13.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: se toinen kotimainen uusiksi – Mercedes-Benz GLC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessakin tehtävä Mercedes-Benz GLC, valmistajansa suosituin katumaasturi, uudistui edukseen. Aluksi tarjolle tulee kolme dieseliä, hybridiversiot hieman tuonnempana. Hyvää: moottori, vaihteisto, viimeistely, ajettavuus, käyttöjärjestelmä. Huonoa: alkuun niukka moottorivalikoima. Kasvojenkohennuksen kokenut Mercedes-Benz GLC erottuu edeltäjästään lähinnä keulasta, jossa ilmettä luovat voimakkaampi etumaski sekä uudet aiempaa matalammat led-ajovalot. Myös takana on täysledit.Frankfurtin lähistöllä ensi kertaa koeajetun tulokkaan sisäilme on nyt moderni ja sukunäköinen: GLC-malliperhe siirtyy monissa muissa Mercedeksen malleissa nähtyyn MBUX-käyttöjärjestelmään – ja hyvä niin. Näyttö on vakiona seitsentuumainen, lisävarusteena 10,25-tuumainen. Mittariston saa lisävarusteena 12,3-tuumaisena. Kaiken keskiössä on kosketuslevy, mutta auton toimintojen käskytys hoituu myös ohjauspyörän hipaisupainikkeilla, kosketusnäytöltä tai äänikomennoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevin diesel vieKoeajetun GLC 300 d 4Matic A:n keulalla on dieselkatraan väkevin versio. Kaksilitrainen dieselmoottori tuottaa 245 hevosvoimaa, ja takaa yhdessä yhdeksänlovisen automaattivaihteiston kanssa jouhevan etenemisen, myös vapaiden nopeuksien moottoriteiden vasemmanpuoleisimmalla kaistalla. Auto on erittäin hyvin äänieristetty, joten vauhti kipuaa kuin varkain yli 200 kilometrin tuntinopeuteen.GLC:n ohjaus on tunnokas, ja auto etenee moottoritiellä vakaasti kuin juna. Jousituskin tasaa tien epätasaisuudet hyvin. GLC:hen on tarjolla ensi kertaa myös Dynamic Body Control -alusta, jossa kierrejousituksen kumppanina toimii säätyvä iskunvaimennus. Ja jos autossa on ilmajousitettu Air Body Control -alusta, voi korin korkeutta laskea tai nostaa 15 millimetriä, Offroad-tekniikkapaketin yhteydessä jopa 50 millin verran.Suomeen elokuussaGLC:t ovat aina automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Aluksi tarjolla on kolme dieseliä. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen elokuussa.Nelisylinteriset ja kaksilitraiset dieselvoimanlähteet ovat mallimerkinnöiltään 200 d, 220 d ja 300 d. Moottorien tehot ovat 163, 194 ja 245 hevosvoimaa. Vääntöä niissä on vastaavasti 360, 400 ja 500 newtonmetriä.Kahdella ensin mainitulla dieselillä WLTP-yhdistetty kulutus on 5,9 l/100km ja väkevimmällä voimanlähteellä 6,5 l/100 km. Hiilidioksidipäästöt luetaan 156 tai 169 g/km.Edullisin malliversio (200 d 4Matic A Business) maksaa 57 200 euroa. Toista päätä edustaa 300 d 4Matic A Business Coupé, josta pyydetään 70 800 euroa.Loivakattoinen ja linjoiltaan urheilullisempi Coupé-versio maksaa mallistossa 5 000–6 000 euroa lisää.Vuoden loppuun mennessä uudistuksen kokee myös nelilitraisen V8-tuplaturbomoottorin vauhdittama Mercedes-AMG GLC 63 (476 hv) ja vieläkin kireämpi Mercedes-AMG GLC 63 S (510 hv).Ladattavia hybridejä odotellessaGLC-katumaasturi on Mercedeksen katumaastureista suosituin. Suomessa suosiota selittää sekin, että mallia valmistetaan Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla.Loppuvuodesta tarjolle tulee ladattava bensiinihybridi 300 e, jonka moottori on nelisylinterinen ja kaksilitrainen. Poltto- ja sähkömoottorin suoma yhteisteho on muhkeat 333 hevosvoimaa (211+122 hv). Maksimivääntöäkin on riittävästi, 700 newtonmetrin verran.Bensiinihybridin jälkeen, vuonna 2020, tarjolle tulee myös 300 de eli ladattava dieselhybridi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia avustimiaTurvallista etenemistä takaamassa on uusia avustinjärjestelmiä. GLC on aiempaa kyvykkäämpi ohjautumaan itsenäisesti. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa hidastaa risteyksiin tai kaarteisiin.Aktiivinen ohjausavustin puolestaan avustaa kaistanvaihdossa ja huolehtii siitä, että hälytysajoneuvoille jää vapaa ajoväylä. Jarrutusavustimen kääntymistoiminto ehkäisee epähuomiossa tehtäviä ajovirheitä käännyttäessä: järjestelmä jarruttaa autoa automaattisesti, mikäli kuljettaja ei huomaa vastaan tulevaa liikennettä. Auto havaitsee muun liikenteen tutka- ja kamerakuvien perusteella.Teksti: Marko Jokela Kuvat: valmistaja Mercedes-Benz GLC 300 d 4Matic A Hinta alkaen 64 311 € Moottori Dieselmoottori 1 951 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv), 4200 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4669 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?