19.8.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Himo C26 – Himottavan edullinen sähköpyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edulliset sähköpyörät ovat tärkeässä asemassa sähköavustetun pyöräilyn maailmassa. Himo C26 edustaa tätä maailmaa. Hyvää: Hinta-laatu -suhde, ulkonäkö. Huonoa: Akun lyhyt takuu. Pitäisi saada sähköpyörä alle 1500 euron. Se on monelle se juttu. Sähköavustusta polkupyöräilyyn olisi halua saada, mutta budjetti rajoittaa. Taittuvarunkoisia sähköpyöriä on saatavilla noin tuhannen euron hintaan ja muissa sähköpyörissä 2000 euroa on hyvin yleinen alkaen hinta. Markkinoilta löytyy kuitenkin muutamia alle 1500 euron sähköpyöriä ja yksi sellainen on Himo C26, hintaa 1499 euroa. Himo on kiinalaisen Xiaomin kumppaniyritys. Xiaomi tunnetaan yhtenä maailman suurimpana matkapuhelinvalmistajana. Xiaomi on perustettu vuonna 2010, joten yrityksen kasvu on ollut erittäin vauhdikasta. Xiaomi ilmoitti myös pari viikkoa sitten, että se esittelee ensimmäisen sähköautoprototyyppinsä tänä vuonna. Sähköautojen tuotantoon yhtiö aikoo seuraavan kymmenen vuoden aikana investoida runsaat 10 miljardia dollaria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Houkuttelevan näköinen Edullinen, halpa ei tarkoita tänäkään päivänä aina sitä, että tuote olisi täysin susi tai todella epäluotettava. Sähköpyörien laatu on varmasti vuosien myötä myös kehittynyt. Nyt 1500 eurolla voi saada ihan jotain muuta kuin viisi vuotta sitten. Himo C26 näyttää päälle päin varsin laadukkaalta tuotteelta. Pyörää on saatavilla punaisena, harmaana ja valkoisena. Takuu pyörällä on kaksi vuotta, akun takuu on yksi vuosi. Himo C26 käyttää sähköjärjestelmässään 48 voltin akkua, joka tarkoittaa muun muassa sitä, että huipputeho voidaan saavuttaa pienemmällä ampeerimäärällä – joka puolestaan tarkoittaa sitä, että moottori ei kuumu niin paljoa käytön aikana. Kuumeneminen lisää aina epäluotettavuutta. Sähkömoottori takanavassa Pyörässä on 250 watin hiiliharjaton sähkömoottori ja se on sijoitettu pyörän takanavan yhteyteen. Sähkömoottori on kiinalaisvalmisteinen Suzhou Shengyi DGWH-2S. Kiinalaisvalmistaja tekee sähkömoottoreita muun muassa pyöräjätti Giantille, jos sitä voi pitää jonkunlaisena laadun takeena. Takanavan yhteyteen sijoitetulla sähkömoottorilla on hyvät puolensa. Se on edullisempaa tekniikkaa, joten tällä on iso vaikutus siihen, että pyörän hinta on 1500 euroa. Takanavan yhteyteen sijoitettu sähkömoottori säästää myös ketjuja venymiseltä ja rattaita kulumiselta, joten huoltokustannuksetkin ovat pienemmät. Pyörän akun luvataan tarjoavan sähköavusteisia kilometrejä 100 kilometrin verran. Tämä on sama juttu kuin autojen kulutuksen ja toimintasäteen WLTP-mittaustapa, että se ei vastaa todellisuutta. Siihen, kuinka akun virta sähköpyörässä kuluu, vaikuttaa luonnollisesti, käyttö, lämpötila, pyöräilijän paino ja niin edelleen. Luvatut kilometrit ovat vain ohjeellisia. Maahantuojan mukaan pelkällä sähkövoimalla, niin että polkeminen pidetään minimissään, pystyy kuitenkin etenemään 35–40 kilometriä. Akku on sijoitettu Himossa siististi alaputken sisään ja se on merkiltään ja malliltaan Zheijang Tianhong Litium Battery. Akun koko on 480 Wh. Akun kennot ovat kiinalaisen FST:n valmistamat. Akun luvataan kestää 650 lataussykliä. Luvattu määrä lataussyklejä tarkoittaisi kymmeniä tuhansia sähköavusteista kilometriä, jos akun ajaa aina lähes tyhjäksi, ennen kuin sen lataa uudelleen. Litium-akussa ei ole muistia, joten sen voi ladata koska tahansa, tosin sitäkin auttaa tyhjäksi käyttäminen, jolloin akun ionit pääsevät liikkumaan kennoissa vapaasti. Vain yksi vuosi takuuta akulla Myös akun takuu, yksi vuosi, on vähän, toki pitää muistaa, että takuu on vain jälleenmyyjän tai valmistajan myöntämä vapaaehtoinen lisäarvo tuotteelle ja kuluttajansuoja reklamaatiotapauksissa saattaa olla eri mieltä tästä. Todennäköisesti akku kestää paljon pidempään kuin yhden vuoden, mitä sille luvataan takuuta. Akkua ei voi huoltaa mitenkään, ensin se alkaa menettää tehoaan, ja lopulta sippaa. Ohjaustangossa olevasta sähköavustuksen säätökytkimestä säädetään luonnollisesti sähköavustuksen tasoa, ja samalla näkee toimintamatkan ja akun lataustason. Etuhaarukan ja iskarin Himoon tekee tuntematon valmistaja, joten sen huollettavuudesta on vaikea sanoa mitään. Tosin etuhaarukan voi myös vaihtaa hyvin helposti huollettavampaan edulliseen niin sanottuun merkki-iskariin, – joten jos tämä vaivaa, se ei ole myöskään mikään ongelma. Vaikka Himo C26 henkii maastomeininkiä, maastopyörä se ei ole. Pyörään asennetut Kenda-renkaat sopivat paremmin yleiskäyttöön asfaltille sekä soralle, maastoon niillä ei ole asiaa, matala kuviointi ei yksinkertaisesti edes purisi kovemmissa olosuhteissa. Lisäksi 26 tuuman pyöräkoko sopii paremmin työmatkapyöräilyyn ja kaupunkicruisailuun kuin varsinaiseen maastoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköavustus voisi toimia pehmeämmin Mikään off-roaderi Himo ei siis missään tapauksessa ole, vaikka sen muotokieli sitä hieman viestii. Muotoilu on toki tarkkaan harkittua, pyörän ulkomuodosta on haluttu sporttisella muotokielellä tehdä mahdollisimman houkutteleva. Pyörän pysty ajoasento on leppoisa ja mutta se tuntuu hieman ahtaalta, johtuen muun muassa Himo C26:n lyhyestä akselivälistä. Selle Royalin laadukkaan oloinen satula on ei sovi allekirjoittaneen takapuolelle, mutta nämä ovat puhtaasti subjektiivisia asioita. Himo C26 on ehdottomasti kuitenkin monipuolinen pyörä. Se sopii hyvin kevyeen, mutta vain kevyeen off-road-ajoon, kuten keskuspuiston hiekkateille, maaseudun tutkimiseen tai kaupunkiajoon sekä työmatkaan. Kalteva vaakaputken ja matalan runkokoon ansiosta Himo C26 vetoaa sekä mies- että naiskäyttäjiin. Himo C26 ansaitsee ehdottomasti myös lisäpisteet rungon sisäisestä kaapelireitityksestä – tässä hintaluokassa. Ajossa Himo C26 on ilman sähköavustusta raskas pyörä ajaa, luonnollisesti, koska pyörä on raskastekoinen eikä sähköavustus ole apuna. Raskastekoisuus voi olla kestävyyden kannalta myös hyvä asia. Sähköavustuksen alin taso kolmesta, Eco, avustaa sen verran vähän, että avustustasoa tekee mieli nostaa hieman korkeammalle, koska ajaminen sillä on vielä vähän tahmeaa. Keskitaso Mid sopii hyvin esimerkiksi vähän hitaampaan ajoon ja matka-ajossa on hyvä napsauttaa päälle korkein avustustaso, High. Korkein avustustaso saa Himon kulkemaan rajoittimelle saakka, 25 kilometrin tuntinopeuteen, joka on sähköpyörien suurin sallittu nopeus, mihin nopeuteen sähkö saa avustaa ajoa. Rajoitinta vasten ajaminen tekee Himolla ajamisesta hieman ikävän pumppaavaa. Kun rajoittimen yli mennään, meno muuttuu taas tahmean tuntuiseksi, vaikka nopeus pysyy. Kun vauhti hidastuu hieman ja laskee alle 25 km/h esimerkiksi ylämäessä, sähkömoottori miettii hieman aikaa – ja alkaa taas vetää. Tämä on hieman häiritsevää, koska saman pystyy tekemään "pehmeämminkin", mutta toisaalta ymmärrettävää, kun puhutaan kuitenkin 1500 euron pyörästä, kaikkia hienouksia ei voi saada. Monipuolinen yleispyörä Himo C26 vaikuttaa kaikin puolin peliltä, joka on ehdottomasti harkinnan arvoinen, jos lähtötilanne on se, mikä tämän jutun alussa mainittiin. Se näyttää ja tuntuu huomattavasti enemmän maksavalta sähköpyörältä, kuin mitä se on. Himo C36 on kelpo budjettipyörä alle 1500 euron, silloin kun sähköavustus täytyy saada ehdottomasti mukaan. Myös hyvin huollettuna, pyörän kuin pyörän, myös edullisen sähköpyörän käyttöikä ja toimintavarmuus pitenevät huomattavasti. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Täsmennys 20.9.2022, pyörän nimestä poistettu Xiaomi-nimi, koska kysymyksessä ei ole Xiaomin tuote, vaan Xiaomin kumppaniyrityksen Himon tuote. Himo C26 Hinta: 1449 € Paino: 25 kg Runko: Alumiini Jarrut: Tektron mekaaniset levyjarrut edessä ja takana Vaihteisto: Shimano Tourney, 7v Vaihdevalitsin: Shimano Tourney Istuin: Selle Royal Rengaskoko: 26” Renkaat: KENDA 26X2 Sähkömoottori: Suzhou Shengyi DGWH-2S, 250 W Akku: Zheijang Tianhong Litium Battery – TFL48V10AH, 480 Wh. Akun kantama: 100 km Akun latausaika: n. 5–6 h Sähköavustinjärjestelmän ohjain: Suzhou IPX-luokitus: IPX6 (kestää voimakkaita vesisuihkuja) Varusteet: latauslaite, pistokelatausjohto, käyttöopas Takuu: 24 kk (akku 12 kk) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Milloin sähköpolkupyörään tarvitaan liikennevakuutus? Sähköavusteisissa polkupyörissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 wattia ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisessa sähköpolkupyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 kilometriä tunnissa. Lainsäädännössä tällainen laite luokitellaan polkupyöräksi, joka ei tarvitse liikennevakuutusta. Jos sähköpolkupyörän moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 wattia – tai jos kulkuneuvon nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus. Kun pyörä liikkuu moottorin avustuksella yli 25 kilometriä tunnissa tai sen moottorin teho on suurempi kuin 1000 wattia, sitä ei enää luokitella polkupyöräksi, vaan se on rekisteröitävä mopoksi. Silloin laitteelle on hankittava myös liikennevakuutus. Mopoksi rekisteröiminen edellyttää, että laite on myös tyyppihyväksytty mopoksi, eli sen ominaisuudet on myös täytettävä mopolta vaadittavat ominaisuudet. Lisää aiheesta Sähköpyörän koeajo: Pitkää siivua Helkama e-jopolla! Xiaomi-sähköpyörät ovatkin pelkkiä Himo-pyöriä, Xiaomi-nimeä ei voi käyttää Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku