29.11.2022 Ajoneuvot Sähköautojen määrä kasvaa – käyttövoimalla ei juuri eroa korjauskustannuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen määrä kasvaa koko ajan. Sähköautojen korjauskustannuksissa ei ole merkittävää eroa vastaavan ikäiseen polttomoottoriautoon. Sähköautojen määrä kasvaa. Samalla kun niiden määrä kasvaa, yhä useampi miettii sähköauton mahdollisia korjauskustannuksia. Lähtökohtaisesti auton käyttövoimalla ei ole roolia auton korjauskustannusten suhteen, varsikaan silloin, kun korjauskustannukset ovat kosmeettisia ja auton korimateriaaleina ovat teräs ja muovi. – Julkisuudessa on keskusteltu sähköautojen korjaamisen olevan selvästi kalliimpaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen. Verrokkina kustannuksille käytetään Suomen keskimäärin hyvin iäkästä autokantaa, jolloin kustannusero väistämättä korostuu. Korjauskustannusten ero on varsin minimaalinen verrattaessa sähköauton korjausta nykyaikaiseen polttomoottoriautoon varusteineen, selventää korjaamoketju Autoklinikan myyntijohtaja Pentti Oksanen. Kustannuseroa voi kuitenkin syntyä, silloin kun vauriot ovat auton rakenteissa ja runkomateriaalina on teräksen sijaan alumiinia. Kalliimman hintaluokan sähköautoissa kori- ja rakennemateriaali on yleensä alumiini, jota käytetään sen keveyden vuoksi kompensoimaan akkutekniikan mukanaan tuomaa lisäpainoa. Alumiinirakenteista autoakin voidaan korjata ja autojen valmistajat antavat yleensä korjauksiin hyvin tarkat korjausohjeistukset. – Ohjeistus liittyy autojen turvallisuuteen. Alumiini materiaalina sitoo hyvin energiaa, mutta on tältä osin rakenneosissa samalla ”kertakäyttöinen”, joten massiivisia osan vaihtoja tulee selvästi helpommin kuin teräsrakenteisissa autoissa, täydentää Oksanen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ladattavan hybridin kohdalla kulut voi nousta Ladattavien hybridien korjauskulut voivat jonkun verran nousta, jos niissä joudutaan korjaamaan kahta tekniikkaa: sekä sähkö- että polttomoottoritekniikkaa. Monien automerkkien osalta sähkömoottorin komponenteille on löytynyt tilaa ainoastaan konehuoneen etureunasta ja nämä osat ovat erityisen alttiita keulakolarin seurauksena tapahtuville vaurioille. Sähköpuolen osat ovat lisäksi lähtökohtaisesti vaihdettavia, eikä niitä ole tarkoitettu korjattaviksi. Yleisesti voi kuitenkin todeta, että tyypillisimmät sähköauton korjausta vaativat vahingot eivät juurikaan eroa polttomoottoriautoista. Sähköautojen määrä on noussut Suomessa hyvää vauhtia ja se näkyy myös korjaamojen tekemissä korjauksissa. Tilastojen mukaan sähköautokanta nousi Suomessa vuoden 2021 kesästä kuluvan vuoden kesään 61 prosenttia. Fennialla vakuutettujen täyssähköautojen määrä on noussut vuodesta 2021 vuoteen 2022 noin 95 prosenttia. Lähde: Fennia Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku