29.11.2022

Sähköautojen määrä kasvaa – käyttövoimalla ei juuri eroa korjauskustannuksiin

sähköauton huolto

Sähköautojen määrä kasvaa koko ajan. Sähköautojen korjauskustannuksissa ei ole merkittävää eroa vastaavan ikäiseen polttomoottoriautoon.

Sähköautojen määrä kasvaa. Samalla kun niiden määrä kasvaa, yhä useampi miettii sähköauton mahdollisia korjauskustannuksia.

Lähtökohtaisesti auton käyttövoimalla ei ole roolia auton korjauskustannusten suhteen, varsikaan silloin, kun korjauskustannukset ovat kosmeettisia ja auton korimateriaaleina ovat teräs ja muovi.

– Julkisuudessa on keskusteltu sähköautojen korjaamisen olevan selvästi kalliimpaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen. Verrokkina kustannuksille käytetään Suomen keskimäärin hyvin iäkästä autokantaa, jolloin kustannusero väistämättä korostuu. Korjauskustannusten ero on varsin minimaalinen verrattaessa sähköauton korjausta nykyaikaiseen polttomoottoriautoon varusteineen, selventää korjaamoketju Autoklinikan myyntijohtaja Pentti Oksanen.

Kustannuseroa voi kuitenkin syntyä, silloin kun vauriot ovat auton rakenteissa ja runkomateriaalina on teräksen sijaan alumiinia. Kalliimman hintaluokan sähköautoissa kori- ja rakennemateriaali on yleensä alumiini, jota käytetään sen keveyden vuoksi kompensoimaan akkutekniikan mukanaan tuomaa lisäpainoa.

Alumiinirakenteista autoakin voidaan korjata ja autojen valmistajat antavat yleensä korjauksiin hyvin tarkat korjausohjeistukset.

– Ohjeistus liittyy autojen turvallisuuteen. Alumiini materiaalina sitoo hyvin energiaa, mutta on tältä osin rakenneosissa samalla ”kertakäyttöinen”, joten massiivisia osan vaihtoja tulee selvästi helpommin kuin teräsrakenteisissa autoissa, täydentää Oksanen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ladattavan hybridin kohdalla kulut voi nousta

Ladattavien hybridien korjauskulut voivat jonkun verran nousta, jos niissä joudutaan korjaamaan kahta tekniikkaa: sekä sähkö- että polttomoottoritekniikkaa. Monien automerkkien osalta sähkömoottorin komponenteille on löytynyt tilaa ainoastaan konehuoneen etureunasta ja nämä osat ovat erityisen alttiita keulakolarin seurauksena tapahtuville vaurioille. Sähköpuolen osat ovat lisäksi lähtökohtaisesti vaihdettavia, eikä niitä ole tarkoitettu korjattaviksi.

Yleisesti voi kuitenkin todeta, että tyypillisimmät sähköauton korjausta vaativat vahingot eivät juurikaan eroa polttomoottoriautoista.

Sähköautojen määrä on noussut Suomessa hyvää vauhtia ja se näkyy myös korjaamojen tekemissä korjauksissa. Tilastojen mukaan sähköautokanta nousi Suomessa vuoden 2021 kesästä kuluvan vuoden kesään 61 prosenttia. Fennialla vakuutettujen täyssähköautojen määrä on noussut vuodesta 2021 vuoteen 2022 noin 95 prosenttia.

Lähde: Fennia

Luetuimmat