12.1.2018 Ajoneuvot Cadillac Escala: Suurten johtajien konseptivaunu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Johtajaluksuksesta tunnettu Cadillac visioi tulevaisuuden pomovaunua, jonka konsepti kulkee nimellä Escala. Edustusautomarkkinoilla on segmentin usein suolaisesta hinnoittelusta huolimatta kova kilpailu. Vaikka kärjessä ovat "ne kolme saksalaista", ollaan autoluokkaan herätty toki muuallakin, myös Yhdysvalloissa. Ensi vuonna markkinoille on tulossa tähän luokkaan hyvin sopiva, jo limusiinitasoinen Cadillac CT8, mutta merkki haluaa jo antaa välähdyksen pidemmälle tulevaisuuteen. Escala.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmiin tuntuinen konseptiautoCadillac tunnetaan jättikonserni General Motorsin premium-kärkenä, ja sillä on esimerkiksi ollut kunnia rakentaa Yhdysvaltain presidentille virka-auto. Merkiltä valmistuu usein näyttäviä, futuristisia konseptimalleja. Escala ei ainakaan näyttävyydessä tee poikkeusta, mutta futuristisuudessa kuitenkin ehkä, sillä malli on aika lailla valmiin tuntuinen.Suurimmaksi osaksi Escalan tarkoitus on toimia lähettiläänä Cadillacin seuraavassa mallistouudistuksessa nähtävästä muotokielestä, ehkä enimmäkseen sedanien puolella. Siinä näyttäisi olevan paljon aivan uusia oivalluksia, kuten esimerkiksi loivemmin laskeutuva, esimerkiksi Mercedeksen CLS-sarjan tyylinen kattolinja ja takaikkuna, kapeat ajovalot, jotka jatkavat linjaansa etusäleikköön, suuret huomiovalot sekä näyttävän suuret takavalot, jotka ovat ensi kertaa osana Cadillacin yhtä suurta tavaramerkkiä; pitkää, vahvaa, aivan keulasta perään ulottuvaa kylkipokkausta.Escalasta löytyy sieltä myös niitä Cadillacin tuttuja, hyväksi havaittuja elementtejä, jotka kuuluvat osaksi Art and Science -muotoilukieltä. Mainittakoon vielä perä, joka on ilmanohjaimesta takadiffuusoriin hyvin tutun näköinen. Kromia voi löytää amerikkalaisen ihanteen mukaisesti korista paljon; jopa aikaisempaakin enemmän.Muotojen alla lisää tuttuaNäyttävien muotojen alla piileskelee nykyisestä isosta Cadillacista, CT6:sta tuttu, niin kutsuttu Omega-perusrakenne. Rakenteessa vaikuttaa olevan reilusti joustovaraa, sillä Escala on joka suuntaan vielä CT6:takin suurempi auto.Auton nimi, joka tosin on häiritsevän lähellä merkin SUV-autoa Escaladea, on espanjaa ja tarkoittaa mittakaavaa, kokoluokkaa, tai asteikkoa. Nimi alkaa avautua viimeistään kun katsoo auton mittoja: pituutta on 5,33 metriä ja akseliväliäkin 3,23 metriä.Amerikkalaiset eivät ole koskaan olleet kovasti ahdinten perään, mutta mäntien pitää tietysti olla V-asennossa. Escalan pitkänhuiskean konepellin alta löytyy Cadillacin uunituore 4,2-litrainen V8, tällä kertaa kuitenkin kahdella turbolla vahvistettuna. Tämä moottori antaa viitisensataa hevosvoimaa. Vanteissakaan ei ole alumiinia säästelty ja niiden koko on 22 tuumaa.Materiaaleja kuin sisustusliikkeessäCadillac esittelee konseptin Rolls-Royce-tyyliin liikesuihkarin vieressä otetuilla kuvilla. Liikesuihkukonelinja on myöskin auton mahtavassa, suorastaan kirkkaana hohtavassa sisustassa. Materiaalien kirjo on laaja, verhoiluista löytyy nahan, harjatun alumiinin ja pähkinäpuun lisäksi hieman yllättäen myös kudottua villakangasta, josta osa istuimista sekä ovien ja kojelaudan verhoiluista koostuu. Ja vaikka led-näyttöjä ei lasketa verhoiluksi, Escalassa niitä kuitenkin riittää: kojelaudassa näyttöjä on miltei koko leveydeltä ja takamatkustajien omat ruudut tulevat ulos etuistuinten selkänojista.Käytännöllisyyttäkin on mietitty. Tavaroiden lastaamista suuresta takaluukusta on helpotettu siten, että lattia nousee tarvittaessa sähköllä poistaen kynnyksen kokonaan.Myös lasia on paljon, siitä pitävät huolen ainakin suuri lasikatto sekä turhana poistettu B-pilari. Tämä yhdistettynä valkeisiin materiaaleihin tekee sisustasta erittäin valoisan. Linjat ovat Cadillac-tyylisesti selkeän puhtaat, ja tekonahka terästettynä villakankaalla on itse asiassa mukavaa vaihtelua perinteiseen luksusauton sisustaan, joka on pumpattu ääriään myöten täyteen puuta ja nahkaa.Ottamatta huomioon sitä, että ensi vuonna markkinoille on tulossa CT8-limo, sanoo Cadillacin toimitusjohtaja Johan de Nysschen, että jossain muodossa Escala on tulossa tuotantoon. Raamit menestymiseen ovat ainakin kunnossa.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Cadillac, Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti