20.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Tavalliseksi taantunut – Hyundai Ioniq Electric Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electricin uusi versio on yhä mainio sähköauto, mutta edelläkävijä se ei enää ole. Hyvää: taloudellinen ja hiottu voimalinja. Huonoa: hidas pikalataus. Jos olisin pari vuotta sitten arvioinut sähköautojen kehityssuuntaa, olisin kääntänyt katseet vuonna 2016 esiteltyyn Hyundai Ioniq Electriciin. Arvokas ajoakku oli verrattain pieni, mutta erinomaisen energiatehokkuuden ja supernopean pikalatauksen ansiosta kokonaisuus toimi hienosti. Nämä perusteet saivat Moottorin valitsemaan Ioniq Electricin esimerkkiautoksi Vuosi sähköllä -sarjaan, ja sittemmin yksi Ioniq Electric valikoitui myös toimituksen jäsenen omaksi autoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hitaampaa latausta Taidan olla huono ennustaja. Nyt koeajoon tullut uudistettu Ioniq Electric on pioneerihenkistä edeltäjäänsä tavallisempi sähköauto. Sen ajoakku on kasvanut 28 kilowattitunnista 38,3 kilowattituntiin, mikä kasvattaa toimintamatkaa vajaat sata kilometriä. Se helpottaa säännöllisesti yli 200 kilometriä ajavia kuljettajia, jotka selviävät matkasta nyt ilman pikalatausta. Valitettavasti peli kääntyy, kun uusi Ioniq saapuu pikalaturille. Auto latautuu monissa tilanteissa puolet edeltäjäänsä hitaammin. Jos vanha malli latasi akun 10 prosentista 80 prosenttiin vajaassa 30 minuutissa, menee uutuudessa samaan lähes tunti. Suurempi akku on hidastumisessa vain osatekijä, myös latausteho on heikentynyt merkittävästi. Emme leudossa Etelä-Suomen talvikelissä (0–10 astetta) saaneet ladattua autoa yli 33 kilowatin teholla. Ideaaliolosuhteissa 40–45 kilowatin lataustehon pitäisi olla mahdollista alle 50 prosentin varausasteella, sen jälkeen teho laskee rajusti. Vertailun vuoksi: vanhan Ioniqin lataustehoja rajoittivat lähinnä Suomen pikalaturien 50 kilowatin teho, kun akun varaus oli alle 80 prosenttia. Juuri tasaisen korkea latausteho oli edellisen mallin nopeuden avain. Hidastumisesta on harmia taloudellisesti, sillä useimmat latauspalvelut velottavat latausajasta: jos latausteho puolittuu, latausaika kaksinkertaistuu ja siten hintakin tuplaantuu. Mikäli autoa lataa lähinnä kotona, on uusi Ioniq pieni parannus edelliseen suuremman akkunsa ansiosta. Itse vaihtosähkölaturi on yhä edeltäjästä tuttu yksivaiheinen, eli täysi 7,2 kilowatin teho vaatii korkeaa 32 ampeerin virtaa. Monien kotien sähköliittymät eivät siihen yllä, mutta 16 ampeerin puolitehollakin akku täyttyy noin 11 tunnissa. Tavallisen arkiajon kilometrit latautuvat lyhyempienkin yöunien aikana. Uusi tietoviihdejärjestelmä Mallipäivitys on tuonut Ioniqiin myös uuden tietoviihdejärjestelmän, jonka käyttöliittymä on vihdoin suomeksi. Uusi järjestelmä toimii aiempaa suuremmalla näytöllä. Kotinäkymä on muokattavampi, ja lisäksi järjestelmän uumenista löytää poikkeuksellisen tarkan kuvan sähköauton energiankulutuksesta – insinöörimielisiä ilahduttaa tarkka energiankulutuksen jaottelu moottorin, lämmityksen ja akun ylläpidon välillä. Järjestelmä osaa myös aiempaa paremmin etsiä latureita netistä. Omaa internet-yhteyttä Ioniqissa ei ole, joten verkkoon pääsy vaatii tukiasemaksi esimerkiksi omaa älypuhelinta. Uudistetun Ioniqin voimalinja on edelleen mainion hiottu ja yhä huipputaloudellinen. Muista tuoreista Hyundai-malleista tuttu aktiivisen vakionopeudensäätimen mukaan säätyvä energian talteenotto on mainio lisä, ja järjestelmän saa myös sammutettua, mikäli luottaa omaan tilannetajuun autoa enemmän. Ajettavuudeltaan auto on yhä toimiva, vaikka menossa onkin kevyttä ekoautotunnelmaa ajamisen ilon sijaan. Ioniq on siis yhä mainio sähköauto, mutta pioneerihenkisen edeltäjän hohto on hävinnyt. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Ioniq Electric Style Hinta alkaen 41 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö: (käytettävissä oleva) 38,3 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (1 x 32 A) CCS 44 kW. Toimintamatka 311 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 165 km/h Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta, ajoakku 8 vuotta tai 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan