16.4.2022

Rengaspainetesti: Jo pienet paine-erot aiheuttavat ongelmia väistötilanteissa

Moottorin rengaspainetestissä tutkittiin paineiden vaikutusta auton käytökseen. Testissä käytiin läpi jarrutusmatkoja, väistökokeita ja kuorman vaikutusta.

Hetki sitten julkaistussa jarrutusmatkatestissä kävi ilmi, että rengaspaine ei juuri vaikuta jarrutusmatkan pituuteen. Tässä osassa on luvassa väistökoe. Kokeessa väistetään kuvitteellista estettä äkillisesti vastaantulijoiden kaistalle ja palataan yhtä nopeasti takaisin omalle puolelle tietä.

Kuormaamattomalla autolla, suosituspaineilla ja ilman ajonvakautusta auto ohjautuu testialueen keilakujan läpi kiitettävän tasapainoisesti. Ajonvakautuksen kanssa vastaohjauksia ei testissä tarvita. Järjestelmä jarruttaa kulkua vastaantulijoiden kaistalla niin reilusti, että omalle kaistalle paluu sujuu ongelmitta.

Rengaspaineiden nostolla 0,5 baaria yli suosituksen oli selvä vaikutus auton käytökseen. Kovemmalla paineella rengas ohjautuu käännöksiin hivenen terävämmin, mutta pidon raja muuttuu jyrkemmäksi. Ajonvakautuksen kanssa pitoeroa on tosin hyvin vaikea huomata.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paineenlaskulla suurin merkitys

Paineiden lasku 0,5 baaria alle suosituksen muuttaa ajokäytöstä vieläkin enemmän. Auto reagoi ohjauskäskyihin verkkaisemmin, kori kallistelee enemmän ja keula alkaa väistöliikkeiden aikana selvästi aliohjautumaan.

Seuraavaksi nostimme muiden renkaiden paineet takaisin suositustasolle, mutta laskimme vasemman takarenkaan paineen yhden baarin alle suosituksen. Ilman ajonvakautusta käytös muuttui odotusten mukaisesti: auto lähtee vastaantulijoiden kaistalla reiluun ja äkkinäiseen peräluistoon painon siirtyessä vasemman puolen pyörille.

Ajonvakautus tasaa tässäkin tilanteessa oivallisesti yhden renkaan väärää painetta. Auto kyllä pyrkii aluksi yliohjautumaan perustilannetta enemmän, mutta järjestelmä ehtii jarruttaa kulkua niin rajusti, että auton kulkusuunta pysyy haluttuna koko keilakujan läpi.

Väistökokeet kertovat, että auto on suosituspaineilla ääritilanteissa turvallisin, ja liian alhaiset rengaspaineet heikentävät ajokäytöstä merkittävästi. Etenkin kuorman kanssa on syytä noudattaa tarkasti ilmoitettuja suosituspaineita. Nykyaikainen ajonvakautusjärjestelmä kykenee kompensoimaan renkaiden alipaineita hyvin.

Voit tutustua testiin kokonaisuudessaan jo nyt Moottori-lehden numerossa 4/2022. Palaamme testin tuloksiin verkkosivuillamme uudelleen tuonnempana.

Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Kommentoi artikkelia