2.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: BMW X1 xDrive30e – kolmas sukupolvi toden sanoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n pikkuäksä on tullut jo kolmanteen sukupolveen säilyttäen samalla runsaan ylellisyytensä. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ergonomia, muotoilu. Huonoa: Sähköinen toimintamatka, karkea alusta, infotainmentin epäloogisuudet. BMW:n X1 -mallisto on tullut nyt kolmanteen sukupolveensa. Alunperin automalli suunniteltiin 3-sarjan E90-alustalle, myöhemmin UKL2-alustalle, jota muun muassa myös BMW:n 2-sarja sekä Mini Countryman käyttää. Toinen sukupolvi muutti X1:n perusmallin esimerkiksi takavetoisesta etuvetoiseksi. Mutta koska kysymyksessä on BMW:n X-sarjan pikkumaasturi, BMW X1 on luonnollisesti omimmillaan nelivetoisena. X1:n kolmas sukupolvi on tullut myyntiin viime ja tämän vuoden aikana ja siinäkin perusmalli, niin sanottu S-malli, on etuvetoinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki mahdolliset voimalinjat BMW X1 on ollut myös alusta asti tietynlainen edelläkävijä segmentissään ja aivan alusta asti se on saanut hyvän suosion. Kolmas sukupolvi sanoo automallissa nyt toden – onko Bemari pystynyt pitämään automallin sellaisena, että se viehättäisi autoilijoita edelleen. BMW menee X1:n kohdalla ainakin toistaiseksi kaikilla mahdollisilla voimalinjoilla. Tarjolla on siis bensiinimoottori, dieselkin sekä ladattavaa hybridiä. Mallin täyssähköversio on mallimerkinnältään iX1, joka on ollut myös Moottorin koeajossa. X1:n täyssähköversion mallimerkinnät menevät helposti sekaisin tällä kertaa koeajossa olleen ladattavan hybridin kanssa. Täysähköversio tottelee mallimerkintää BMW iX1 xDrive30, kun ladattava hybridi on BMW X1 xDrive30e, nimessä on siis yhden i:n ja e:n ero. Kasvanut kovasti kokoa Uudessa sukupolvessa yksi merkittävä uudistus on se, että auton kori on muotoiltu kokonaan uusiksi. Kori on myös kasvanut merkittävästi kokoa, auto on useita senttejä suurempi kuin edeltäjänsä. Pelkästään pituus on kasvanut yli viisi senttiä. Automallin akseliväli sekä raideväli ovat myös kasvaneet merkittävästi. Isommat ulkokuoret tarjoaa luonnollisesti isot tilat. X1:n tapauksessa tilat ovat nyt suoraan sanottuna hulppeat, voikin kysyä, että onko X1 enää mikään pikkumaasturi. Tavaratila esimerkiksi on peruskoossaan X1:ssä melko tilava, peräti 490 litraa. Kaiken kaikkiaan X1 taitaa olla selkeästi segmenttinsä tilavimpia automalleja? Takatilat X1:ssä ovat myös hyvät. Rivakka hybridi Voimalinjana Bemarissa on siis 1,5-litraisen 3-sylinterisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Yhdistelmä kehittää xDrive30-versiossa peräti 240 kilowatin (326 hv) tehon sekä lähes 500 newtonmetrin väännön. Vääntölukema Bemarissa on tarkalleen 477 newtonmetriä. Tällä suorituskyvyllä hätäisempikin kuski pärjännee. Jarrullisen perävaunun vetokykyä autossa on myös kiirettävästi, 1 800 kiloa. Bensiinimoottori X1:ssä on 3-sylinterinen ja pieni, 1,5-litrainen, 110 kilowattia kehittävä, joten lopputeho tulee auton taka-akselille sijoitetulta sähkömoottorilta, jonka ansiosta auto on myös nelivetoinen. Pelkällä sähköllä pitäisi Bemarin pitäisi mennä peräti 89 kilometriä, joka on suuri lupaus, mutta valitettavasti lähellekään tätä ei koeajossa päästy. Range sähköajossa jäi X1:llä noin 50 kilometriin. Äksykkösen latausnopeus on 7,4 kilowattia kolmivaihelaturin kautta, joka tarkoittaa sitä, että akun saa täyteen noin 2,5 tunnissa. Latausnopeus on noussut edellisen sukupolven vanhasta 3,7 kilowatin latausnopeudesta. Enemmänkin voisi olla, mutta se on samaa luokkaa kuin monissa muissa vastaavan kokoisissa lataushybrideissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ketterä ja ylellinen Ajossa Bemari on ihan mukava, mutta ei aivan sitä tasoa, mitä lisävarusteineen yli 70 000 euron autolta voi odottaa. Perusajossa alusta toimii hyvin, mutta sitten kun autolla ylitetään esimerkiksi hidastetöyssyjä tai muita tiellä olevia esteitä, alusta kumahtelee ja vaikuttaa muutenkin karkealta. Alustasta puuttuu kokonaan tämän tason autolta vaadittava viimeistelty hienostuneisuus. Auto tuntuu myös kokoonsa nähden hyvin ketterältä, sieltä näkee hyvin ulos ja mikä on tyypillistä baijerilaisvalmistajalle, premium näkyy ja ennen kaikkea tuntuu istuinmukavuudessa. Ohjaus ei ehkä ole ihan parasta BMW:tä, mutta varsin kelvollista. Kaupunkipyörittelyssä ohjaus tuntuu mukavan kevyeltä, mutta maantieajossakin riittävän napakalta. Hankala infotainment X1:n infotainmentia vaivaa myös pienoinen epälooginen käytettävyys. Kun esimerkiksi haluaa vaihtaa ajoprofiilia, se onnistuu keskikonsolin My Modes -painiketta painamalla. Ajoprofiili-valikko ilmestyy näytölle, mutta keskikonsolista ei löydykään painiketta, jolla eri ajoprofiija voisi oikealle tai vasemmalla pyykäisemällä vaihtaa, vaan sormi täytyy viedä näytölle ja valita sieltä sopiva ajoprofiili. Pyöritettävä tai esimerkiksi joystickin tapaan toimiva valitsin on jostain syystä jätetty X1:stä pois. Sellainen löytyy kuitenkin iX:stä. Muuten infotainment noudattaa hyvin samaa linjaa kuin X-sarjan sähköisessä lippulaivamallissa, eli isossa katumaasturissa iX:ssä. Kaikkiaan X1:stä voi sanoa, että sen kolmas sukupolvi osoittaa, että autolla on taattu paikkansa omassa segmentissään ja se tarjoaa paljon ylellisyyttä, mukavuutta sekä laatua koko rahan edestä. Ennen kaikkea X1 tarjoaa runsaat tilat, kysymyksessä on kuitenkin täysiverinen premium-luokan perheauto. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen BMW X1 xDrive30e XLine LATAUSHYBRIDI, neliveto 3-syl. bensiinimoottori 1 499 cm3 7-v. automaattivaihteisto 240 kW (326 hv), 477 Nm Akku brutto / netto 16,3 / 14,2 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 0,9 l/100 km CO 2 -päästöt 19 g/km toimintamatka sähköllä 89 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s huippunopeus 205 km/h Mitat Pituus 4 500 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 630 mm Akseliväli 2 692 mm Tavaratila 490 l Omamassa 1 935 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v / ei kilometrirajaa hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 56 169 € koeajoauto 70 095 € Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe