Koeajo: Škoda Rapid Spaceback
Škodan tyylikkäässä viistoperässä on laadun tuntua. Hyvää: Tilat, ajettavuus, helppous Huonoa: Tuulen suhinat kantautuvat matkustamoon moottoritienopeuksissa
Škoda tavoittelee erityisesti nuoria autonostajia uudella viistoperäisellä Rapidillaan. Aluevaltaus on autonvalmistajalle uusi.
Tyylitellyn intiaanin sulkapäähinettä kuvaavan logon alla ei siis ole aiemmin ollut vastaavaa korimallia keskikokoisten autojen luokassa. Kooltaan uusi malli sijoittuu pienemmän Fabian ja suuremman Octavian väliin.
Erehdyttävästi farmaria ulkoisesti muistuttava Spaceback on muotoiltu automallin viistoperäisestä kantaisästä. Perä on Spacebackissa tylppä ja 18 senttimetriä lyhyempi kuin viistoperässä. Näin on saatu aikaan ulkoa nuorekkaampi olemus, mutta myös tavaratila on pienentynyt 135 litraa. Spacebackissa tavaratilaa on 415 litraa. Akseliväli on sama kuin viistoperäisessä Rapidissakin.
Hinnalla kilpailija
Spacebackin myötä Rapideihin on tullut pieniä päivityksiä matkustamon materiaaleihin, mutta tärkein muutos lienee päivitetty iskunvaimennus, joka tekee kyydistä aiempaa pehmeämpää.
Ensimmäisiä Rapideja vaivannut pikkuautomainen alustan karkeus on hälvennyt. Rapidissa on uutena nyt myös nopeuden mukaan säätyvä sähkömekaaninen ohjaustehostin. Auton ohjaus on kevyt, mutta tuntoakin on.
Kaikki moottorivaihtoehdot ovat ahdettuja ja nelisylinterisiä. Koeajetussa autossa oli 1,2 litrainen, 105 hevosvoiman ahdettu bensiinimoottori ja kuusilovinen manuaalivaihteisto. Yhdistelmä tuntui kaikin puolin luontevalta ja sopivan tehokkaalta. Kiihdytyksissä tosin moottorinäänet kantautuvat matkustamoon asti.
Samasta 1,2 litraisesta moottorista on tarjolla myös 86 hevosvoimainen versio, joka on Rapidin hinnat alkaen-mallien voimanlähde. Suuritehoisin bensiinimoottori on 120 hevosvoimainen ja automaattivaihteinen.
Dieselmoottorit ovat 1,6 litraisia.Niiden tehot ovat 90 tai 105-hevosvoimaa. Tehokkaampi voimanteen kumpaniksi on tarjolla kaksoiskytkinvaihteisto.
Rapid Spacebackin hinnat alkavat 16 990 eurosta, joka on merkittävästi vähemmän kuin monen kilpailijan vastaavat kompaktit viistoperät. Koeajetun Elegance Style -varustellun mallin tumma, takaluukkuun asti jatkuva lasikatto tuo avaran tilavaikutelman matkustamoon ja tummat, 17-tuumaiset vanteet yhdessä lime-vihreän ulkovärin kanssa muokkaavat ulkonäöstä urheilullisen. Tähän hintaan on vaikea keksiä vastaavaa pakettia.
Teksti ja kuvat: Santeri Petrell