14.4.2022 Ajoneuvot Rengaspainetesti: paineilla yllättävän pieni vaikutus jarrutusmatkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin rengaspainetestissä haluttiin selvittää, kuinka rengaspaineet vaikuttavat auton käytökseen. Testasimme, millainen vaikutus rengaspaineella on auton jarrutusmatkaan. Testiautona toimi Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG, jonka suositusrengaspaine 205/55 R16 -rengaskoolle on kuormaamattomana 2,2 baaria molemmilla akseleilla. Kuormatulle autolle painesuositukset ovat edessä 2,5 ja takana 3,2 baaria. Suositelluilla rengaspaineilla Octavia pysähtyi 100 km/h vauhdista 5 km/h:n 35,8 metrissä.Kuormaamattoman auton paineet nostettiin testin aluksi 0,5 baaria suositusta ylemmäs. Auto pysähtyi näillä spekseillä nopeusvälin 100–5 km/h 36,8 metrissä, eli jarrutusmatka lisääntyi metrillä.Seuraavaksi alensimme paineet puoli baaria alle suosituspaineen. Ennakko-odotusten vastaisesti tämä ei juuri vaikuttanut jarrutusmatkaan (35,9 m), mutta täysjarrutusten aikana auto alkoi jo hieman hakea suuntaansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurin ero ajokäytöksessäRengaspaineen lasku täyden baarin verran suosituspainetta alemmas ei sekään vaikuttanut jarrutusmatkaan, mutta ajokäytös sen sijaan romahti.Tämän jälkeen nostimme rengaspaineet jälleen suositustasolle, mutta jätimme vasemman eturenkaan yhden baarin verran vajaaksi. Tällä simuloimme tilannetta, missä yksi rengas on tyhjentynyt huomaamattomasti ennen aikojaan.Jarrutustulos oli täsmälleen sama 36,1 metriä. Eturenkaan merkittävä vajaapaine kävi ilmi lievänä puoltamisena niin siirtymillä kuin jarrutusten aikana.Erot luultua pienempiäTeimme jarrutuskokeet myös lähelle maksimikantavuutta lastatulla autolla rengaspaineita muutellen. Suosituspaineisiin nähden 0,5 baarin ylipaineella tehtyjen jarrutusten keskiarvo oli 36,3 metriä.Molempien jarrutuskoesarjojen tulos on selvä. Valmistajan suosittelemat rengaspaineet takaavat lyhimmät jarrutusmatkat, vaikka erot jäivätkin eri paineiden välillä odotettua pienemmiksi.Voit tutustua testiin kokonaisuudessaan jo nyt Moottori-lehden numerossa 4/2022. Palaamme testin tuloksiin verkkosivuillamme piakkoin.Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous