Ajoneuvot Renkaat Uutinen 25.3.2023

Renkaan energiatehokuudella on merkitystä – vierinvastuksen vaikutus jopa kuudesosa ajon aikaisiin päästöihin

Polttoaineenkulutus ajon aikana aiheuttaa renkaan elinkaaren suurimmat ympäristövaikutukset. Ympäristävaikutuksia voi hillitä esimerkiksi oikeilla rengaspaineilla.

Auton polttoaineenkulutus ajon aikana aiheuttaa renkaan elinkaaren aikana sen kaikkein suurimmat ympäristövaikutukset. Kun autoon valitsee alhaisen vierintävastuksen renkaat ja tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti, kuljettaja voi parantaa ajamisen energiatehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä merkittävästi.

– Autoilijat pystyvät vaikuttamaan liikenteen ympäristöystävällisyyteen monin tavoin. Yli 80 prosenttia renkaan hiilijalanjäljestä syntyy renkaan käytön aikana. Fiksu rengasvalinta, oikea rengaspaine ja järkevä ajotyyli vähentävät ajamisesta syntyviä päästöjä merkittävästi, sanoo Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila.

Sähköautossa vaikuttaa suoraan kulutukseen ja toimintamatkaan

Liikenteen synnyttämistä kasvihuonekaasuista hiilidioksidi on merkittävin. Polttomoottoriautojen CO2-päästöistä puolestaan noin kuudesosa syntyy renkaiden vierintävastuksen kuluttamasta energiasta. Sähköautojen osalta vierintävastuksen aiheuttama osuus päästöistä on vieläkin suurempi, jopa neljännes.

Esimerkinomaisesti, jos ajoneuvon hiilidioksidipäästöt ovat esimerkiksi 120 grammaa kilometrille, renkaiden vierintävastuksen aiheuttama osuus siitä on 20 grammaa kilometrille. Mitä pienempi renkaiden vierintävastus on, sitä vähemmän polttoainetta tarvitaan ajamiseen. Siksi renkaiden vierintävastuksella on oikeasti merkitystä, sillä se tarkoittaa suoraan pienempiä päästöjä ja pienempää hiilijalanjälkeä. Sähköautoilijoille renkaiden pienempi vierintävastus puolestaan tarkoittaa pidempää toimintamatkaa ja pienempää sähkönkulutusta.

Vierinvastuksessa eroja

Renkaiden vierintävastukset voi vaihdella suuresti. Erolla on merkitystä sekä auton omistajan kukkarolle että ympäristölle. EU-merkintä kertoo renkaiden polttoainetehokkuuden asteikolla A:sta E:hen. Energiatehokkuudeltaan B-luokan rengas kuluttaa noin 0,1 litraa vähemmän polttoainetta sataa kilometriä kohti kuin C-luokan rengas. B-luokan rengas kuluttaa puolestaan 0,2 litraa vähemmän polttoainetta sadalle kilometrille kuin D-luokan rengas.

Esimerkiksi Nokian Renkaiden kohdalla energiatehokkuus on parantunut kymmenessä vuodessa lähes 10 prosenttia. Nokian Renkaat on pienentänyt tuotteidensa keskimääräistä vierintävastusta 8,5 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna. Tämä vastaa 65 000 auton pakokaasuja vuodessa.

Renkaassa yli sataa eri raaka-ainetta

Renkaan valmistuksessa renkaan ympäristöystävällisyyteen ja hiilijalanjälkeen voidaan vaikuttaa raaka-ainevalinnoilla.

– Vuoteen 2015 verrattuna Nokian Renkaat on vähentänyt tuotannon hiilidioksidipäästöjä 43 prosenttia tuotantotonnia kohti, ja pian aloitamme maailman ensimmäisen hiilidioksidipäästöttömän rengastehtaan rakentamisen vähentääksemme päästöjä entisestään, Huovila sanoo.

Yhteen autonrenkaaseen tarvitaan yli sataa eri raaka-ainetta, ja käytetyt ja kierrätetyt raaka-aineet ovat tärkeä tekijä renkaiden ympäristöystävällisyyden näkökulmasta. Monia kierrätettyjä ja uusiutuvia raaka-aineita pidetään erityisen vastuullisina.

– Tavoitteenamme on nostaa kierrätettävien ja uusiutuvien raaka-aineiden osuutta renkaissamme 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Uusien raaka-aineiden käyttöönotto vaatii paljon tuotekehitystä ja testausta, sillä uudet raaka-aineet voivat vaikuttaa renkaiden eri ominaisuuksiin. Renkaan turvallisuusominaisuudet eivät tietenkään saa muuttua, kun uusia ympäristöystävällisempiä raaka-aineita otetaan tuotantokäyttöön, Huovila sanoo.

Oikea rengaspaine estää rengasvaurioita

Se, että rengas on itsessään hyvin rullaava ja vierintävastukseltaan pieni, sen lisäksi oikea rengaspaine on energiatehokkuuden kannalta oleellinen. Rengaspaineen ollessa liian alhainen, se lisää polttoaineenkulutusta, mutta altistaa samalla myös rengasvauriolle. Siksi rengaspaineet kannattaa tarkastaa säännöllisesti, myös ajoturvallisuuden kannalta.

– Nyrkkisääntönä on, että rengaspaineet tulee tarkistaa kerran kuukaudessa. Jos auto on kuormattu tavallista raskaammin, rengaspaineen tulee olla 0,2 baaria normaalia korkeampi, Huovila muistuttaa.

Lähde Nokian Renkaat

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat