13.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: se toinen kotimainen uusiksi – Mercedes-Benz GLC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessakin tehtävä Mercedes-Benz GLC, valmistajansa suosituin katumaasturi, uudistui edukseen. Aluksi tarjolle tulee kolme dieseliä, hybridiversiot hieman tuonnempana. Hyvää: moottori, vaihteisto, viimeistely, ajettavuus, käyttöjärjestelmä. Huonoa: alkuun niukka moottorivalikoima. Kasvojenkohennuksen kokenut Mercedes-Benz GLC erottuu edeltäjästään lähinnä keulasta, jossa ilmettä luovat voimakkaampi etumaski sekä uudet aiempaa matalammat led-ajovalot. Myös takana on täysledit. Frankfurtin lähistöllä ensi kertaa koeajetun tulokkaan sisäilme on nyt moderni ja sukunäköinen: GLC-malliperhe siirtyy monissa muissa Mercedeksen malleissa nähtyyn MBUX-käyttöjärjestelmään – ja hyvä niin. Näyttö on vakiona seitsentuumainen, lisävarusteena 10,25-tuumainen. Mittariston saa lisävarusteena 12,3-tuumaisena. Kaiken keskiössä on kosketuslevy, mutta auton toimintojen käskytys hoituu myös ohjauspyörän hipaisupainikkeilla, kosketusnäytöltä tai äänikomennoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väkevin diesel vie Koeajetun GLC 300 d 4Matic A:n keulalla on dieselkatraan väkevin versio. Kaksilitrainen dieselmoottori tuottaa 245 hevosvoimaa, ja takaa yhdessä yhdeksänlovisen automaattivaihteiston kanssa jouhevan etenemisen, myös vapaiden nopeuksien moottoriteiden vasemmanpuoleisimmalla kaistalla. Auto on erittäin hyvin äänieristetty, joten vauhti kipuaa kuin varkain yli 200 kilometrin tuntinopeuteen. GLC:n ohjaus on tunnokas, ja auto etenee moottoritiellä vakaasti kuin juna. Jousituskin tasaa tien epätasaisuudet hyvin. GLC:hen on tarjolla ensi kertaa myös Dynamic Body Control -alusta, jossa kierrejousituksen kumppanina toimii säätyvä iskunvaimennus. Ja jos autossa on ilmajousitettu Air Body Control -alusta, voi korin korkeutta laskea tai nostaa 15 millimetriä, Offroad-tekniikkapaketin yhteydessä jopa 50 millin verran. Suomeen elokuussa GLC:t ovat aina automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Aluksi tarjolla on kolme dieseliä. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen elokuussa. Nelisylinteriset ja kaksilitraiset dieselvoimanlähteet ovat mallimerkinnöiltään 200 d, 220 d ja 300 d. Moottorien tehot ovat 163, 194 ja 245 hevosvoimaa. Vääntöä niissä on vastaavasti 360, 400 ja 500 newtonmetriä. Kahdella ensin mainitulla dieselillä WLTP-yhdistetty kulutus on 5,9 l/100km ja väkevimmällä voimanlähteellä 6,5 l/100 km. Hiilidioksidipäästöt luetaan 156 tai 169 g/km. Edullisin malliversio (200 d 4Matic A Business) maksaa 57 200 euroa. Toista päätä edustaa 300 d 4Matic A Business Coupé, josta pyydetään 70 800 euroa. Loivakattoinen ja linjoiltaan urheilullisempi Coupé-versio maksaa mallistossa 5 000–6 000 euroa lisää. Vuoden loppuun mennessä uudistuksen kokee myös nelilitraisen V8-tuplaturbomoottorin vauhdittama Mercedes-AMG GLC 63 (476 hv) ja vieläkin kireämpi Mercedes-AMG GLC 63 S (510 hv). Ladattavia hybridejä odotellessa GLC-katumaasturi on Mercedeksen katumaastureista suosituin. Suomessa suosiota selittää sekin, että mallia valmistetaan Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla. Loppuvuodesta tarjolle tulee ladattava bensiinihybridi 300 e, jonka moottori on nelisylinterinen ja kaksilitrainen. Poltto- ja sähkömoottorin suoma yhteisteho on muhkeat 333 hevosvoimaa (211+122 hv). Maksimivääntöäkin on riittävästi, 700 newtonmetrin verran. Bensiinihybridin jälkeen, vuonna 2020, tarjolle tulee myös 300 de eli ladattava dieselhybridi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia avustimia Turvallista etenemistä takaamassa on uusia avustinjärjestelmiä. GLC on aiempaa kyvykkäämpi ohjautumaan itsenäisesti. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa hidastaa risteyksiin tai kaarteisiin. Aktiivinen ohjausavustin puolestaan avustaa kaistanvaihdossa ja huolehtii siitä, että hälytysajoneuvoille jää vapaa ajoväylä. Jarrutusavustimen kääntymistoiminto ehkäisee epähuomiossa tehtäviä ajovirheitä käännyttäessä: järjestelmä jarruttaa autoa automaattisesti, mikäli kuljettaja ei huomaa vastaan tulevaa liikennettä. Auto havaitsee muun liikenteen tutka- ja kamerakuvien perusteella. Teksti: Marko Jokela Kuvat: valmistaja Mercedes-Benz GLC 300 d 4Matic A Hinta alkaen 64 311 € Moottori Dieselmoottori 1 951 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv), 4200 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4669 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan