Ajoneuvot | Koeajo | 20.2.2020

Koeajo: Tavalliseksi taantunut – Hyundai Ioniq Electric Style

Hyundai Ioniq Electricin uusi versio on yhä mainio sähköauto, mutta edelläkävijä se ei enää ole. Hyvää: taloudellinen ja hiottu voimalinja. Huonoa: hidas pikalataus.

Jaa artikkeli

Jos olisin pari vuotta sitten arvioinut sähköautojen kehityssuuntaa, olisin kääntänyt katseet vuonna 2016 esiteltyyn Hyundai Ioniq Electriciin. Arvokas ajoakku oli verrattain pieni, mutta erinomaisen energiatehokkuuden ja supernopean pikalatauksen ansiosta kokonaisuus toimi hienosti. Nämä perusteet saivat Moottorin valitsemaan Ioniq Electricin esimerkkiautoksi Vuosi sähköllä -sarjaan, ja sittemmin yksi Ioniq Electric valikoitui myös toimituksen jäsenen omaksi autoksi.

Hyundai Ioniq Electric

Hitaampaa latausta

Taidan olla huono ennustaja. Nyt koeajoon tullut uudistettu Ioniq Electric on pioneerihenkistä edeltäjäänsä tavallisempi sähköauto. Sen ajoakku on kasvanut 28 kilowattitunnista 38,3 kilowattituntiin, mikä kasvattaa toimintamatkaa vajaat sata kilometriä. Se helpottaa säännöllisesti yli 200 kilometriä ajavia kuljettajia, jotka selviävät matkasta nyt ilman pikalatausta.

Valitettavasti peli kääntyy, kun uusi Ioniq saapuu pikalaturille. Auto latautuu monissa tilanteissa puolet edeltäjäänsä hitaammin. Jos vanha malli latasi akun 10 prosentista 80 prosenttiin vajaassa 30 minuutissa, menee uutuudessa samaan lähes tunti.

Hyundai Ioniq Electric

Suurempi akku on hidastumisessa vain osatekijä, myös latausteho on heikentynyt merkittävästi. Emme leudossa Etelä-Suomen talvikelissä (0–10 astetta) saaneet ladattua autoa yli 33 kilowatin teholla. Ideaaliolosuhteissa 40–45 kilowatin lataustehon pitäisi olla mahdollista alle 50 prosentin varausasteella, sen jälkeen teho laskee rajusti.

Vertailun vuoksi: vanhan Ioniqin lataustehoja rajoittivat lähinnä Suomen pikalaturien 50 kilowatin teho, kun akun varaus oli alle 80 prosenttia. Juuri tasaisen korkea latausteho oli edellisen mallin nopeuden avain.

Hidastumisesta on harmia taloudellisesti, sillä useimmat latauspalvelut velottavat latausajasta: jos latausteho puolittuu, latausaika kaksinkertaistuu ja siten hintakin tuplaantuu.

Hyundai Ioniq Electric

Mikäli autoa lataa lähinnä kotona, on uusi Ioniq pieni parannus edelliseen suuremman akkunsa ansiosta. Itse vaihtosähkölaturi on yhä edeltäjästä tuttu yksivaiheinen, eli täysi 7,2 kilowatin teho vaatii korkeaa 32 ampeerin virtaa. Monien kotien sähköliittymät eivät siihen yllä, mutta 16 ampeerin puolitehollakin akku täyttyy noin 11 tunnissa. Tavallisen arkiajon kilometrit latautuvat lyhyempienkin yöunien aikana.

Uusi tietoviihdejärjestelmä

Mallipäivitys on tuonut Ioniqiin myös uuden tietoviihdejärjestelmän, jonka käyttöliittymä on vihdoin suomeksi. Uusi järjestelmä toimii aiempaa suuremmalla näytöllä. Kotinäkymä on muokattavampi, ja lisäksi järjestelmän uumenista löytää poikkeuksellisen tarkan kuvan sähköauton energiankulutuksesta – insinöörimielisiä ilahduttaa tarkka energiankulutuksen jaottelu moottorin, lämmityksen ja akun ylläpidon välillä.

Hyundai Ioniq Electric

Järjestelmä osaa myös aiempaa paremmin etsiä latureita netistä. Omaa internet-yhteyttä Ioniqissa ei ole, joten verkkoon pääsy vaatii tukiasemaksi esimerkiksi omaa älypuhelinta.

Uudistetun Ioniqin voimalinja on edelleen mainion hiottu ja yhä huipputaloudellinen. Muista tuoreista Hyundai-malleista tuttu aktiivisen vakionopeudensäätimen mukaan säätyvä energian talteenotto on mainio lisä, ja järjestelmän saa myös sammutettua, mikäli luottaa omaan tilannetajuun autoa enemmän.

Ajettavuudeltaan auto on yhä toimiva, vaikka menossa onkin kevyttä ekoautotunnelmaa ajamisen ilon sijaan.

Ioniq on siis yhä mainio sähköauto, mutta pioneerihenkisen edeltäjän hohto on hävinnyt.

Jaa artikkeli

Keskustelu