13.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: se toinen kotimainen uusiksi – Mercedes-Benz GLC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessakin tehtävä Mercedes-Benz GLC, valmistajansa suosituin katumaasturi, uudistui edukseen. Aluksi tarjolle tulee kolme dieseliä, hybridiversiot hieman tuonnempana. Hyvää: moottori, vaihteisto, viimeistely, ajettavuus, käyttöjärjestelmä. Huonoa: alkuun niukka moottorivalikoima. Kasvojenkohennuksen kokenut Mercedes-Benz GLC erottuu edeltäjästään lähinnä keulasta, jossa ilmettä luovat voimakkaampi etumaski sekä uudet aiempaa matalammat led-ajovalot. Myös takana on täysledit.Frankfurtin lähistöllä ensi kertaa koeajetun tulokkaan sisäilme on nyt moderni ja sukunäköinen: GLC-malliperhe siirtyy monissa muissa Mercedeksen malleissa nähtyyn MBUX-käyttöjärjestelmään – ja hyvä niin. Näyttö on vakiona seitsentuumainen, lisävarusteena 10,25-tuumainen. Mittariston saa lisävarusteena 12,3-tuumaisena. Kaiken keskiössä on kosketuslevy, mutta auton toimintojen käskytys hoituu myös ohjauspyörän hipaisupainikkeilla, kosketusnäytöltä tai äänikomennoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevin diesel vieKoeajetun GLC 300 d 4Matic A:n keulalla on dieselkatraan väkevin versio. Kaksilitrainen dieselmoottori tuottaa 245 hevosvoimaa, ja takaa yhdessä yhdeksänlovisen automaattivaihteiston kanssa jouhevan etenemisen, myös vapaiden nopeuksien moottoriteiden vasemmanpuoleisimmalla kaistalla. Auto on erittäin hyvin äänieristetty, joten vauhti kipuaa kuin varkain yli 200 kilometrin tuntinopeuteen.GLC:n ohjaus on tunnokas, ja auto etenee moottoritiellä vakaasti kuin juna. Jousituskin tasaa tien epätasaisuudet hyvin. GLC:hen on tarjolla ensi kertaa myös Dynamic Body Control -alusta, jossa kierrejousituksen kumppanina toimii säätyvä iskunvaimennus. Ja jos autossa on ilmajousitettu Air Body Control -alusta, voi korin korkeutta laskea tai nostaa 15 millimetriä, Offroad-tekniikkapaketin yhteydessä jopa 50 millin verran.Suomeen elokuussaGLC:t ovat aina automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Aluksi tarjolla on kolme dieseliä. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen elokuussa.Nelisylinteriset ja kaksilitraiset dieselvoimanlähteet ovat mallimerkinnöiltään 200 d, 220 d ja 300 d. Moottorien tehot ovat 163, 194 ja 245 hevosvoimaa. Vääntöä niissä on vastaavasti 360, 400 ja 500 newtonmetriä.Kahdella ensin mainitulla dieselillä WLTP-yhdistetty kulutus on 5,9 l/100km ja väkevimmällä voimanlähteellä 6,5 l/100 km. Hiilidioksidipäästöt luetaan 156 tai 169 g/km.Edullisin malliversio (200 d 4Matic A Business) maksaa 57 200 euroa. Toista päätä edustaa 300 d 4Matic A Business Coupé, josta pyydetään 70 800 euroa.Loivakattoinen ja linjoiltaan urheilullisempi Coupé-versio maksaa mallistossa 5 000–6 000 euroa lisää.Vuoden loppuun mennessä uudistuksen kokee myös nelilitraisen V8-tuplaturbomoottorin vauhdittama Mercedes-AMG GLC 63 (476 hv) ja vieläkin kireämpi Mercedes-AMG GLC 63 S (510 hv).Ladattavia hybridejä odotellessaGLC-katumaasturi on Mercedeksen katumaastureista suosituin. Suomessa suosiota selittää sekin, että mallia valmistetaan Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla.Loppuvuodesta tarjolle tulee ladattava bensiinihybridi 300 e, jonka moottori on nelisylinterinen ja kaksilitrainen. Poltto- ja sähkömoottorin suoma yhteisteho on muhkeat 333 hevosvoimaa (211+122 hv). Maksimivääntöäkin on riittävästi, 700 newtonmetrin verran.Bensiinihybridin jälkeen, vuonna 2020, tarjolle tulee myös 300 de eli ladattava dieselhybridi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia avustimiaTurvallista etenemistä takaamassa on uusia avustinjärjestelmiä. GLC on aiempaa kyvykkäämpi ohjautumaan itsenäisesti. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa hidastaa risteyksiin tai kaarteisiin.Aktiivinen ohjausavustin puolestaan avustaa kaistanvaihdossa ja huolehtii siitä, että hälytysajoneuvoille jää vapaa ajoväylä. Jarrutusavustimen kääntymistoiminto ehkäisee epähuomiossa tehtäviä ajovirheitä käännyttäessä: järjestelmä jarruttaa autoa automaattisesti, mikäli kuljettaja ei huomaa vastaan tulevaa liikennettä. Auto havaitsee muun liikenteen tutka- ja kamerakuvien perusteella.Teksti: Marko Jokela Kuvat: valmistaja Mercedes-Benz GLC 300 d 4Matic A Hinta alkaen 64 311 € Moottori Dieselmoottori 1 951 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv), 4200 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4669 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster