18.4.2022 Ajoneuvot Rengaspainetesti: Oikeat paineet lisäävät ajomukavuutta ja pienentävät melua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin rengaspainetestissä haluttiin selvittää paineiden merkitystä auton käytökseen, turvallisuuteen ja mukavuuteen. Testin aiemmissa osissa selvitettiin paineiden vaikutusta jarrutusmatkaan ja väistöihin. Tällä kertaa testataan, kuinka paineet vaikuttavat ajettavuuteen maantiellä. Testiautona toimi Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG, jonka suositusrengaspaine 205/55 R16 -rengaskoolle on kuormaamattomana 2,2 baaria molemmilla akseleilla. Kuormatulle autolle painesuositukset ovat edessä 2,5 ja takana 3,2 baaria. Kuormattuna ja 0,5 baarin ylipaineella auton tarjoama kyyti on korostetun terävää ja epämukavaa. Tämä pätee myös äänimaailmaan. Ylipaineiset renkaat pitävät etenkin töyssyissä kumisevaa ääntä. Paineiden lasku suositellulle tasolle muuttaa asioita dramaattisesti. Rengas suodattaa tien teräviä epätasaisuuksia paljon paremmin, ja kyyti tuntuu kaikin puolin mukavammalta. Suosituspaineilla renkaiden kautta välittyvä melu on vaimeampaa. Paineiden lasku puoli baaria alle suosituksen lisää jousitusmukavuutta jonkin verran, mutta ajettavuus alkaa kärsiä epätarkkuudesta niin renkaiden kuin ohjauksenkin osalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alipaine haittaa etenkin taka-akselilla Liian alhainen paine lastatun auton renkaissa aiheuttaa haasteita etenkin taka-akselilla. Jo 0,5 baaria alhaisempi paine ei kannattele kuormaa kunnolla, minkä johdosta etu- ja taka-akseli tuntuvat olevan eri paria. Yhden baarin alipaine eturenkaassa on helpompi huomata kuin vastaava vajaus takana. Edessä vajaapaineinen rengas aiheuttaa suoralla tiellä puoltamista ja kaarteissa ajolinjan levenemistä. Takana tilanne on haastavampi ja baarin alipainetta ei välttämättä huomaa rauhallisessa arkiajossa. Kuormaamattomassa autossa 0,5 baarin ylipaine ei tunnu läheskään niin epämukavalta kuin kuormattuna. Jousituksella on enemmän pelivaraa, ja itse rengaspaineet pysyttelevät vielä kakkosella alkavissa lukemissa. Maantie- ja taajamakokeet osoittivat valmistajan suosittelemat rengaspaineet parhaimmaksi vaihtoehdoksi ajettavuuden ja mukavuuden suhteen. Tarpeettoman korkeat paineet tuovat ajoon epämukavuutta, liian alhaiset puolestaan heikentävät ajettavuutta ja kasvattavat melutasoa. Rengaspainetestin tuloksiin ja havaintoihin voit tutustua kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 4/2022. Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku