13.7.2023

Moottori esittelee: maailman parhaiten naamioitu kuorma-auto – Cadillac State Limousine vm. 2018

Kuva Benjamin Helander
25 kertaa. Keskihintainen siis tämäkin.

Vain 12 kappaletta valmistettu vuosimallin 2018 Cadillac State Limousine, tunnetaan myös muun muassa lempinimillä Cadillac One tai The Beast, nähtiin nyt ensimmäistä kertaa Suomessa faceliftattuna mallina, jos tällaista ilmausta voi käyttää.

Yleensä kun auto esitellään, valmistaja haluaa kertoa sen ominaisuuksista ja taustasta mahdollisimman paljon. Koko maailman ykkös-Cadillacin tapauksessa näin ei turvallisuussyistä ole, joten esittely on hieman haastavampaa. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajettavuus

Siitä lähtien, kun Yhdysvaltain presidentin William H. Taftin virkakäyttöön hankittiin ensimmäiset White-höyryautot 1900-luvun alussa, aina vuoteen 2001, tehtävää hoitivat prameista henkilöautoista eri tavoin muokatut limusiinit. George Bush nuoremman virkakauden alussa hovitoimittaja Cadillacilta ei kuitenkaan enää löytynyt riittävän järeää mallia virka-auton pohjaksi, joten sellainen täytyi luoda varta vasten.

2000-luku toi tullessaan uudet haasteet, ja virka-auto ei ensimmäistä kertaa perustunutkaan tuotantoautoon. Kuvassa Bushin toisten virkaanastujaisten jälkeen käyttöönotettu Cadillac One.

Pohjana Bushin autossa käytettiin SUV-malli Chevrolet Suburbanin & sisarmallien alustaa. Tämä malli palveli Bushin molemmat virkakaudet, kunnes vuonna 2009 tehtävän otti vastaan ensimmäinen nykyisenkaltainen "The Beast". Tämä malli palveli Barack Obaman molemmat kaudet sekä suurimman osan Donald Trumpin kaudesta GMT560-alustalla, joka ei ole enempää eikä vähempää kuin kuorma-auton alusta.

Näin ollen, pohjimmiltaan Cadillac Onen ajettavuus vastaa jotakuinkin tätä:

General Motors tuotti sisarmalleja Chevrolet Kodiakia ja GMC TopKickiä aina vuoteen 2009, jolloin jättikonserni myi kuorma-autotoimintonsa Isuzulle. Samainen alusta on kuitenkin periytynyt nyt jo toisen polven, vuosimallin 2018 "The Beastiin".

Suorituskyky

Yhdysvaltalainen Car and Driver -autolehti kävi vuonna 1987 koeajamassa Ronald Reaganin käytössä olleen silloisen Cadillac Brougham d'Elegancen. Aika oli 36 vuotta sitten hieman toinen, sillä nykyäänhän ulkopuolisia ei päästetä tunnetusti lähellekään Cadillac Onea.

Koeajoraportissaan lehti luonnehti presidentillisen Broughamin paikaltaankiihdytyspitoa vain vähän paremmaksi kuin yksipyöräisellä öljyläikän päällä. 5,0-litrainen ja 140-heppainen V8 nelivaihteisella automaatilla höystettynä kiihdytti kolmetonnisen limusiinin nollasta sataan hieman alle 24 sekunnin. Reaganit vierailivat Suomessa vuonna 1988.

Vuosimallin 2018 Cadillac State Limousinen suorituskyvystä emme tiedä varmuudella sen enempää kuin vuoden 2009 mallinkaan, mutta suurella todennäköisyydellä pellin alta löytyy joko 6,6-litrainen Duramax V8-diesel tai jopa 8,1-litrainen bensiinikäyttöinen V8. Molempia moottorityyppejä käytettiin aikanaan myös Chevrolet Kodiakissa. Näillä avuin auto liikkuu todennäköisesti liukkaammin kuin Reaganin Brougham, mutta huippunopeuden uumoillaan olevan ainoastaan 100 kilometriä tunnissa ja kiihdytyksen tähän kestävän noin 15 sekuntia. Autohan painaa jopa yli 9 tonnia.

Tyyli

Matka, jonka Kodiakin alusta on käynyt kippiautosta Presidential State Limousineksi, on pitkä. Vuosimallin 2018 Cadillac Onehan on periaatteessa vain facelift vuosimallin 2009 edeltäjästään. Pinnan alla voi olla toki enemmänkin muutoksia, mutta koska niistä ei meille kerrota, pysytään tyylissä.

Kun Trumpit heinäkuussa 2018 vierailivat Helsingissä, käytössä oli vielä edellisen sukupolven Cadillac. Tuosta vuodesta alkaen autot vaihdettiin porrastetusti uusiin. Salainen Palvelu on sittemmin tuhonnut nämä autot juuriaan myöten, jotta salaisesta teknologiasta ei päätyisi mitään vääriin käsiin.

Kodiakin alustalle on rakennettu limusiini käyttämällä tyylielementtejä monestakin eri tuotanto-Cadillacista. Vuonna 2018 esitelty auto on melko lailla Cadillacin viimeisimmän muotoilufilosofian ajalta, mutta siinä on viimeistä edellisen sukupolven Escaladen keula. Vuoden 2009 mallissa oli puolestaan tätä edeltäneen Escaladen keula. Kyseessä on siis ehta facelift. Keulamaskissa voidaan nähdä piirteitä vuoden 2017 Escala-konseptisedanista ja edustusauton yleismuodot mukailevat löyhästi nykyään vain Kiinassa myytävää Cadillacin lippulaivasedania, CT6:ta.

Modernimpaa ilmettä on nähtävissä lisäksi esimerkiksi sivupeileissä, kyljen pokkauksissa sekä listoissa.

Presidential State Limo on ollut toisesta maailmansodasta lähtien katkeamatta aina joko Cadillacin tai Lincolnin valmistama. Nämä kaksihan ovat GM:n ja Fordin luksussiivet ja samalla koko maan lippulaivamerkit. Viimeinen Lincolnia käyttänyt presidentti oli George Bush vanhempi, jonka koko nelivuotisen virkakauden palveli pitkän akselivälin Lincoln Town Car vuosimallia 1989.

Bush vanhemman käytössä ollut Town Car oli toistaiseksi viimeinen "Lincoln One".

Yhdysvaltain Salaisella Palvelulla on ollut sopimukset Cadillacin kanssa taukoamatta viimeiset 30 vuotta eli Bill Clintonin kaudesta lähtien. Vaikka siis vuodesta 2001 lähtien kyseessä onkin ollut "custom build", on auto edelleen Cadillac, ja siitä myös kerrotaan moniin paikkoihin sijoitettujen logojen muodossa maailmalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvavarusteet

EuroNCAP -testeissä Cadillac Onen tulos olisi luokaton. Emme tiedä, löytyykö autosta turvatyynyjä tai isofix-kiinnikkeitä, mutta auto, jonka ikkunalasitkin ovat 15 senttiä paksut, on kuolemanloukku törmäyksessä kiinteään esteeseen. Onkin hyvä, että autoon on tajuttu laittaa jo valmiiksi mukaan presidentin veriryhmän verta. Tässä tullaan muuten samaan ongelmaan, joka vaivaa Tesla Cybertruckia.

Tietyillä osa-alueilla Cadillac One sen sijaan osaa olla turvallinen, todennäköisesti turvallisempi kuin mikään muu auto maailmassa. Liikkuessaan auto taitaa olla myös maailman suojatuin auto.

Hinta

Autoesittelyiden lopussa kokonaisuus tiivistetään yleensä hintatietoihin, ja arvioidaan auton vastetta rahalle.

"Beasteja" on käytössä kaikkiaan 12 kappaletta, mutta emme pysty erottamaan niitä toisistaan, sillä jokaisessa presidentin virka-autossa on jo Clintonin ajoista lähtien käytetty tismalleen samaa rekisteritunnusta, 800 002. On kuitenkin selvää, että esimerkiksi Joe Bidenin tämänkertaisella Euroopan reissulla mukana on ollut vähintään neljä, mutta todennäköisesti jopa kuusi eri autoa, kaksi Lontoota, Vilnaa ja Helsinkiä kohden. Autot tuodaan vierailukohteeseen jo hyvissä ajoin ennen presidentin saapumista kuljetuskoneella.

Sitten siihen hintaan. Yhdysvaltain Salainen Palvelu hankki autot Cadillacilta reilun 15 miljoonan dollarin kontrahdilla. Jos autoja on 12 kappaletta, yhden hinnaksi kirjataan "vain" reilut miljoona dollaria. On sitä kalliimpia tuotantoautojakin.

Mainitulla Car and Driver -lehdellä oli autojen lanseerauksen aikaan mielenkiintoinen tapa verrata vuosimallin 2018 Cadillac State Limon hintaa "verrokkiautoihin", joita on tässä tapauksessa harvinaisen vähän. Vertailussa olivatkin valtionpäämiesten virka-autojen hinnat suhteutettuna kunkin maan eniten rekisteröidyn "tavallisen kansan" henkilöauton hintaan.

Tällä perusteella Cadillac One olisi noin 50 kertaa kalliimpi kuin Ford F-150, joka on siis USA:n suosituin automalli. Suomen presidentti pärjäisi vertailussa melko hyvin, sillä vuoden 2012 Mercedes-Benz S600 Guard maksoi arviolta reilut puoli miljoonaa euroa, siis karkeasti noin 20 kertaa saman vuoden suosituinta automallia, Nissan Qashqaita enemmän.

Toista ääripäätä edustaa puolestaan Yhdistyneen kuningaskunnan kuningas Charles III:n äidiltään perimä Bentley State Limousine, jonka arvo on jopa yli 12 miljoonaa puntaa eli reilusti yli 500 kertaa suurempi kuin brittien suosiman Vauxhall Corsan. Siihen nähden Cadillac One onkin aika halpaa hupia.

Lähteet: General Motors, Car And Driver, Hotcars, State.gov Kuvat: Benjamin Helander, General Motors/Chevrolet, Lincoln

Luetuimmat