20.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Tavalliseksi taantunut – Hyundai Ioniq Electric Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electricin uusi versio on yhä mainio sähköauto, mutta edelläkävijä se ei enää ole. Hyvää: taloudellinen ja hiottu voimalinja. Huonoa: hidas pikalataus. Jos olisin pari vuotta sitten arvioinut sähköautojen kehityssuuntaa, olisin kääntänyt katseet vuonna 2016 esiteltyyn Hyundai Ioniq Electriciin. Arvokas ajoakku oli verrattain pieni, mutta erinomaisen energiatehokkuuden ja supernopean pikalatauksen ansiosta kokonaisuus toimi hienosti. Nämä perusteet saivat Moottorin valitsemaan Ioniq Electricin esimerkkiautoksi Vuosi sähköllä -sarjaan, ja sittemmin yksi Ioniq Electric valikoitui myös toimituksen jäsenen omaksi autoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hitaampaa latausta Taidan olla huono ennustaja. Nyt koeajoon tullut uudistettu Ioniq Electric on pioneerihenkistä edeltäjäänsä tavallisempi sähköauto. Sen ajoakku on kasvanut 28 kilowattitunnista 38,3 kilowattituntiin, mikä kasvattaa toimintamatkaa vajaat sata kilometriä. Se helpottaa säännöllisesti yli 200 kilometriä ajavia kuljettajia, jotka selviävät matkasta nyt ilman pikalatausta. Valitettavasti peli kääntyy, kun uusi Ioniq saapuu pikalaturille. Auto latautuu monissa tilanteissa puolet edeltäjäänsä hitaammin. Jos vanha malli latasi akun 10 prosentista 80 prosenttiin vajaassa 30 minuutissa, menee uutuudessa samaan lähes tunti. Suurempi akku on hidastumisessa vain osatekijä, myös latausteho on heikentynyt merkittävästi. Emme leudossa Etelä-Suomen talvikelissä (0–10 astetta) saaneet ladattua autoa yli 33 kilowatin teholla. Ideaaliolosuhteissa 40–45 kilowatin lataustehon pitäisi olla mahdollista alle 50 prosentin varausasteella, sen jälkeen teho laskee rajusti. Vertailun vuoksi: vanhan Ioniqin lataustehoja rajoittivat lähinnä Suomen pikalaturien 50 kilowatin teho, kun akun varaus oli alle 80 prosenttia. Juuri tasaisen korkea latausteho oli edellisen mallin nopeuden avain. Hidastumisesta on harmia taloudellisesti, sillä useimmat latauspalvelut velottavat latausajasta: jos latausteho puolittuu, latausaika kaksinkertaistuu ja siten hintakin tuplaantuu. Mikäli autoa lataa lähinnä kotona, on uusi Ioniq pieni parannus edelliseen suuremman akkunsa ansiosta. Itse vaihtosähkölaturi on yhä edeltäjästä tuttu yksivaiheinen, eli täysi 7,2 kilowatin teho vaatii korkeaa 32 ampeerin virtaa. Monien kotien sähköliittymät eivät siihen yllä, mutta 16 ampeerin puolitehollakin akku täyttyy noin 11 tunnissa. Tavallisen arkiajon kilometrit latautuvat lyhyempienkin yöunien aikana. Uusi tietoviihdejärjestelmä Mallipäivitys on tuonut Ioniqiin myös uuden tietoviihdejärjestelmän, jonka käyttöliittymä on vihdoin suomeksi. Uusi järjestelmä toimii aiempaa suuremmalla näytöllä. Kotinäkymä on muokattavampi, ja lisäksi järjestelmän uumenista löytää poikkeuksellisen tarkan kuvan sähköauton energiankulutuksesta – insinöörimielisiä ilahduttaa tarkka energiankulutuksen jaottelu moottorin, lämmityksen ja akun ylläpidon välillä. Järjestelmä osaa myös aiempaa paremmin etsiä latureita netistä. Omaa internet-yhteyttä Ioniqissa ei ole, joten verkkoon pääsy vaatii tukiasemaksi esimerkiksi omaa älypuhelinta. Uudistetun Ioniqin voimalinja on edelleen mainion hiottu ja yhä huipputaloudellinen. Muista tuoreista Hyundai-malleista tuttu aktiivisen vakionopeudensäätimen mukaan säätyvä energian talteenotto on mainio lisä, ja järjestelmän saa myös sammutettua, mikäli luottaa omaan tilannetajuun autoa enemmän. Ajettavuudeltaan auto on yhä toimiva, vaikka menossa onkin kevyttä ekoautotunnelmaa ajamisen ilon sijaan. Ioniq on siis yhä mainio sähköauto, mutta pioneerihenkisen edeltäjän hohto on hävinnyt. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Ioniq Electric Style Hinta alkaen 41 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö: (käytettävissä oleva) 38,3 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (1 x 32 A) CCS 44 kW. Toimintamatka 311 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 165 km/h Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta, ajoakku 8 vuotta tai 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?