18.4.2022

Rengaspainetesti: Oikeat paineet lisäävät ajomukavuutta ja pienentävät melua

Moottorin rengaspainetestissä haluttiin selvittää paineiden merkitystä auton käytökseen, turvallisuuteen ja mukavuuteen.

Testin aiemmissa osissa selvitettiin paineiden vaikutusta jarrutusmatkaan ja väistöihin. Tällä kertaa testataan, kuinka paineet vaikuttavat ajettavuuteen maantiellä.

Testiautona toimi Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG, jonka suositusrengaspaine 205/55 R16 -rengaskoolle on kuormaamattomana 2,2 baaria molemmilla akseleilla. Kuormatulle autolle painesuositukset ovat edessä 2,5 ja takana 3,2 baaria.

Kuormattuna ja 0,5 baarin ylipaineella auton tarjoama kyyti on korostetun terävää ja epämukavaa. Tämä pätee myös äänimaailmaan. Ylipaineiset renkaat pitävät etenkin töyssyissä kumisevaa ääntä.

Paineiden lasku suositellulle tasolle muuttaa asioita dramaattisesti. Rengas suodattaa tien teräviä epätasaisuuksia paljon paremmin, ja kyyti tuntuu kaikin puolin mukavammalta. Suosituspaineilla renkaiden kautta välittyvä melu on vaimeampaa.

Paineiden lasku puoli baaria alle suosituksen lisää jousitusmukavuutta jonkin verran, mutta ajettavuus alkaa kärsiä epätarkkuudesta niin renkaiden kuin ohjauksenkin osalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alipaine haittaa etenkin taka-akselilla

Liian alhainen paine lastatun auton renkaissa aiheuttaa haasteita etenkin taka-akselilla. Jo 0,5 baaria alhaisempi paine ei kannattele kuormaa kunnolla, minkä johdosta etu- ja taka-akseli tuntuvat olevan eri paria.

Yhden baarin alipaine eturenkaassa on helpompi huomata kuin vastaava vajaus takana. Edessä vajaapaineinen rengas aiheuttaa suoralla tiellä puoltamista ja kaarteissa ajolinjan levenemistä. Takana tilanne on haastavampi ja baarin alipainetta ei välttämättä huomaa rauhallisessa arkiajossa.

Kuormaamattomassa autossa 0,5 baarin ylipaine ei tunnu läheskään niin epämukavalta kuin kuormattuna. Jousituksella on enemmän pelivaraa, ja itse rengaspaineet pysyttelevät vielä kakkosella alkavissa lukemissa.

Maantie- ja taajamakokeet osoittivat valmistajan suosittelemat rengaspaineet parhaimmaksi vaihtoehdoksi ajettavuuden ja mukavuuden suhteen. Tarpeettoman korkeat paineet tuovat ajoon epämukavuutta, liian alhaiset puolestaan heikentävät ajettavuutta ja kasvattavat melutasoa.

Rengaspainetestin tuloksiin ja havaintoihin voit tutustua kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 4/2022.

Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Luetuimmat