25.3.2023 Ajoneuvot Renkaan energiatehokuudella on merkitystä – vierinvastuksen vaikutus jopa kuudesosa ajon aikaisiin päästöihin Rengastesti Espanja 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttoaineenkulutus ajon aikana aiheuttaa renkaan elinkaaren suurimmat ympäristövaikutukset. Ympäristävaikutuksia voi hillitä esimerkiksi oikeilla rengaspaineilla. Auton polttoaineenkulutus ajon aikana aiheuttaa renkaan elinkaaren aikana sen kaikkein suurimmat ympäristövaikutukset. Kun autoon valitsee alhaisen vierintävastuksen renkaat ja tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti, kuljettaja voi parantaa ajamisen energiatehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä merkittävästi.– Autoilijat pystyvät vaikuttamaan liikenteen ympäristöystävällisyyteen monin tavoin. Yli 80 prosenttia renkaan hiilijalanjäljestä syntyy renkaan käytön aikana. Fiksu rengasvalinta, oikea rengaspaine ja järkevä ajotyyli vähentävät ajamisesta syntyviä päästöjä merkittävästi, sanoo Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautossa vaikuttaa suoraan kulutukseen ja toimintamatkaanLiikenteen synnyttämistä kasvihuonekaasuista hiilidioksidi on merkittävin. Polttomoottoriautojen CO2-päästöistä puolestaan noin kuudesosa syntyy renkaiden vierintävastuksen kuluttamasta energiasta. Sähköautojen osalta vierintävastuksen aiheuttama osuus päästöistä on vieläkin suurempi, jopa neljännes.Esimerkinomaisesti, jos ajoneuvon hiilidioksidipäästöt ovat esimerkiksi 120 grammaa kilometrille, renkaiden vierintävastuksen aiheuttama osuus siitä on 20 grammaa kilometrille. Mitä pienempi renkaiden vierintävastus on, sitä vähemmän polttoainetta tarvitaan ajamiseen. Siksi renkaiden vierintävastuksella on oikeasti merkitystä, sillä se tarkoittaa suoraan pienempiä päästöjä ja pienempää hiilijalanjälkeä. Sähköautoilijoille renkaiden pienempi vierintävastus puolestaan tarkoittaa pidempää toimintamatkaa ja pienempää sähkönkulutusta.Vierinvastuksessa erojaRenkaiden vierintävastukset voi vaihdella suuresti. Erolla on merkitystä sekä auton omistajan kukkarolle että ympäristölle. EU-merkintä kertoo renkaiden polttoainetehokkuuden asteikolla A:sta E:hen. Energiatehokkuudeltaan B-luokan rengas kuluttaa noin 0,1 litraa vähemmän polttoainetta sataa kilometriä kohti kuin C-luokan rengas. B-luokan rengas kuluttaa puolestaan 0,2 litraa vähemmän polttoainetta sadalle kilometrille kuin D-luokan rengas.Esimerkiksi Nokian Renkaiden kohdalla energiatehokkuus on parantunut kymmenessä vuodessa lähes 10 prosenttia. Nokian Renkaat on pienentänyt tuotteidensa keskimääräistä vierintävastusta 8,5 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna. Tämä vastaa 65 000 auton pakokaasuja vuodessa.Renkaassa yli sataa eri raaka-ainettaRenkaan valmistuksessa renkaan ympäristöystävällisyyteen ja hiilijalanjälkeen voidaan vaikuttaa raaka-ainevalinnoilla.– Vuoteen 2015 verrattuna Nokian Renkaat on vähentänyt tuotannon hiilidioksidipäästöjä 43 prosenttia tuotantotonnia kohti, ja pian aloitamme maailman ensimmäisen hiilidioksidipäästöttömän rengastehtaan rakentamisen vähentääksemme päästöjä entisestään, Huovila sanoo.Yhteen autonrenkaaseen tarvitaan yli sataa eri raaka-ainetta, ja käytetyt ja kierrätetyt raaka-aineet ovat tärkeä tekijä renkaiden ympäristöystävällisyyden näkökulmasta. Monia kierrätettyjä ja uusiutuvia raaka-aineita pidetään erityisen vastuullisina.– Tavoitteenamme on nostaa kierrätettävien ja uusiutuvien raaka-aineiden osuutta renkaissamme 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Uusien raaka-aineiden käyttöönotto vaatii paljon tuotekehitystä ja testausta, sillä uudet raaka-aineet voivat vaikuttaa renkaiden eri ominaisuuksiin. Renkaan turvallisuusominaisuudet eivät tietenkään saa muuttua, kun uusia ympäristöystävällisempiä raaka-aineita otetaan tuotantokäyttöön, Huovila sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikea rengaspaine estää rengasvaurioitaSe, että rengas on itsessään hyvin rullaava ja vierintävastukseltaan pieni, sen lisäksi oikea rengaspaine on energiatehokkuuden kannalta oleellinen. Rengaspaineen ollessa liian alhainen, se lisää polttoaineenkulutusta, mutta altistaa samalla myös rengasvauriolle. Siksi rengaspaineet kannattaa tarkastaa säännöllisesti, myös ajoturvallisuuden kannalta.– Nyrkkisääntönä on, että rengaspaineet tulee tarkistaa kerran kuukaudessa. Jos auto on kuormattu tavallista raskaammin, rengaspaineen tulee olla 0,2 baaria normaalia korkeampi, Huovila muistuttaa.Lähde Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”