19.4.2024

Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää

Kuva Matti Porre/Tasavallan presidentin kanslia, valmistajat, Benjamin Helander

Odotettu asia tapahtui, kun TPK julkisti tasavallan presidentin uuden virka-auton. Vähemmän odotettua oli, että valtakunnan uusi ykkösauto onkin Audi. Tässä artikkelissa arvioidaan muun muassa auton hintaa sekä tutustutaan siihen tarkemmin teknisesti.

Tasavallan presidentin uusi virka-auto on juuri nyt tärkeä puheenaihe, sillä presidentti Sauli Niinistön molemmat kuusivuotiskaudet palvellut S-sarjan Mercedes tuli käyttöikänsä päähän, ja sai seuraajan. Hanke tuli kevään aikana julkisuuteen, ja myös Moottori osallistui sopivaan aikaan arvuutteluun, mikä mahtaisi olla tämä seuraaja-auto. Moottorin listauksessa oli mukana kattaus mahdollisimman erilaisia vaihtoehtoja BMW i7:sta Skoda Superbiin ja DS 7:ään, mutta ennen kaikkea Mercedes-Benz S680 Guardiin, jota moni piti jo lähes varmana valintana, ottaen huomioon kolmen polven ja kolmenkymmenen vuoden jatkumon.

Audi A8:nkin listauksesta löytyi, tosin vain ohimenevänä mainintana, onhan panssaroitu A8 toiminut jo vuosien ajan valtion vierasautona, jolla kuljetetaan maan sisällä ulkomaisia valtiojohtajia ja muita hyvin korkea-arvoisia päättäjiä. Oli varmasti monelle yllätys, että vuonna 2022 alkaneen kilpailutusprosessin perusteella päädyttiin Audiin, vaikka A8 onkin maailmalla suosittu korkean tason edustusauto.

Audi A8 on jo vuosia toiminut Suomen valtion vierasautona. Kuvassa kyseinen edellisen sukupolven A8 kuljettaa Ruotsin kruununprinsessa Victoriaa ja prinssi Danielia heidän viimeisimmällä Suomen-vierailullaan lokakuussa 2023. Audi A8 toimii tai on vähintään toiminut virka-autona ainakin Armenian presidentille, Tanskan pääministerille, Viron pääministerille, Saksan liittokanslerille, Israelin pääministerille, Luxemburgin suurherttualle, Alankomaiden kuninkaalle, Norjan kuninkaalle, Slovenian presidentille, Ruotsin pääministerille sekä Taiwanin presidentille.

Näin ollen Martti Ahtisaaren presidenttikauden alusta käynnistynyt ja tasan 30 vuotta kestänyt Mercedes-Benzin aikakausi Suomen tasavallan presidentin virka-autona ja siten valtakunnan ykkösautona on tältä erää päättynyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Usko pois, Stubbin uusi Audi on vasta keskihintainen

Tasavallan presidentin kanslian eli TPK:n mukaan uusi auto tuli maksamaan veronmaksajille kaikkiaan 1,1 miljoonaa euroa. Tuohon hintaan kuuluu itse hankintahinnan lisäksi määräaikaishuoltoja ynnä muuta. Peräti puolet hinnasta muodostuu autoverosta, ja voi olla yllättävä tieto, että tällaisestakin autosta tuo vero täytenä maksetaan. Virka-auto on kuitenkin rekisteröity henkilöautoksi, eikä se uppoa mihinkään autoverosta vapautettujen kategoriaan. TPK:n mukaan virka-autosta peritään normaalisti myös ajoneuvoveroa. Hieman hassuahan on toki se, että valtion autosta maksetut verot kilahtavat takaisin valtion kassaan.

Kaikkinensa yli miljoonan euron virka-auto kuulostaa kieltämättä kalliilta. Mutta mitä tapahtuu, kun alamme vertaamaan sitä oikeilla tavoilla?

Voimme ensinnäkin käyttää samaa tapaa kuin viime kesänä Yhdysvaltain presidentin vierailtua Suomessa. Moottori esitteli tuolloin tuon maailman parhaiten naamioidun kuorma-auton eli sikäläisen virka-auton. Kun tuon auton eli "Cadillac Onen" hinta nousi esiin, totesimme, että laskelmien mukaan yksi noista kaikkiaan kahdestatoista autosta on maksanut vuonna 2018 jonkin matkaa toista miljoonaa dollaria eli noin miljoona euroa. Oho! Yksi Cadillac One näyttää olevan ainakin paperilla jopa halvempi kuin Suomen presidentin uusi Audi, siis Audi kaikkine kuluineen ja veroineen.

On kuitenkin tapa suhteuttaa eri valtioiden virka-autohankintojen hintapuoli toisiinsa, ja samaa taktiikkaa käytettiin myös tuossa Cadillac -jutussa. Siinä lähdetään liikkeelle siitä, montako kertaa maan keskimääräistä/suosituinta henkilöautomallia kalliimpi tuo virka-auto on.

25 kertaa. Keskihintainen siis tämäkin.

Cadillac State Limousinen (yhden sellaisen) voisi todeta olevan noin 25 kertaa kalliimpi kuin Ford F-150, joka on vuosikymmenten varrelta Yhdysvaltain suosituin "henkilöautomalli", ja joka antaa hyvän kuvan keskimääräisen amerikkalaisen autosta. Keskimääräisen suomalaisen autosta antaa puolestaan hyvän kuvan Toyota Corolla, joka on ollut pitkään suosituin automalli ja jonka lähimmät kilpailijat osuvat niin ikään samaan hintaluokkaan. Jos Corollan keskihinnaksi laskisi 40 000 euroa, Audi A8 L Security on korkeintaan 27 kertaa sitä kalliimpi. Vaikka saman hintaluokan Audi A8:aa, BMW 7-sarjaa ja Mercedes-Benz S-sarjaa löytyy lukuisten Suomen verrokkimaiden päämiehiltä, tulokseksi saadaan yleisesti pienempiä suhdelukuja, koska autoveron korkea osuus tuplaa hinnan myös suhteessa.

Tasavallan presidentin Audi on kuitenkin siis todettu keskihintaiseksi, mutta entäpä ne ääripäät?

Sitä lähtötasoa ei kannata lähteä etsimään kaikkein köyhimmistä maista, sillä kuten valitettavasti tiedämme, niissä valtionpäämiehet tapaavat elää herroiksi koko kansan edestä. Kenties kaikkein pelkistetyin esimerkki oli eteläamerikkalaisen Uruguayn vuosina 2010 - 2015 hallinneen presidentin José "El Pepe" Mujican oma Volkswagen Kupla vuosimallia 1987. "Maailman köyhimmäksi presidentiksi" luonnehdittu Mujica kieltäytyi tulemasta kuljetetuksi millään muulla autolla kuin tuolla puolentoista tonnin arvoiseksi katsotulla Kuplalla, joka oli siis monta kertaa keskimääräisen uruguaylaisen uutta autoa halvempi. Mujican Kuplasta tosin tarjottiin myöhemmin huutokaupassa jopa miljoona euroa. Uruguayn naapurimaassa Argentiinassa viime vuonna virkaan astunut, anarkokapitalistiksi itseään luonnehtiva presidentti Javier Milei puolestaan nähtiin virkaanastujaisissaan 2000-luvun alun Mercedes-Benz CLK 430 Cabrioletilla, jollaisten arvo ei ehkä ole tällä hetkellä huipussaan. Uusista autoista Tšekin presidentin Petr Pavelin käytössä on Škoda Superb Laurin & Klement Presidential, joka ei todennäköisesti ole montaakaan kertaa tšekkiläisten kovasti suosimaa Škoda Octaviaa kalliimpi.

500 kertaa kalliimpi. Tällaisella aarteella kuljetetaan maailman vaikutusvaltaisinta monarkkia.

Toisessakin ääripäässä varmasti riittäisi esimerkkejä, mutta yksi takuuvarma sellainen löytyy Isosta-Britanniasta. Hovi ei tätä varmasti halua toitottaa, mutta kuningas Charlesin äidiltään perimä erikoisvalmisteinen, 12 miljoonan punnan Bentley State Limousine on kustantanut veronmaksajille jopa 500 kertaa Ford Fiestaa tai Vauxhall Corsaa enemmän. Niin, ja niitä on kaksi kappaletta.

Toinen tapa suhteuttaa uuden auton hintaa olisi tietysti tehdä se markkinoiden muihin vaihtoehtoihin nähden. Esimerkiksi Volvo tarjoaisi XC60:ta panssaroituna, Suomen presidentin turvavaatimuksiin nähden liian heikolla luotiliivitason suojalla, autoveroineen vain 176 700 eurolla. Toisessa ääripäässä voisi olla vaikkapa jokin Rolls-Royce Phantomin kustomoitu panssariversio erinäisellä määrällä miljoonia.

Tällainen on Audi A8 L Security - ja näin se vertautuu Mercedes-Benz S680 Guardiin

Audin vaihtoehto panssaroitujen edustusautojen markkinoilla kantaa siis tuota jylhää nimeä, ja sen aivan viimeisin versio on vuodelta 2022. Audi on valmistanut tehdaspanssaroitua A8:aa jo pitkän aikaa, mutta Suomen presidentin yksilö edustaa niistä viimeisintä, neljättä polvea eli D5-korimallia ja sen facelift -versiota. Aivan kehityksen kärjessä siis mennään.

Varo vain, jatkossa peräpeilissä kurkistava keula voi kuulua myös tasavallan presidentille!

Monien ykkösvaihtoehto Mercedes-Benz S680 Guard luottaa 6,0-litraiseen, 612-hevosvoimaiseen V12:een, ja Audi A8 L Securityssakin oli aiemmin VAG-konsernin erikoisuus W12, 6,3-litraisena.

Nykyinen A8 L Security ja siten myös Suomen valtion uusi ykkösauto luottaa kuitenkin konsernin viimeisimpään kaksoisahdettuun 4,0-litraiseen V8:aan, missä nähdään aikamoinen downsizing edeltävän Mercedes-Benz S600:n 6,0-litraiseen V12:een nähden. Audin V8 luottaa nykyaikaisesti 48 voltin kevythybriditekniikkaan eli moottoria avustaa niin kutsuttu starttigeneraattori.

Tehoa Securityn voimapaketista irtoaa 420 kilowattia eli 571 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa, että panssaroidussa mallissa vallitsevat samat viritykset kuin sporttimalli Audi S8:ssa eli tehoa irtoaa jopa yli 100 hevosvoimaa enemmän kuin "perusmallisesta" V8:lla varustetusta A8 60 TFSI:stä. Mikäli myös vääntölukemat mukailevat S8:aa - siitä meillä ei ole varmaa tietoa - A8 L Securityn pitäisi vääntää jopa 800 newtonmetrin edestä. Sekä tehoa että vääntöä Audissa on jonkin verran vähemmän kuin S680 Guardissa, mutta myös kuutioita on sen kaksi tuhatta vähemmän ja sylintereitä neljä vähemmän. Molemmat ovat nelivetoisia.

Pakollisista kulutus- ja päästötiedoista selviää, että Audi A8 L Securityn yhdistetty bensiinin kulutus on 13,8 litraa per 100 kilometriä ja hiilidioksidipäästöt 315 g/km. Audin V8 hoitaa nelitonnisen luksusvaunun liikuttamisen merkittävästi pihimmin kuin mitä S680 olisi sen tehnyt. Mersun 6,0-litrainen V12 nimittäin "pystyy" 19,5 litraan sadalla ja 442 grammaan kilometrillä. Myös käyttökustannukset ovat siis Audissa Mersua pienemmät, kuten kilpailutuksen perusteella myös hankintahinta.

Toisin kuin BMW ja Mercedes-Benz, Audi on ulkopuolisille varsin vaitonainen omasta Security-edustusmallistaan. Tämäkään yksilö ei ole Security, mutta ulkoisesti paljon uutta virka-autoa vastaava A8 Lang. Panssaroidun edustusauton erottaa ulospäin helpoiten tuhdeista ikkunoiden pielistä, jotka saavat ikkunat näyttämään todellista pienemmiltä.

Tasavallan presidentin virka-auton tärkein hankintaperuste on turvallisuus, ja sitä Audi A8 L Security nimensäkin mukaisesti tarjoaa. Autossa on S680 Guardin tavoin korkean tason VR10 -suojaus, mikä tarkoittaa muun muassa noin 10 senttimetriä paksuja ikkunalaseja. Auto kestää konetuliaseiden luoteja, kranaatiniskuja, räjähteitä allaan sekä droneuhkia yläpuolelta. Sillä voi lisäksi ajaa kovaa renkaat tyhjänä ja sen oven saranat on mahdollista räjäyttää auki. A8 L Security painaa jonkin verran yli neljä tonnia. Tämä A8:n Lang-versio on 5,3 metrin pituinen ja akseliväliltään 3,2-metrinen.

Presidentin kansliahan paljasti viime artikkelissa Moottorille, että presidentin oma valta autohankinnassa rajoittuu siihen, että hän "voi esittää toiveita esimerkiksi istuinmukavuuteen liittyen." Uuden virka-auton sisälle emme luonnollisesti pääse turvallisuussyistä, emmekä tiedä onko presidentti Stubb jotain erikoistoiveita esittänyt, mutta pitkän akselivälin Audi A8:n takapenkillä vallitsevat jotakuinkin tällaiset oltavat:

On aika toivottaa uudelle autolle turvallisia kilometrejä sanan kaikissa mahdollisissa merkityksissä!

Lähteet: valmistajat, TPK

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat