10.7.2021

Sähköautoilun ABC: sähköautosta ilmastoinnin kaltainen syy autonvaihtoon?

ARA myöntää taloyhtiöille avustusta sähköautojen latauspisteitä varten

Sähköautoista puhutaan valtavasti. Autoteollisuuden uutuustulvassa uhkaa välillä unohtua mistä kaikki johtuu, ja mihin kehitys johtaa.

Media on täynnä sähköautoja. Mainokset korostavat hybridejä, ladattavia ja mystisesti itselataavia.

Sähköä on ilmassa, sillä päättäjät haluavat meidän liikkuvan – jos on aivan pakko – pääosin sähkövoimalla. Sähköautot tai ladattavat hybridit ovat tällä hetkellä ainoa keino tavoittaa Euroopan unionin autoteollisuudelle asettamat hiilidioksidin päästörajat ja siten välttää miljardisakot.

Siispä autoteollisuus kehittää kymmenillä miljardeilla euroilla sähköautoteknologiaa. Syntyy akkujen kokoonpanotehtaita, täysin uusia sähköautojen perusrakenteita ja olemassa olevien mallien ladattavia hybridiversioita.

Päättäjät haluavat sähköä, sillä heidän valitsemilla mittareilla sähköauto on ilmastoneutraali – jokaisen auton hiilidioksidipäästöt ovat 0 g/km.

Tämä ei tietysti ole kokototuus: sähköauton päästöt vaihtelevat hurjasti energiapolitiikasta riippuen. Tuuli- tai ydinvoimalla tuotetulla sähköllä nollapäästöt toteutuvat, jos voimaloiden ja jakeluverkon varsin pienet päästöt unohdetaan.

Jos ne huomioidaan, päästöt toki kasvavat. Samoin ne kasvavat polttomoottoriautoilla, jos bensiinin, dieselin tai biopolttoaineiden tuotannon päästöt huomioidaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkö vahvin kandidaatti

Sähkössä on kuitenkin toistaiseksi eniten potentiaalia vähäpäästöiseen liikkumiseen. Sähköä voi tuottaa lähes ilmastoneutraalisti. Lisäksi sähköauton päästöt ovat valtiotason asia: kymmenvuotiaskin auto puhdistuu, jos valtio vaihtaa vihreämpään sähkötuotantoon.

Autoteollisuus haluaa siis meidän vaihtavan sähköautoon, tai edes ladattavaan hybridiin. Viime vuosina nähty sähköautojen kehitys on ollut huimaa, ja mahdolliset muistot Elcateista, Mitsubishi i-Mieveistä tai ensimmäisistä Nissan Leafeistakin kannattaa unohtaa.

Vaikka monet sähköautoista ovat erinomaisia arkiautoja, ei uuteen tekniikkaan kannata vaihtaa innostuksen vallassa selvittämättä perusteita etukäteen.

Sähköautoilun ABC -sarja on pyrkinyt kertomaan sähköautoilun ja ladattavien hybridien perusteista niin, että sähköautoteksteissä pyörivät uudet termit ja perusteet tulevat tutuksi. Kun erottaa tehoa tarkoittavan kilowatin (kW) akun energiamäärää kuvaavasta kilowattitunnista (kWh) ja energiankulutusta kertovasta kilowattitunnista per 100 kilometriä (kWh/100 km) pääsee jo pitkälle. Tärkeintä on tietää, mitä sähköauto omassa ajossa kuluttaa: se auttaa arvioimaan miten pitkälle sillä pääsee ja miten paljon lataaminen maksaa.

Kotilatauksesta puhuimme jokunen hetki sitten. Aihe kannattaa kerrata jos sähköautoa on ostamassa. Aivan liian usein kuulee kysymyksen nousevan esiin vasta, kun kallis uutuusauto on jo kotipihassa.

Julkisten latauspalveluiden opiskelu on toinen askel: alalla olevat toimivat, kuten Charge&Drive, K-Lataus tai Virta ansaitsevat omat juttunsa. Jokaisella on oma puhelimella toimiva applikaatio, johon rekisteröitymällä lataus onnistuu. Hinta riippuu yleisesti latausajasta (eli auton latausteholla on merkitystä lataushintaan), mutta jotkin palvelut veloittavat ladatusta energiasta.

Aloituskynnys sähköautoilijaksi on jyrkkä, mutta perusteiden oppimisen ja pienen totuttelun jälkeen moni löytänee sähköautosta erittäin mukavan matkakumppanin. Arkirutiinien ajo on todella vaivatonta ja edullista. Ne yksittäiset Lapin matkat vaativat pidempää pinnaa, mutta niistäkin selviää.

Todennäköisesti moni ei sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon vaihda. Aika kuitenkin näyttää, tuleeko sähkökäyttöisyydestä ilmastoinnin kaltainen syy vaihtaa auto uudempaan. Sitä odotellessa kerromme sähköautojen uutuudet, mutta pyrimme tasaisin ajoin palaamaan myös perusteisiin.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Luetuimmat