29.11.2022 Ajoneuvot Sähköautojen määrä kasvaa – käyttövoimalla ei juuri eroa korjauskustannuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen määrä kasvaa koko ajan. Sähköautojen korjauskustannuksissa ei ole merkittävää eroa vastaavan ikäiseen polttomoottoriautoon. Sähköautojen määrä kasvaa. Samalla kun niiden määrä kasvaa, yhä useampi miettii sähköauton mahdollisia korjauskustannuksia. Lähtökohtaisesti auton käyttövoimalla ei ole roolia auton korjauskustannusten suhteen, varsikaan silloin, kun korjauskustannukset ovat kosmeettisia ja auton korimateriaaleina ovat teräs ja muovi. – Julkisuudessa on keskusteltu sähköautojen korjaamisen olevan selvästi kalliimpaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen. Verrokkina kustannuksille käytetään Suomen keskimäärin hyvin iäkästä autokantaa, jolloin kustannusero väistämättä korostuu. Korjauskustannusten ero on varsin minimaalinen verrattaessa sähköauton korjausta nykyaikaiseen polttomoottoriautoon varusteineen, selventää korjaamoketju Autoklinikan myyntijohtaja Pentti Oksanen. Kustannuseroa voi kuitenkin syntyä, silloin kun vauriot ovat auton rakenteissa ja runkomateriaalina on teräksen sijaan alumiinia. Kalliimman hintaluokan sähköautoissa kori- ja rakennemateriaali on yleensä alumiini, jota käytetään sen keveyden vuoksi kompensoimaan akkutekniikan mukanaan tuomaa lisäpainoa. Alumiinirakenteista autoakin voidaan korjata ja autojen valmistajat antavat yleensä korjauksiin hyvin tarkat korjausohjeistukset. – Ohjeistus liittyy autojen turvallisuuteen. Alumiini materiaalina sitoo hyvin energiaa, mutta on tältä osin rakenneosissa samalla ”kertakäyttöinen”, joten massiivisia osan vaihtoja tulee selvästi helpommin kuin teräsrakenteisissa autoissa, täydentää Oksanen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ladattavan hybridin kohdalla kulut voi nousta Ladattavien hybridien korjauskulut voivat jonkun verran nousta, jos niissä joudutaan korjaamaan kahta tekniikkaa: sekä sähkö- että polttomoottoritekniikkaa. Monien automerkkien osalta sähkömoottorin komponenteille on löytynyt tilaa ainoastaan konehuoneen etureunasta ja nämä osat ovat erityisen alttiita keulakolarin seurauksena tapahtuville vaurioille. Sähköpuolen osat ovat lisäksi lähtökohtaisesti vaihdettavia, eikä niitä ole tarkoitettu korjattaviksi. Yleisesti voi kuitenkin todeta, että tyypillisimmät sähköauton korjausta vaativat vahingot eivät juurikaan eroa polttomoottoriautoista. Sähköautojen määrä on noussut Suomessa hyvää vauhtia ja se näkyy myös korjaamojen tekemissä korjauksissa. Tilastojen mukaan sähköautokanta nousi Suomessa vuoden 2021 kesästä kuluvan vuoden kesään 61 prosenttia. Fennialla vakuutettujen täyssähköautojen määrä on noussut vuodesta 2021 vuoteen 2022 noin 95 prosenttia. Lähde: Fennia Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan