10.7.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: sähköautosta ilmastoinnin kaltainen syy autonvaihtoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoista puhutaan valtavasti. Autoteollisuuden uutuustulvassa uhkaa välillä unohtua mistä kaikki johtuu, ja mihin kehitys johtaa. Media on täynnä sähköautoja. Mainokset korostavat hybridejä, ladattavia ja mystisesti itselataavia.Sähköä on ilmassa, sillä päättäjät haluavat meidän liikkuvan – jos on aivan pakko – pääosin sähkövoimalla. Sähköautot tai ladattavat hybridit ovat tällä hetkellä ainoa keino tavoittaa Euroopan unionin autoteollisuudelle asettamat hiilidioksidin päästörajat ja siten välttää miljardisakot.Siispä autoteollisuus kehittää kymmenillä miljardeilla euroilla sähköautoteknologiaa. Syntyy akkujen kokoonpanotehtaita, täysin uusia sähköautojen perusrakenteita ja olemassa olevien mallien ladattavia hybridiversioita.Päättäjät haluavat sähköä, sillä heidän valitsemilla mittareilla sähköauto on ilmastoneutraali – jokaisen auton hiilidioksidipäästöt ovat 0 g/km.Tämä ei tietysti ole kokototuus: sähköauton päästöt vaihtelevat hurjasti energiapolitiikasta riippuen. Tuuli- tai ydinvoimalla tuotetulla sähköllä nollapäästöt toteutuvat, jos voimaloiden ja jakeluverkon varsin pienet päästöt unohdetaan.Jos ne huomioidaan, päästöt toki kasvavat. Samoin ne kasvavat polttomoottoriautoilla, jos bensiinin, dieselin tai biopolttoaineiden tuotannon päästöt huomioidaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö vahvin kandidaattiSähkössä on kuitenkin toistaiseksi eniten potentiaalia vähäpäästöiseen liikkumiseen. Sähköä voi tuottaa lähes ilmastoneutraalisti. Lisäksi sähköauton päästöt ovat valtiotason asia: kymmenvuotiaskin auto puhdistuu, jos valtio vaihtaa vihreämpään sähkötuotantoon.Autoteollisuus haluaa siis meidän vaihtavan sähköautoon, tai edes ladattavaan hybridiin. Viime vuosina nähty sähköautojen kehitys on ollut huimaa, ja mahdolliset muistot Elcateista, Mitsubishi i-Mieveistä tai ensimmäisistä Nissan Leafeistakin kannattaa unohtaa.Vaikka monet sähköautoista ovat erinomaisia arkiautoja, ei uuteen tekniikkaan kannata vaihtaa innostuksen vallassa selvittämättä perusteita etukäteen.Sähköautoilun ABC -sarja on pyrkinyt kertomaan sähköautoilun ja ladattavien hybridien perusteista niin, että sähköautoteksteissä pyörivät uudet termit ja perusteet tulevat tutuksi. Kun erottaa tehoa tarkoittavan kilowatin (kW) akun energiamäärää kuvaavasta kilowattitunnista (kWh) ja energiankulutusta kertovasta kilowattitunnista per 100 kilometriä (kWh/100 km) pääsee jo pitkälle. Tärkeintä on tietää, mitä sähköauto omassa ajossa kuluttaa: se auttaa arvioimaan miten pitkälle sillä pääsee ja miten paljon lataaminen maksaa.Kotilatauksesta puhuimme jokunen hetki sitten. Aihe kannattaa kerrata jos sähköautoa on ostamassa. Aivan liian usein kuulee kysymyksen nousevan esiin vasta, kun kallis uutuusauto on jo kotipihassa.Julkisten latauspalveluiden opiskelu on toinen askel: alalla olevat toimivat, kuten Charge&Drive, K-Lataus tai Virta ansaitsevat omat juttunsa. Jokaisella on oma puhelimella toimiva applikaatio, johon rekisteröitymällä lataus onnistuu. Hinta riippuu yleisesti latausajasta (eli auton latausteholla on merkitystä lataushintaan), mutta jotkin palvelut veloittavat ladatusta energiasta.Aloituskynnys sähköautoilijaksi on jyrkkä, mutta perusteiden oppimisen ja pienen totuttelun jälkeen moni löytänee sähköautosta erittäin mukavan matkakumppanin. Arkirutiinien ajo on todella vaivatonta ja edullista. Ne yksittäiset Lapin matkat vaativat pidempää pinnaa, mutta niistäkin selviää.Todennäköisesti moni ei sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon vaihda. Aika kuitenkin näyttää, tuleeko sähkökäyttöisyydestä ilmastoinnin kaltainen syy vaihtaa auto uudempaan. Sitä odotellessa kerromme sähköautojen uutuudet, mutta pyrimme tasaisin ajoin palaamaan myös perusteisiin.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkistoLisää aiheestaSähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Sähköautoilun ABC: sähköautolla ajaminen onnistuu talvellakin, eikä meno ole täysin äänetöntä Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Sähköautoilun ABC: pikakurssi pikalataukseen Sähköautoilun ABC: Sähkömoottoreissa on eroja Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen