20.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Tavalliseksi taantunut – Hyundai Ioniq Electric Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electricin uusi versio on yhä mainio sähköauto, mutta edelläkävijä se ei enää ole. Hyvää: taloudellinen ja hiottu voimalinja. Huonoa: hidas pikalataus. Jos olisin pari vuotta sitten arvioinut sähköautojen kehityssuuntaa, olisin kääntänyt katseet vuonna 2016 esiteltyyn Hyundai Ioniq Electriciin. Arvokas ajoakku oli verrattain pieni, mutta erinomaisen energiatehokkuuden ja supernopean pikalatauksen ansiosta kokonaisuus toimi hienosti. Nämä perusteet saivat Moottorin valitsemaan Ioniq Electricin esimerkkiautoksi Vuosi sähköllä -sarjaan, ja sittemmin yksi Ioniq Electric valikoitui myös toimituksen jäsenen omaksi autoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHitaampaa lataustaTaidan olla huono ennustaja. Nyt koeajoon tullut uudistettu Ioniq Electric on pioneerihenkistä edeltäjäänsä tavallisempi sähköauto. Sen ajoakku on kasvanut 28 kilowattitunnista 38,3 kilowattituntiin, mikä kasvattaa toimintamatkaa vajaat sata kilometriä. Se helpottaa säännöllisesti yli 200 kilometriä ajavia kuljettajia, jotka selviävät matkasta nyt ilman pikalatausta.Valitettavasti peli kääntyy, kun uusi Ioniq saapuu pikalaturille. Auto latautuu monissa tilanteissa puolet edeltäjäänsä hitaammin. Jos vanha malli latasi akun 10 prosentista 80 prosenttiin vajaassa 30 minuutissa, menee uutuudessa samaan lähes tunti.Suurempi akku on hidastumisessa vain osatekijä, myös latausteho on heikentynyt merkittävästi. Emme leudossa Etelä-Suomen talvikelissä (0–10 astetta) saaneet ladattua autoa yli 33 kilowatin teholla. Ideaaliolosuhteissa 40–45 kilowatin lataustehon pitäisi olla mahdollista alle 50 prosentin varausasteella, sen jälkeen teho laskee rajusti.Vertailun vuoksi: vanhan Ioniqin lataustehoja rajoittivat lähinnä Suomen pikalaturien 50 kilowatin teho, kun akun varaus oli alle 80 prosenttia. Juuri tasaisen korkea latausteho oli edellisen mallin nopeuden avain.Hidastumisesta on harmia taloudellisesti, sillä useimmat latauspalvelut velottavat latausajasta: jos latausteho puolittuu, latausaika kaksinkertaistuu ja siten hintakin tuplaantuu.Mikäli autoa lataa lähinnä kotona, on uusi Ioniq pieni parannus edelliseen suuremman akkunsa ansiosta. Itse vaihtosähkölaturi on yhä edeltäjästä tuttu yksivaiheinen, eli täysi 7,2 kilowatin teho vaatii korkeaa 32 ampeerin virtaa. Monien kotien sähköliittymät eivät siihen yllä, mutta 16 ampeerin puolitehollakin akku täyttyy noin 11 tunnissa. Tavallisen arkiajon kilometrit latautuvat lyhyempienkin yöunien aikana.Uusi tietoviihdejärjestelmäMallipäivitys on tuonut Ioniqiin myös uuden tietoviihdejärjestelmän, jonka käyttöliittymä on vihdoin suomeksi. Uusi järjestelmä toimii aiempaa suuremmalla näytöllä. Kotinäkymä on muokattavampi, ja lisäksi järjestelmän uumenista löytää poikkeuksellisen tarkan kuvan sähköauton energiankulutuksesta – insinöörimielisiä ilahduttaa tarkka energiankulutuksen jaottelu moottorin, lämmityksen ja akun ylläpidon välillä.Järjestelmä osaa myös aiempaa paremmin etsiä latureita netistä. Omaa internet-yhteyttä Ioniqissa ei ole, joten verkkoon pääsy vaatii tukiasemaksi esimerkiksi omaa älypuhelinta.Uudistetun Ioniqin voimalinja on edelleen mainion hiottu ja yhä huipputaloudellinen. Muista tuoreista Hyundai-malleista tuttu aktiivisen vakionopeudensäätimen mukaan säätyvä energian talteenotto on mainio lisä, ja järjestelmän saa myös sammutettua, mikäli luottaa omaan tilannetajuun autoa enemmän. Ajettavuudeltaan auto on yhä toimiva, vaikka menossa onkin kevyttä ekoautotunnelmaa ajamisen ilon sijaan.Ioniq on siis yhä mainio sähköauto, mutta pioneerihenkisen edeltäjän hohto on hävinnyt.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Ioniq Electric Style Hinta alkaen 41 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö: (käytettävissä oleva) 38,3 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (1 x 32 A) CCS 44 kW. Toimintamatka 311 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 165 km/h Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta, ajoakku 8 vuotta tai 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous