Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton”

Kuva Tori Autot

V8 kuulostaa komealta, mutta Fordilta lainattu, vain 2351-kuutioinen Aquillon-moottori ei 84 SAE-hevosvoimallaan tarjonnut tajunnanräjäyttävää suorituskykyä. Siksi se sai lempinimekseen ”kaunis mutta voimaton”.

Chambordin kanssa aivan yhtä oikea mallimerkintä on Vedette, sillä Simcalla oli tapana nimetä saman korimallin eri varustetasoja omilla mallinimilläään, ja Chambord olikin yksi Vedette-versio muiden joukossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omaa sukua Ford Vedette

Alkunsa Vedette sai Simcan halusta laajentaa mallistoaan ylöspäin, ja kuin tilauksesta Ford oli samaan aikaan luopumassa Ranskan tytäryhtiöstään, ja Poissyn tehtaan mukana tuli upouuden Ford Vedette -mallin tuotantolinja. Moottorina oli Fordin 2,4-litrainen sivuventtiilikasi, joka tuotti vaatimattomat 75 SAE-hevosvoimaa 4800 kierroksella ja tarjosi 152 newtonmetrin väännön 2750 kierroksella. Ford Vedette -nimi yksinkertaisesti vaihdettiin muotoon Simca Vedette, ja näin uusi lippulaivamallisto oli valmis.

Ensimmäisen sukupolven Vedette oli tuotannossa vuodesta 1954 vuoteen 1957. Se oli nykymittapuulla maltillinen kooltaan, sillä pituutta oli 4520 millimetriä ja omamassa 1150 kilogrammaa. V8-moottorista huolimatta hidastimina olivat rumpujarrut joka nurkassa. Ensimmäisen sukupolven Vedetteä valmistettiin kolmen vuoden aikana yli 100 000 kappaletta. Kun Fordin omistuksen aikana valmistusmäärä oli 150 autoa päivässä, pystyi Simca nostamaan määrän 250:een.

Lisää pituutta, painoa ja tehoa

Nyt myynnissä oleva Simca Chambord edustaa toista sukupolvea, jota tuotettiin vuodesta 1958 vuoteen 1961, eli myytävä auto on viimeistä vuosikertaa. Moottoritehoa kasvatettiin toisessa sukupolvesssa 84 hevosvoimaan. Malliversiona Chambord asettui huippuversio Precidencen alapuolelle, ja mallinimenä Chambord korvasi ensimmäisen sukupolven Regencen. Korin pituus kasvoi 4750 millimetriin ja omamassakin 1260 kilogrammaan. 

Suuret takaevät matkivat yhä selvemmin amerikkalaisia automalleja, kuten tekivät muutkin itseään kunnioittavat eurooppalaisvalmistajat. V8-moottoristen mallien tuotanto päättyi Ranskassa kesällä 1961, jolloin niitä oli valmistettu yli 173 000 kappaletta. Vuodesta 1959 alkaen kokoonpanoa oli tehty myös Brasilian tehtaalla, ja siellä tuotantoa jatkettiin aina vuoteen 1966 asti. 

Museorekisteröity lähes 30 vuotta sitten

Myynnissä oleva Simca Chambord on myyjän mukaan alkuperäinen Suomi-auto, joka on museorekisteröity jo vuonna 1995. Auto on rekisteröity kuudelle. Viimeisin katsastus on suoritettu 6/2021, ja neljän vuoden katsastusvälin takia seuraava katsastus on vuorossa vasta vuonna 2025. Myyjä hehkuttaa näyttelykuntoista yksilöä, että ”autoa ei voi paremmin entisöidä”, ja että ”huolimatta lähes 30 vuotta sitten tehdystä museotarkastuksesta auto on edelleen uskomattoman upeassa kunnossa”. Ja kuvien perusteella näin onkin. Hintapyyntö 47 500 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat