10.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC näyttää samalta, mutta on kokonaan uusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz GLC on kohentunut aiemmasta niin kyvyiltään kuin varustelultaankin. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, viimeistely, vetokyvyt, runsas (vakio)varustelu. Huonoa: tavaratilan alaosan ja kosketusnäytön käyttö, hinta (varauksin). Mercedes-Benz GLC on tähtimerkin maailmanlaajuisesti eniten myyty malli, joka on nyt uudistunut täydellisesti. Siinä missä edellistä sukupolvea valmistettiin Uudessakaupungissa, tuoreen polven tuotanto tapahtuu Saksan Bremenissä.Ensimmäiset yksilöt ovat kevythybridejä, jollainen koeajoautommekin on. Siinä kaksilitraisen 145-kilowattisen (197 hv) dieselmoottorin apuna on 17 kW (23 hv) tuottava sähkömoottori. Näillä eväillä meno on toisaalta väkevää eli potkua riittää, toisaalta herraskaisen miellyttävää eli mukavan hiljaista. Toki GLC 220d:n dieselvoimanlähteen elo välittyy aika ajoin matkustamoon, muttei häiritsevästi.9-portainen automaattivaihteisto hoitaa vaihdot tasaisesti ja huomaamattomasti. Mikä mukavinta, kulutus ei koeajon aikana noussut huolettomallakaan ajotavalla paljon yli ilmoitetun WLTP-arvon 5,2 litraa satasella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErinomainen ajettavuusUuden GLC:n ohjaus on luonteva. Sitä ei ole tehostettu liian kevyeksi: vastetta on riittävästi, ja ohjaus myös keskittää hyvin. Urheilullinen monitoimiohjauspyörä, joka kuuluu lähtötason Avantgarde-varusteluun, tuntuu sekin todella miellyttävältä. Lisävarusteena saa nelipyöräohjauksen.Ajettavuus on muutenkin erinomaisella tasolla. Ilmajousituskin on tarjolla, mutta koeajossamme oli perinteinen teräsjousitus, joka hoitaa hommansa moitteetta. Alusta ei ole liian pehmeä, vaan omaa tarvittavaa jämäkkyyttä. 18-tuumainen, 60-profiilinen rengastus pelaa sekin sopivasti.Vain GLC:n koko, loistavasta peruutuskamerasta ja isoista selkeistä näytöistä huolimatta, teettää tuskaa: kookas auto ei mahdu ihan pieneen kadunvarren lokoseen. Uusin Driving Assistance -varustepaketti toki sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen, aktiivisen ohjausavustimen ja nopeusrajoitustunnistuksen lisäksi pysäköintipaketin, jonka 360 asteen kamera avittaa pysäköijää.Ja onneksi kuskin paikalta näkee joka suuntaan hyvin: esimerkiksi tuulilasin A-pilari on muotoiltu siten, että kuolleita kulmia ei juuri jää. Näkyvyys taakse ja takaviistoon on sekin kunnossa.Lisää väljyyttä matkustamoonGLC on kasvanut edeltäjäänsä nähden. Pituutta tulokkaalla on kuusi ja akseliväliäkin puolitoista senttiä aiempaa enemmän. Takamatkustajat kiittävät: jalkatilat ovat aiempaa väljemmät, eivätkä polvet nouse leukaan.Raideväli on kasvanut niin edessä kuin takanakin senteillä. Korkeus on puolestaan pienentynyt – uusi GLC on neljä senttiä matalampi kuin edeltäjänsä. Kaikkein selvimmin muuttuneet mitat näkyvät tavaratilan puolella, jota on tullut lisää 50 litraa. Toisaalta kontin käyttö on sikäli hankalaa, että osa litroista piiloutuu tavaratilan lattialevyn alle. Tuleva ladattava hybridi tarvitsee akkunsa, joten ne syövät nyt koeajettuun malliin verrattuna tilaa: muutos tarkoittaa 620 litran kontin pienemistä 460-litraiseksi.GLC on aina nelivetoinen. Tällaisen auton tarjoama vetomassa jarrullisena riittää jo moniin tarpeisiin, sillä kevyt-hybridin perään saa kytkeä 2 500-kiloisen jarrullisen vaunun. Parhaimmillaan GLC yltää jopa 2 800 kilon vetomassaan.Vetokoukun saa käännettyä esiin ja pois keskikonsolin napista, tosin varuste oli raksittu lisävarustelistalta. Perävaunulle löytyy peruutusavustin ja reittisuunnittelu, jota kannattaa hyödyntää, kun liikenteeseen lähtee vaunun kanssa.Se kosketusnäyttö…Vakiovarustelu on parantunut. GLC:n avustinjärjestelmien uusi sukupolvi pohjautuu Mercedeksen S-sarjaan. Uutena järjestelmänä GLC:ssä on muun muassa sormenjälkitunnistus, jonka taakse saa peräti seitsemän eri käyttäjän asetukset.Autoyksilössä oli lisävarusteiset (1 780 €) Digital Light -ajovalot ja mukautuva kaukovaloavustin. Alkuyön tunteina tuli kokeiltua huipputehokkaiden valojen ja eritoten spotlight-toiminnon kykyjä. Järjestelmän avulla auto todella tunnistaa pimeällä esimerkiksi jalankulkijan ja valaisee kohdetta. Tämä järjestelmä voi pelastaa ihmishenkiä.12,3-tuumainen mittaristo ja 11,9-tuumainen keskinäyttö ovat kookkaat ja selkeät. Mutta tarvitseeko liki kaikki toiminnot viedä kosketusnäytön valikoihin? Hipaisuherkkyyden kanssa emme tulleet ihan heti sinuiksi, eikä ajoittaisilta virhepainalluksilta säästytä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridit piakkoin tarjolleGLC-tarjonta laajenee pian ladattavilla hybrideillä, joiden toimintamatka pelkällä sähköllä yltää jopa 121 kilometriin (WLTP). Sähkömoottorin parina työskentelee kaksilitrainen bensiinimoottori, ja lataushybridimalleissa on vakiona taka-akseliston ilmajousitus tasonsäätöineen.Latausmallien valmistus alkaa joulukuussa, ja ensimmäisiä autoja on odotettavissa Suomeen alkukeväästä. Hinnat alkavat GLC 300e 4Matic A:n 74 333 eurosta – toinen sähköistetty vaihtoehto on GLC 400 e 4Matic A, alkaen 77 829 euroa.Teksti Marko Jokela Kuvat Tuomas Rajala Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic A Hinta alkaen 67 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 110 € Moottori Dieselmoottori 1 993 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 145 kW (197 hv), 3600 r/min Vääntö 440 Nm (1800-3600 r/min) Vääntö 440 Nm (1800-3600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4716 mm, leveys 2076 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2888 mm Tavaratila: 620-1640 l Omamassa: 2000 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija