Seatin tuotetestaus nostaa asiakkaat kunkuiksi
Markkinointitutkimus ja tuotetestaus ovat tärkeitä työkaluja, kun halutaan arvioida tulevan automallin menestystä ennen valmistuksen aloittamista.
Ennen kuin uusi malli saapuu markkinoille, Seat järjestää kolme niin sanottua tuoteklinikkaa. Tapahtumassa joukko potentiaalisia asiakkaita pyydetään paikalle arvioimaan tulevan auton erilaisia puolia.
– Klinikoiden tarkoitus on tunnistaa asioita, joita voidaan vielä parantaa ajoissa, selittää Enrique Pastor, Seatin tuotestrategian ja markkinointitutkimuksen vastuuhenkilö.
Klinikkatapahtumiin osallistuu noin kolmestasadasta viiteensataan testaajaa, jotka jaetaan eri asioihin keskittyviin ryhmiin. Mies avaa ja sulkee auton oven useita kertoja, kuunnellen sen ääntä ja merkiten lopulta tablettiinsa jotain. Samaan aikaan nainen tarkistaa auton valokatkaisijan toimintaa vaihtamalla lähi- ja kaukovalojen välillä ja kävellen katsomaan valoja. Takapenkillä mies haistelee nahan tuoksua samalla kun toinen osallistuja kokeilee takaistuimen pehmusteita. Tavaratilan luona eräs testaaja mutisee itsekseen ”onpas tilava”.
Klinikkatapahtumat järjestetään mallin julkistusta edeltävinä vuosina. Ensimmäisessä tutkitaan auton konseptin houkuttelevuutta, toisessa analysoidaan itse tuotetta ja kolmannessa pohditaan auton sijoittamista markkinoilla. Tapahtumat ovat erittäin hyödyllisiä, sillä monessa tapauksessa autoihin on tehty muutoksia potentiaalisten asiakkaiden huomautettua jostain.
– Eräässäkin autossa, jonka olimme juuri julkistamassa, havaittiin, että istuma-asento on liian matala, joten asia korjattiin ajoissa, mainitsee Pastor esimerkkinä.
– Jos palaute olisi erittäin huonoa, koko malli voitaisiin perua, Pastor kommentoi ja jatkaa ripeästi, ettei niin ole tarvinnut koskaan tehdä Seatilla.
Lähde ja kuvat: Seat