13.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: se toinen kotimainen uusiksi – Mercedes-Benz GLC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessakin tehtävä Mercedes-Benz GLC, valmistajansa suosituin katumaasturi, uudistui edukseen. Aluksi tarjolle tulee kolme dieseliä, hybridiversiot hieman tuonnempana. Hyvää: moottori, vaihteisto, viimeistely, ajettavuus, käyttöjärjestelmä. Huonoa: alkuun niukka moottorivalikoima. Kasvojenkohennuksen kokenut Mercedes-Benz GLC erottuu edeltäjästään lähinnä keulasta, jossa ilmettä luovat voimakkaampi etumaski sekä uudet aiempaa matalammat led-ajovalot. Myös takana on täysledit. Frankfurtin lähistöllä ensi kertaa koeajetun tulokkaan sisäilme on nyt moderni ja sukunäköinen: GLC-malliperhe siirtyy monissa muissa Mercedeksen malleissa nähtyyn MBUX-käyttöjärjestelmään – ja hyvä niin. Näyttö on vakiona seitsentuumainen, lisävarusteena 10,25-tuumainen. Mittariston saa lisävarusteena 12,3-tuumaisena. Kaiken keskiössä on kosketuslevy, mutta auton toimintojen käskytys hoituu myös ohjauspyörän hipaisupainikkeilla, kosketusnäytöltä tai äänikomennoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väkevin diesel vie Koeajetun GLC 300 d 4Matic A:n keulalla on dieselkatraan väkevin versio. Kaksilitrainen dieselmoottori tuottaa 245 hevosvoimaa, ja takaa yhdessä yhdeksänlovisen automaattivaihteiston kanssa jouhevan etenemisen, myös vapaiden nopeuksien moottoriteiden vasemmanpuoleisimmalla kaistalla. Auto on erittäin hyvin äänieristetty, joten vauhti kipuaa kuin varkain yli 200 kilometrin tuntinopeuteen. GLC:n ohjaus on tunnokas, ja auto etenee moottoritiellä vakaasti kuin juna. Jousituskin tasaa tien epätasaisuudet hyvin. GLC:hen on tarjolla ensi kertaa myös Dynamic Body Control -alusta, jossa kierrejousituksen kumppanina toimii säätyvä iskunvaimennus. Ja jos autossa on ilmajousitettu Air Body Control -alusta, voi korin korkeutta laskea tai nostaa 15 millimetriä, Offroad-tekniikkapaketin yhteydessä jopa 50 millin verran. Suomeen elokuussa GLC:t ovat aina automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Aluksi tarjolla on kolme dieseliä. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen elokuussa. Nelisylinteriset ja kaksilitraiset dieselvoimanlähteet ovat mallimerkinnöiltään 200 d, 220 d ja 300 d. Moottorien tehot ovat 163, 194 ja 245 hevosvoimaa. Vääntöä niissä on vastaavasti 360, 400 ja 500 newtonmetriä. Kahdella ensin mainitulla dieselillä WLTP-yhdistetty kulutus on 5,9 l/100km ja väkevimmällä voimanlähteellä 6,5 l/100 km. Hiilidioksidipäästöt luetaan 156 tai 169 g/km. Edullisin malliversio (200 d 4Matic A Business) maksaa 57 200 euroa. Toista päätä edustaa 300 d 4Matic A Business Coupé, josta pyydetään 70 800 euroa. Loivakattoinen ja linjoiltaan urheilullisempi Coupé-versio maksaa mallistossa 5 000–6 000 euroa lisää. Vuoden loppuun mennessä uudistuksen kokee myös nelilitraisen V8-tuplaturbomoottorin vauhdittama Mercedes-AMG GLC 63 (476 hv) ja vieläkin kireämpi Mercedes-AMG GLC 63 S (510 hv). Ladattavia hybridejä odotellessa GLC-katumaasturi on Mercedeksen katumaastureista suosituin. Suomessa suosiota selittää sekin, että mallia valmistetaan Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla. Loppuvuodesta tarjolle tulee ladattava bensiinihybridi 300 e, jonka moottori on nelisylinterinen ja kaksilitrainen. Poltto- ja sähkömoottorin suoma yhteisteho on muhkeat 333 hevosvoimaa (211+122 hv). Maksimivääntöäkin on riittävästi, 700 newtonmetrin verran. Bensiinihybridin jälkeen, vuonna 2020, tarjolle tulee myös 300 de eli ladattava dieselhybridi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia avustimia Turvallista etenemistä takaamassa on uusia avustinjärjestelmiä. GLC on aiempaa kyvykkäämpi ohjautumaan itsenäisesti. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa hidastaa risteyksiin tai kaarteisiin. Aktiivinen ohjausavustin puolestaan avustaa kaistanvaihdossa ja huolehtii siitä, että hälytysajoneuvoille jää vapaa ajoväylä. Jarrutusavustimen kääntymistoiminto ehkäisee epähuomiossa tehtäviä ajovirheitä käännyttäessä: järjestelmä jarruttaa autoa automaattisesti, mikäli kuljettaja ei huomaa vastaan tulevaa liikennettä. Auto havaitsee muun liikenteen tutka- ja kamerakuvien perusteella. Teksti: Marko Jokela Kuvat: valmistaja Mercedes-Benz GLC 300 d 4Matic A Hinta alkaen 64 311 € Moottori Dieselmoottori 1 951 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv), 4200 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4669 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe