16.4.2022 Ajoneuvot Rengaspainetesti: Jo pienet paine-erot aiheuttavat ongelmia väistötilanteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin rengaspainetestissä tutkittiin paineiden vaikutusta auton käytökseen. Testissä käytiin läpi jarrutusmatkoja, väistökokeita ja kuorman vaikutusta. Hetki sitten julkaistussa jarrutusmatkatestissä kävi ilmi, että rengaspaine ei juuri vaikuta jarrutusmatkan pituuteen. Tässä osassa on luvassa väistökoe. Kokeessa väistetään kuvitteellista estettä äkillisesti vastaantulijoiden kaistalle ja palataan yhtä nopeasti takaisin omalle puolelle tietä. Kuormaamattomalla autolla, suosituspaineilla ja ilman ajonvakautusta auto ohjautuu testialueen keilakujan läpi kiitettävän tasapainoisesti. Ajonvakautuksen kanssa vastaohjauksia ei testissä tarvita. Järjestelmä jarruttaa kulkua vastaantulijoiden kaistalla niin reilusti, että omalle kaistalle paluu sujuu ongelmitta. Rengaspaineiden nostolla 0,5 baaria yli suosituksen oli selvä vaikutus auton käytökseen. Kovemmalla paineella rengas ohjautuu käännöksiin hivenen terävämmin, mutta pidon raja muuttuu jyrkemmäksi. Ajonvakautuksen kanssa pitoeroa on tosin hyvin vaikea huomata. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paineenlaskulla suurin merkitys Paineiden lasku 0,5 baaria alle suosituksen muuttaa ajokäytöstä vieläkin enemmän. Auto reagoi ohjauskäskyihin verkkaisemmin, kori kallistelee enemmän ja keula alkaa väistöliikkeiden aikana selvästi aliohjautumaan. Seuraavaksi nostimme muiden renkaiden paineet takaisin suositustasolle, mutta laskimme vasemman takarenkaan paineen yhden baarin alle suosituksen. Ilman ajonvakautusta käytös muuttui odotusten mukaisesti: auto lähtee vastaantulijoiden kaistalla reiluun ja äkkinäiseen peräluistoon painon siirtyessä vasemman puolen pyörille. Ajonvakautus tasaa tässäkin tilanteessa oivallisesti yhden renkaan väärää painetta. Auto kyllä pyrkii aluksi yliohjautumaan perustilannetta enemmän, mutta järjestelmä ehtii jarruttaa kulkua niin rajusti, että auton kulkusuunta pysyy haluttuna koko keilakujan läpi. Väistökokeet kertovat, että auto on suosituspaineilla ääritilanteissa turvallisin, ja liian alhaiset rengaspaineet heikentävät ajokäytöstä merkittävästi. Etenkin kuorman kanssa on syytä noudattaa tarkasti ilmoitettuja suosituspaineita. Nykyaikainen ajonvakautusjärjestelmä kykenee kompensoimaan renkaiden alipaineita hyvin. Voit tutustua testiin kokonaisuudessaan jo nyt Moottori-lehden numerossa 4/2022. Palaamme testin tuloksiin verkkosivuillamme uudelleen tuonnempana. Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan