28.5.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen lataaminen on yksinkertaista, mutta latausaikojen ja kustannusten laskeminen vaatii perusteiden ymmärrystä. Sähköauton peruslatauksessa akun latautumisesta huolehtii auton oma latausjärjestelmä, joka on kätketty korirakenteiden sisään. Laturi kytkeytyy suoraan sähköverkkoon, ja lataa akkua suorituskykynsä mukaan. Näin käy, oli auto kytketty tavalliseen töpseliin (nimeltään suko), kotilatausasemaan tai markettien latausasemiin. Peruslatauksesta käytetään usein termiä Type 2 -lataus, joka johtuu lataukseen käytetyn liittimen nimestä. Pikalatausta emme käsittele nyt, vaan palaamme siihen erillisessä jutussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä on latausasema? Type 2 -latauksessa termi latausasema on sikäli harhaanjohtava, ettei asema sisällä lataustekniikkaa, vaan tarjoaa vain yhteyden sähköverkon ja auton välille. Peruslatauksen tehoon vaikuttaa moni tekijä. Päärajoite on autoon sisäänrakennetun laturin suorituskyky, jossa yleinen tehohaarukka on 7,6–22 kilowattia. Mistä latausteho johtuu? Tehoa rajoittaa myös laturin saama sähkö. Suomessa rakennusten sähköverkko tarjoaa kolmivaiheista vaihtosähköä 230 voltin jännitteellä. Auton mukana tuleva latausjohto käyttää näistä vaiheista vain yhtä, ja tavallisen töpselin sähkövirta on rajoitettu 10 ampeeriin turvallisuussyistä. Tehoksi saadaan yläasteelta opitulla ”jännite kertaa virta” -kaavalla 230V × 10A = 2 300 W eli 2,3 kilowattia. Kotilatausasema tai marketin latausasema tarjoaa autolle kaikki kolme vaihetta. Valtaosa näistä latureista voi tarjota 22 kilowattia, siis 3 × 230V × 32A = 22 080 W. Kaikissa kotilatausasemissa tämä ei kuitenkaan onnistu, sillä suurin käytettävissä oleva virta riippuu kodin sähkösopimuksesta. Esimerkiksi Moottorin toimituksen latausaseman teho jää rakennuksen sähköjen takia 11 kilowattiin, sillä saamme asemalle vain 16 ampeerin virran: 3 × 230V × 16A = 11 040 W. Auton oma laturi vaikuttaa Valitettavasti tarina jatkuu. Kaikkien autojen sisäänrakennetut laturit eivät suinkaan kykene hyödyntämään sähköverkon kolmea vaihetta. Esimerkiksi Hyundai Ioniq Electric latautuu 7,6 kilowatin teholla, mutta vain yhdellä vaiheella: 1 × 230V × 32A. Moottorin käytössä ollut auto latautui siis vain 3,7 kilowatin teholla, koska emme voineet antaa autolle kaikkea sen haluamaa virtaa. Sen sijaan Audi e-tronia voimme ladata perusmallin maksimiteholla, 11 kilowatilla, sillä Audi tukee kolmivaihesähköä: 3 × 230V × 16A. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka lasken latausajan? Jos haluaa selvittää sähköauton latautumisaikaa omassa kotilatausasemassa, täytyy auton lataustehon lisäksi tietää kuinka montaa sähköverkon vaihetta auto käyttää ja kuinka monta ampeeria kodin sähkösopimus sallii. Kun suurin mahdollinen latausteho on tiedossa, saa latausajalle karkean arvion jakamalla auton akkukapasiteetin (kWh) tällä teholla: esimerkiksi Audi e-tronin kohdalla 86,5 kWh / 11 kW = 7,8 h. Entä latauksen hinta? Kotona se riippuu suoraan ladatusta sähköenergiasta, joskin auton kulutuksen päälle kannattaa laskea noin 10 prosenttia lisää, sillä latauksessa tapahtuu häviötä. Julkisilla latausasemilla maksetaan usein latausajasta. Tällöin automallin Type 2 -latausteho nousee tärkeään rooliin, sillä minimiajassa halutaan maksimienergia. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lisää aiheesta Sähköauton lataaminen kotona: mitä eri tapoja siihen on? Sähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Sähköautoilun ABC: sähköautolla ajaminen onnistuu talvellakin, eikä meno ole täysin äänetöntä Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku