juuri vaikuta jarrutusmatkan pituuteen. Tässä osassa on luvassa väistökoe. Kokeessa väistetään kuvitteellista estettä äkillisesti vastaantulijoiden kaistalle ja palataan yhtä nopeasti takaisin omalle puolelle tietä.Kuormaamattomalla autolla, suosituspaineilla ja ilman ajonvakautusta auto ohjautuu testialueen keilakujan läpi kiitettävän tasapainoisesti. Ajonvakautuksen kanssa vastaohjauksia ei testissä tarvita. Järjestelmä jarruttaa kulkua vastaantulijoiden kaistalla niin reilusti, että omalle kaistalle paluu sujuu ongelmitta.Rengaspaineiden nostolla 0,5 baaria yli suosituksen oli selvä vaikutus auton käytökseen. Kovemmalla paineella rengas ohjautuu käännöksiin hivenen terävämmin, mutta pidon raja muuttuu jyrkemmäksi. Ajonvakautuksen kanssa pitoeroa on tosin hyvin vaikea huomata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaineenlaskulla suurin merkitysPaineiden lasku 0,5 baaria alle suosituksen muuttaa ajokäytöstä vieläkin enemmän. Auto reagoi ohjauskäskyihin verkkaisemmin, kori kallistelee enemmän ja keula alkaa väistöliikkeiden aikana selvästi aliohjautumaan.Seuraavaksi nostimme muiden renkaiden paineet takaisin suositustasolle, mutta laskimme vasemman takarenkaan paineen yhden baarin alle suosituksen. Ilman ajonvakautusta käytös muuttui odotusten mukaisesti: auto lähtee vastaantulijoiden kaistalla reiluun ja äkkinäiseen peräluistoon painon siirtyessä vasemman puolen pyörille.Ajonvakautus tasaa tässäkin tilanteessa oivallisesti yhden renkaan väärää painetta. Auto kyllä pyrkii aluksi yliohjautumaan perustilannetta enemmän, mutta järjestelmä ehtii jarruttaa kulkua niin rajusti, että auton kulkusuunta pysyy haluttuna koko keilakujan läpi.Väistökokeet kertovat, että auto on suosituspaineilla ääritilanteissa turvallisin, ja liian alhaiset rengaspaineet heikentävät ajokäytöstä merkittävästi. Etenkin kuorman kanssa on syytä noudattaa tarkasti ilmoitettuja suosituspaineita. Nykyaikainen ajonvakautusjärjestelmä kykenee kompensoimaan renkaiden alipaineita hyvin.Voit tutustua testiin kokonaisuudessaan jo nyt Moottori-lehden numerossa 4/2022. Palaamme testin tuloksiin verkkosivuillamme uudelleen tuonnempana.Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen