Koeajo: Škoda Fabia Monte Carlo – tyyristä tyyliä
Škoda Fabia Monte Carlo on vauhtimalli, mutta vain mielikuvissa. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ergonomia, viimeistely. Huonoa: Suorituskyky ei vastaa mallinimeä.
Škodan historia Monte Carlo -rallissa on pitkä: tsekkimerkki osallistui kilpailuun ensimmäisen kerran vuonna 1936 Popular-mallillaan. Vuonna 1977 yllettiin jopa luokkavoittoon 130 RS:llä. Škoda Fabia S2000 puolestaan sijoittui toiseksi sekä vuonna 2010 (Juho Hännisen ajamana) että 2011 – tosin kilpailu ei noina vuosina kuulunut rallin maailmanmestaruussarjaan.
Tämän innoittamana Škoda esitteli hiljattain Monte Carlo -varusteluversiot myös pienistä nykymalleistaan. Koeajoimme rallikoristellun Fabian.
Järkevä perheauto
Škoda Fabia kuuluu kaiken kaikkiaan pikkuautoluokan parhaimmistoon. Tehokkaalla tilankäytöllään ja muunneltavuudellaan se kelpaa jopa perheautoksi. Ajettavuus on kohdallaan niin kaupunkipyörittelyyn kuin maantiellekin. Kokonaisuuden kruunaavat mukava jousitus ja alhainen melutaso.
Kuten järkevissä autoissa yleensä, Fabiassakin varjopuolena on kuitenkin lievä värittömyys, suorastaan tylsyys. Uusi versio paikkaakin juuri tätä osa-aluetta.
Punaisena parhaimmillaan
Škoda Fabia Monte Carlo on toiminnallisilta varusteiltaan lähimpänä ylellisintä Style-varustetasoa. Ominaisuuksiin vaikuttava muutos on madallettu ja tiukennettu alusta matalaprofiilisemmilla renkailla, mutta tämä ei vielä hävitä mukavuutta kokonaan.
Ulkonäköön on lisätty sporttisuutta kiiltävän mustilla vanteilla, helmoilla, sivupeileillä ja maskilla. Musta lasikatto jatkaa kiiltävää väriteemaa ja antaa valoa matkustamoon.
Sisäilme on pantu kokonaan uusiksi puna-musta-harmaalla verhoilulla ja koristeltu vielä sporttiratilla, teräksisillä polkimilla, hiilikuitulistoilla sekä punaisella keskikonsolilla. Punainen sisustus sopi koeajoauton ulkoväriin mainiosti, mutta ei aivan yhtä helposti muihin väreihin.
Edullinen paketti
Monte Carlo -varustelu on tarjolla perus-Fabian lisäksi Fabia Combiin ja Rapid Spacebackiin. Varustelun saa kaikkiin moottorivaihtoehtoihin – poislukien Fabian pienin litrainen perusmoottori ja Rapidin dieselmallit.
Ralleihin ei millään versiolla kannata ilmoittautua, mutta niin sisäistä kuin ulkoistakin näyttävyyttä Monte Carlo -paketilla saa melko edulliseen 1 200–1 500 euron lisähintaan mallista riippuen.
Lisähinta tulee kuitenkin jo ennestään kalleimman Stylen päälle, joten kokonaishinta karkaa yli 20 000 euron. Tästä summasta ilmoittautuu heti kilpailemaan monta isompaakin tarjokasta.