12.1.2018

Cadillac Escala: Suurten johtajien konseptivaunu

Cadillac Escala

Johtajaluksuksesta tunnettu Cadillac visioi tulevaisuuden pomovaunua, jonka konsepti kulkee nimellä Escala.

Edustusautomarkkinoilla on segmentin usein suolaisesta hinnoittelusta huolimatta kova kilpailu. Vaikka kärjessä ovat "ne kolme saksalaista", ollaan autoluokkaan herätty toki muuallakin, myös Yhdysvalloissa. Ensi vuonna markkinoille on tulossa tähän luokkaan hyvin sopiva, jo limusiinitasoinen Cadillac CT8, mutta merkki haluaa jo antaa välähdyksen pidemmälle tulevaisuuteen. Escala.

Cadillac Escala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmiin tuntuinen konseptiauto

Cadillac tunnetaan jättikonserni General Motorsin premium-kärkenä, ja sillä on esimerkiksi ollut kunnia rakentaa Yhdysvaltain presidentille virka-auto. Merkiltä valmistuu usein näyttäviä, futuristisia konseptimalleja. Escala ei ainakaan näyttävyydessä tee poikkeusta, mutta futuristisuudessa kuitenkin ehkä, sillä malli on aika lailla valmiin tuntuinen.

Cadillac Escala

Suurimmaksi osaksi Escalan tarkoitus on toimia lähettiläänä Cadillacin seuraavassa mallistouudistuksessa nähtävästä muotokielestä, ehkä enimmäkseen sedanien puolella. Siinä näyttäisi olevan paljon aivan uusia oivalluksia, kuten esimerkiksi loivemmin laskeutuva, esimerkiksi Mercedeksen CLS-sarjan tyylinen kattolinja ja takaikkuna, kapeat ajovalot, jotka jatkavat linjaansa etusäleikköön, suuret huomiovalot sekä näyttävän suuret takavalot, jotka ovat ensi kertaa osana Cadillacin yhtä suurta tavaramerkkiä; pitkää, vahvaa, aivan keulasta perään ulottuvaa kylkipokkausta.

Cadillac Escala

Escalasta löytyy sieltä myös niitä Cadillacin tuttuja, hyväksi havaittuja elementtejä, jotka kuuluvat osaksi Art and Science -muotoilukieltä. Mainittakoon vielä perä, joka on ilmanohjaimesta takadiffuusoriin hyvin tutun näköinen. Kromia voi löytää amerikkalaisen ihanteen mukaisesti korista paljon; jopa aikaisempaakin enemmän.

Muotojen alla lisää tuttua

Näyttävien muotojen alla piileskelee nykyisestä isosta Cadillacista, CT6:sta tuttu, niin kutsuttu Omega-perusrakenne. Rakenteessa vaikuttaa olevan reilusti joustovaraa, sillä Escala on joka suuntaan vielä CT6:takin suurempi auto.Cadillac Escala

Auton nimi, joka tosin on häiritsevän lähellä merkin SUV-autoa Escaladea, on espanjaa ja tarkoittaa mittakaavaa, kokoluokkaa, tai asteikkoa. Nimi alkaa avautua viimeistään kun katsoo auton mittoja: pituutta on 5,33 metriä ja akseliväliäkin 3,23 metriä.

Amerikkalaiset eivät ole koskaan olleet kovasti ahdinten perään, mutta mäntien pitää tietysti olla V-asennossa. Escalan pitkänhuiskean konepellin alta löytyy Cadillacin uunituore 4,2-litrainen V8, tällä kertaa kuitenkin kahdella turbolla vahvistettuna. Tämä moottori antaa viitisensataa hevosvoimaa. Vanteissakaan ei ole alumiinia säästelty ja niiden koko on 22 tuumaa.

Cadillac Escala

Materiaaleja kuin sisustusliikkeessä

Cadillac esittelee konseptin Rolls-Royce-tyyliin liikesuihkarin vieressä otetuilla kuvilla. Liikesuihkukonelinja on myöskin auton mahtavassa, suorastaan kirkkaana hohtavassa sisustassa. Materiaalien kirjo on laaja, verhoiluista löytyy nahan, harjatun alumiinin ja pähkinäpuun lisäksi hieman yllättäen myös kudottua villakangasta, josta osa istuimista sekä ovien ja kojelaudan verhoiluista koostuu. Ja vaikka led-näyttöjä ei lasketa verhoiluksi, Escalassa niitä kuitenkin riittää: kojelaudassa näyttöjä on miltei koko leveydeltä ja takamatkustajien omat ruudut tulevat ulos etuistuinten selkänojista.

Cadillac Escala

Käytännöllisyyttäkin on mietitty. Tavaroiden lastaamista suuresta takaluukusta on helpotettu siten, että lattia nousee tarvittaessa sähköllä poistaen kynnyksen kokonaan.

Myös lasia on paljon, siitä pitävät huolen ainakin suuri lasikatto sekä turhana poistettu B-pilari. Tämä yhdistettynä valkeisiin materiaaleihin tekee sisustasta erittäin valoisan. Linjat ovat Cadillac-tyylisesti selkeän puhtaat, ja tekonahka terästettynä villakankaalla on itse asiassa mukavaa vaihtelua perinteiseen luksusauton sisustaan, joka on pumpattu ääriään myöten täyteen puuta ja nahkaa.

Ottamatta huomioon sitä, että ensi vuonna markkinoille on tulossa CT8-limo, sanoo Cadillacin toimitusjohtaja Johan de Nysschen, että jossain muodossa Escala on tulossa tuotantoon. Raamit menestymiseen ovat ainakin kunnossa.

Cadillac Escala

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Cadillac, Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat