25.3.2023 Ajoneuvot Renkaan energiatehokuudella on merkitystä – vierinvastuksen vaikutus jopa kuudesosa ajon aikaisiin päästöihin Rengastesti Espanja 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttoaineenkulutus ajon aikana aiheuttaa renkaan elinkaaren suurimmat ympäristövaikutukset. Ympäristävaikutuksia voi hillitä esimerkiksi oikeilla rengaspaineilla. Auton polttoaineenkulutus ajon aikana aiheuttaa renkaan elinkaaren aikana sen kaikkein suurimmat ympäristövaikutukset. Kun autoon valitsee alhaisen vierintävastuksen renkaat ja tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti, kuljettaja voi parantaa ajamisen energiatehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä merkittävästi. – Autoilijat pystyvät vaikuttamaan liikenteen ympäristöystävällisyyteen monin tavoin. Yli 80 prosenttia renkaan hiilijalanjäljestä syntyy renkaan käytön aikana. Fiksu rengasvalinta, oikea rengaspaine ja järkevä ajotyyli vähentävät ajamisesta syntyviä päästöjä merkittävästi, sanoo Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautossa vaikuttaa suoraan kulutukseen ja toimintamatkaan Liikenteen synnyttämistä kasvihuonekaasuista hiilidioksidi on merkittävin. Polttomoottoriautojen CO2-päästöistä puolestaan noin kuudesosa syntyy renkaiden vierintävastuksen kuluttamasta energiasta. Sähköautojen osalta vierintävastuksen aiheuttama osuus päästöistä on vieläkin suurempi, jopa neljännes. Esimerkinomaisesti, jos ajoneuvon hiilidioksidipäästöt ovat esimerkiksi 120 grammaa kilometrille, renkaiden vierintävastuksen aiheuttama osuus siitä on 20 grammaa kilometrille. Mitä pienempi renkaiden vierintävastus on, sitä vähemmän polttoainetta tarvitaan ajamiseen. Siksi renkaiden vierintävastuksella on oikeasti merkitystä, sillä se tarkoittaa suoraan pienempiä päästöjä ja pienempää hiilijalanjälkeä. Sähköautoilijoille renkaiden pienempi vierintävastus puolestaan tarkoittaa pidempää toimintamatkaa ja pienempää sähkönkulutusta. Vierinvastuksessa eroja Renkaiden vierintävastukset voi vaihdella suuresti. Erolla on merkitystä sekä auton omistajan kukkarolle että ympäristölle. EU-merkintä kertoo renkaiden polttoainetehokkuuden asteikolla A:sta E:hen. Energiatehokkuudeltaan B-luokan rengas kuluttaa noin 0,1 litraa vähemmän polttoainetta sataa kilometriä kohti kuin C-luokan rengas. B-luokan rengas kuluttaa puolestaan 0,2 litraa vähemmän polttoainetta sadalle kilometrille kuin D-luokan rengas. Esimerkiksi Nokian Renkaiden kohdalla energiatehokkuus on parantunut kymmenessä vuodessa lähes 10 prosenttia. Nokian Renkaat on pienentänyt tuotteidensa keskimääräistä vierintävastusta 8,5 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna. Tämä vastaa 65 000 auton pakokaasuja vuodessa. Renkaassa yli sataa eri raaka-ainetta Renkaan valmistuksessa renkaan ympäristöystävällisyyteen ja hiilijalanjälkeen voidaan vaikuttaa raaka-ainevalinnoilla. – Vuoteen 2015 verrattuna Nokian Renkaat on vähentänyt tuotannon hiilidioksidipäästöjä 43 prosenttia tuotantotonnia kohti, ja pian aloitamme maailman ensimmäisen hiilidioksidipäästöttömän rengastehtaan rakentamisen vähentääksemme päästöjä entisestään, Huovila sanoo. Yhteen autonrenkaaseen tarvitaan yli sataa eri raaka-ainetta, ja käytetyt ja kierrätetyt raaka-aineet ovat tärkeä tekijä renkaiden ympäristöystävällisyyden näkökulmasta. Monia kierrätettyjä ja uusiutuvia raaka-aineita pidetään erityisen vastuullisina. – Tavoitteenamme on nostaa kierrätettävien ja uusiutuvien raaka-aineiden osuutta renkaissamme 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Uusien raaka-aineiden käyttöönotto vaatii paljon tuotekehitystä ja testausta, sillä uudet raaka-aineet voivat vaikuttaa renkaiden eri ominaisuuksiin. Renkaan turvallisuusominaisuudet eivät tietenkään saa muuttua, kun uusia ympäristöystävällisempiä raaka-aineita otetaan tuotantokäyttöön, Huovila sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oikea rengaspaine estää rengasvaurioita Se, että rengas on itsessään hyvin rullaava ja vierintävastukseltaan pieni, sen lisäksi oikea rengaspaine on energiatehokkuuden kannalta oleellinen. Rengaspaineen ollessa liian alhainen, se lisää polttoaineenkulutusta, mutta altistaa samalla myös rengasvauriolle. Siksi rengaspaineet kannattaa tarkastaa säännöllisesti, myös ajoturvallisuuden kannalta. – Nyrkkisääntönä on, että rengaspaineet tulee tarkistaa kerran kuukaudessa. Jos auto on kuormattu tavallista raskaammin, rengaspaineen tulee olla 0,2 baaria normaalia korkeampi, Huovila muistuttaa. Lähde Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?