22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V8 kuulostaa komealta, mutta Fordilta lainattu, vain 2351-kuutioinen Aquillon-moottori ei 84 SAE-hevosvoimallaan tarjonnut tajunnanräjäyttävää suorituskykyä. Siksi se sai lempinimekseen ”kaunis mutta voimaton”. Chambordin kanssa aivan yhtä oikea mallimerkintä on Vedette, sillä Simcalla oli tapana nimetä saman korimallin eri varustetasoja omilla mallinimilläään, ja Chambord olikin yksi Vedette-versio muiden joukossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omaa sukua Ford Vedette Alkunsa Vedette sai Simcan halusta laajentaa mallistoaan ylöspäin, ja kuin tilauksesta Ford oli samaan aikaan luopumassa Ranskan tytäryhtiöstään, ja Poissyn tehtaan mukana tuli upouuden Ford Vedette -mallin tuotantolinja. Moottorina oli Fordin 2,4-litrainen sivuventtiilikasi, joka tuotti vaatimattomat 75 SAE-hevosvoimaa 4800 kierroksella ja tarjosi 152 newtonmetrin väännön 2750 kierroksella. Ford Vedette -nimi yksinkertaisesti vaihdettiin muotoon Simca Vedette, ja näin uusi lippulaivamallisto oli valmis. Ensimmäisen sukupolven Vedette oli tuotannossa vuodesta 1954 vuoteen 1957. Se oli nykymittapuulla maltillinen kooltaan, sillä pituutta oli 4520 millimetriä ja omamassa 1150 kilogrammaa. V8-moottorista huolimatta hidastimina olivat rumpujarrut joka nurkassa. Ensimmäisen sukupolven Vedetteä valmistettiin kolmen vuoden aikana yli 100 000 kappaletta. Kun Fordin omistuksen aikana valmistusmäärä oli 150 autoa päivässä, pystyi Simca nostamaan määrän 250:een. Lisää pituutta, painoa ja tehoa Nyt myynnissä oleva Simca Chambord edustaa toista sukupolvea, jota tuotettiin vuodesta 1958 vuoteen 1961, eli myytävä auto on viimeistä vuosikertaa. Moottoritehoa kasvatettiin toisessa sukupolvesssa 84 hevosvoimaan. Malliversiona Chambord asettui huippuversio Precidencen alapuolelle, ja mallinimenä Chambord korvasi ensimmäisen sukupolven Regencen. Korin pituus kasvoi 4750 millimetriin ja omamassakin 1260 kilogrammaan. Suuret takaevät matkivat yhä selvemmin amerikkalaisia automalleja, kuten tekivät muutkin itseään kunnioittavat eurooppalaisvalmistajat. V8-moottoristen mallien tuotanto päättyi Ranskassa kesällä 1961, jolloin niitä oli valmistettu yli 173 000 kappaletta. Vuodesta 1959 alkaen kokoonpanoa oli tehty myös Brasilian tehtaalla, ja siellä tuotantoa jatkettiin aina vuoteen 1966 asti. Museorekisteröity lähes 30 vuotta sitten Myynnissä oleva Simca Chambord on myyjän mukaan alkuperäinen Suomi-auto, joka on museorekisteröity jo vuonna 1995. Auto on rekisteröity kuudelle. Viimeisin katsastus on suoritettu 6/2021, ja neljän vuoden katsastusvälin takia seuraava katsastus on vuorossa vasta vuonna 2025. Myyjä hehkuttaa näyttelykuntoista yksilöä, että ”autoa ei voi paremmin entisöidä”, ja että ”huolimatta lähes 30 vuotta sitten tehdystä museotarkastuksesta auto on edelleen uskomattoman upeassa kunnossa”. Ja kuvien perusteella näin onkin. Hintapyyntö 47 500 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 15.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander 10.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Käytetyt erikoisuudet: Chevrolet Caprice Classic ja Pontiac Parisienne Safari 17.6.2024 Yleinen Käytetyt erikoisuudet: Lada Niva loi uuden maasturiluokan 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon – vain kesäisin ajettu 27.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Dodge Viper V10 – moderni AC Cobra 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS – kun maailman suurinkaan ei riitä 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D – ”sole poka mikhän kilometrimäärä” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan