29.11.2022 Ajoneuvot Sähköautojen määrä kasvaa – käyttövoimalla ei juuri eroa korjauskustannuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen määrä kasvaa koko ajan. Sähköautojen korjauskustannuksissa ei ole merkittävää eroa vastaavan ikäiseen polttomoottoriautoon. Sähköautojen määrä kasvaa. Samalla kun niiden määrä kasvaa, yhä useampi miettii sähköauton mahdollisia korjauskustannuksia.Lähtökohtaisesti auton käyttövoimalla ei ole roolia auton korjauskustannusten suhteen, varsikaan silloin, kun korjauskustannukset ovat kosmeettisia ja auton korimateriaaleina ovat teräs ja muovi.– Julkisuudessa on keskusteltu sähköautojen korjaamisen olevan selvästi kalliimpaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen. Verrokkina kustannuksille käytetään Suomen keskimäärin hyvin iäkästä autokantaa, jolloin kustannusero väistämättä korostuu. Korjauskustannusten ero on varsin minimaalinen verrattaessa sähköauton korjausta nykyaikaiseen polttomoottoriautoon varusteineen, selventää korjaamoketju Autoklinikan myyntijohtaja Pentti Oksanen.Kustannuseroa voi kuitenkin syntyä, silloin kun vauriot ovat auton rakenteissa ja runkomateriaalina on teräksen sijaan alumiinia. Kalliimman hintaluokan sähköautoissa kori- ja rakennemateriaali on yleensä alumiini, jota käytetään sen keveyden vuoksi kompensoimaan akkutekniikan mukanaan tuomaa lisäpainoa.Alumiinirakenteista autoakin voidaan korjata ja autojen valmistajat antavat yleensä korjauksiin hyvin tarkat korjausohjeistukset.– Ohjeistus liittyy autojen turvallisuuteen. Alumiini materiaalina sitoo hyvin energiaa, mutta on tältä osin rakenneosissa samalla ”kertakäyttöinen”, joten massiivisia osan vaihtoja tulee selvästi helpommin kuin teräsrakenteisissa autoissa, täydentää Oksanen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavan hybridin kohdalla kulut voi noustaLadattavien hybridien korjauskulut voivat jonkun verran nousta, jos niissä joudutaan korjaamaan kahta tekniikkaa: sekä sähkö- että polttomoottoritekniikkaa. Monien automerkkien osalta sähkömoottorin komponenteille on löytynyt tilaa ainoastaan konehuoneen etureunasta ja nämä osat ovat erityisen alttiita keulakolarin seurauksena tapahtuville vaurioille. Sähköpuolen osat ovat lisäksi lähtökohtaisesti vaihdettavia, eikä niitä ole tarkoitettu korjattaviksi.Yleisesti voi kuitenkin todeta, että tyypillisimmät sähköauton korjausta vaativat vahingot eivät juurikaan eroa polttomoottoriautoista.Sähköautojen määrä on noussut Suomessa hyvää vauhtia ja se näkyy myös korjaamojen tekemissä korjauksissa. Tilastojen mukaan sähköautokanta nousi Suomessa vuoden 2021 kesästä kuluvan vuoden kesään 61 prosenttia. Fennialla vakuutettujen täyssähköautojen määrä on noussut vuodesta 2021 vuoteen 2022 noin 95 prosenttia.Lähde: Fennia Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella