14.4.2022

Rengaspainetesti: paineilla yllättävän pieni vaikutus jarrutusmatkaan

Moottorin rengaspainetestissä haluttiin selvittää, kuinka rengaspaineet vaikuttavat auton käytökseen. Testasimme, millainen vaikutus rengaspaineella on auton jarrutusmatkaan.

Testiautona toimi Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG, jonka suositusrengaspaine 205/55 R16 -rengaskoolle on kuormaamattomana 2,2 baaria molemmilla akseleilla. Kuormatulle autolle painesuositukset ovat edessä 2,5 ja takana 3,2 baaria. Suositelluilla rengaspaineilla Octavia pysähtyi 100 km/h vauhdista 5 km/h:n 35,8 metrissä.

Kuormaamattoman auton paineet nostettiin testin aluksi 0,5 baaria suositusta ylemmäs. Auto pysähtyi näillä spekseillä nopeusvälin 100–5 km/h 36,8 metrissä, eli jarrutusmatka lisääntyi metrillä.

Seuraavaksi alensimme paineet puoli baaria alle suosituspaineen. Ennakko-odotusten vastaisesti tämä ei juuri vaikuttanut jarrutusmatkaan (35,9 m), mutta täysjarrutusten aikana auto alkoi jo hieman hakea suuntaansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurin ero ajokäytöksessä

Rengaspaineen lasku täyden baarin verran suosituspainetta alemmas ei sekään vaikuttanut jarrutusmatkaan, mutta ajokäytös sen sijaan romahti.

Tämän jälkeen nostimme rengaspaineet jälleen suositustasolle, mutta jätimme vasemman eturenkaan yhden baarin verran vajaaksi. Tällä simuloimme tilannetta, missä yksi rengas on tyhjentynyt huomaamattomasti ennen aikojaan.

Jarrutustulos oli täsmälleen sama 36,1 metriä. Eturenkaan merkittävä vajaapaine kävi ilmi lievänä puoltamisena niin siirtymillä kuin jarrutusten aikana.

Erot luultua pienempiä

Teimme jarrutuskokeet myös lähelle maksimikantavuutta lastatulla autolla rengaspaineita muutellen. Suosituspaineisiin nähden 0,5 baarin ylipaineella tehtyjen jarrutusten keskiarvo oli 36,3 metriä.

Molempien jarrutuskoesarjojen tulos on selvä. Valmistajan suosittelemat rengaspaineet takaavat lyhimmät jarrutusmatkat, vaikka erot jäivätkin eri paineiden välillä odotettua pienemmiksi.

Voit tutustua testiin kokonaisuudessaan jo nyt Moottori-lehden numerossa 4/2022. Palaamme testin tuloksiin verkkosivuillamme piakkoin.

Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Luetuimmat