23.4.2024

350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta

X3 vaihtaa seitsemän tuotantovuoden jälkeen muun muassa suurempaan koriin.

X3:sta on tullut kolmen ensimmäisen sukupolven aikana jopa BMW:n kaikkein suosituin yksittäinen malli, ja esimerkiksi viime vuoden aikana enemmän kuin kolmannesmiljoona sellaista meni kaupaksi. Vastaavalla tavalla myös monet X3:n kilpailijat kellottavat valmistajiensa suurimpia myyntilukuja. Tämä siitäkin huolimatta, että nykyinen, vuonna 2017 esitelty X3-sukupolvi käy jo seitsemättä vuottaan, ja alkaa kolmen vuoden takaisesta faceliftistäänkin huolimatta näyttää jo iäkkäältä, ainakin kun sitä verrataan BMW:n viimeisimpään tuotantoon.

Tähän on tulossa muutos ilmeisesti jo aivan lähiviikkoina, kun BMW:n on määrä esitellä uusi X3. Sitä ennen meillä on mahdollisuus saada pieni ennakkomaistiainen tulevasta mallista niin kutsuttujen virallisten salakuvien myötä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isompi kuin koskaan

Todettakoon alkuun, että aivan juuriaan myöten uudesta mallista ei tule olemaan kyse, vaan uutuus rakennetaan edeltäjän tapaan BMW:n CLAR -pohjarakenteelle, joka debytoi alun perin edellispolven 7-sarjassa vuonna 2015.

Venyvälle alustalle saadaan kuitenkin rakennettua entistä suurempi X3, mikä on hyvä, sillä etuvetopohjainen pikkusisko X1 kasvoi viime sukupolvenvaihdoksessaan tuntuvasti lähemmäksi X3:a. Suurempaan X5:een nähden X3:lla on vielä varaa kasvaa. Tällä perusteella, suuressa eteläsaksalaisessa hegemoniaottelussa X3 tulee todennäköisesti kasvamaan hieman Mercedes-Benz GLC:n ohi, sillä nykyisellään mallit ovat lähes tasakokoisia.

Vielä naamiokuorien alla visusti pysyttelevä uusi ulkokuori tulee todennäköisesti mukailemaan paljon X1:ssä nähtävää tyyliä, ja muutenkin BMW:n viimeisintä muotokieltä. Hyvän ennakkokuvan tulevasta X3:sta saa siis yhdistämällä mielessään nämä kaksi ruutua toisiinsa:

Uuden korin myötä X3:n ilmanvastuskerroin tulee pienenemään 0,29:stä 0,27:ään, mikä tietää hyvää polttoaineenkulutukselle ja sähköistettyjen versioiden sähköiselle toimintamatkalle.

BMW on lähtenyt kohentamaan auton ajettavuutta entisestään muun muassa laskemalla taka-akselia, kasvattamalla raideleveyttä sekä etupyörien caster-kulmaa, kuten myös nopeuttamalla ohjausvälityksiä. Sisätilat paljastuvat meille vasta uutuuden ensiesittelyn myötä, mutta senkään osalta tuskin poiketaan X1:n tai vaikkapa uuden 5-sarjan viitoittamasta tiestä mihinkään.

Myös turvavarusteet (ja tietoturva) ovat sanomattakin viimeisimmällä tasolla, heinäkuussahan astuvat voimaan uudet tiukat EU-säädökset, jotka ovat ajaneet jo kolme henkilöautomallia ennen aikojaan pois EU-markkinoilta.

Edelleen paljon voimalinjavaihtoehtoja - muttei enää täyssähköä

BMW X3 tarjoaa tulevassa sukupolvessaan bensiini-, diesel- ja lataushybridivaihtoehdot sekä tietenkin M-malli, johon on odotettavissa totta kai lisää tehoa. Lataushybridi-X3:n akku tulee kasvamaan, ja sitä kautta odotettavissa on lisää sähköistä toimintamatkaa.

M-malli ei pysty peittämään neljää pilliään camo-teippien taakse.

Mallimerkintäpolitiikan kannalta uudelta X3:lta kannattaa odottaa pientä mutta merkittävää uudistusta. Kaikkihan ovat jo vuosikymmenien ajan tunnistaneet baijerilaisvalmistajan suorasuihkutteiset bensiinimoottorit i-tunnuksesta mallimerkinnän perässä. Nykyään suorasuihkutus on itsestäänselvyys, ja i-kirjain mallimerkinnän edessä merkki täyssähköisyydestä. Ainakin näistä syistä BMW on päättänyt luopua bensiinimallien i-tunnuksesta, ja uusi X3 on ensimmäinen malli, jossa tämä konkretisoituu. Dieselmalleista tosin tulee edelleenkin löytymään d- ja lataushybrideistä e-tunnus.

Vision Neue Klasse X ennakoi nimenomaan ensi vuonna debytoivaa uutta iX3:a, joka edustaa aivan uutta täyssähköarkkitehtuuria.

Täyssähköversio iX3 putoaa kaikkia kertoimia vastaan pois valikoimasta, mutta vain hetkeksi ja vain tämän CLAR-pohjaisen mallin osalta. iX3 tulee tekemään ensi vuonna paluun BMW:n odotetulla Neue Klasse -arkkitehtuurilla. Uutta iX3:a ennakoitiin hiljattain Vision Neue Klasse X -konseptimallilla.

Lähde: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat