3.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Rapid Spaceback Erehdyttävästi farmaria ulkoisesti muistuttava Spaceback on muotoiltu automallin viistoperäisestä kantaisästä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan tyylikkäässä viistoperässä on laadun tuntua. Hyvää: Tilat, ajettavuus, helppous Huonoa: Tuulen suhinat kantautuvat matkustamoon moottoritienopeuksissa Škoda tavoittelee erityisesti nuoria autonostajia uudella viistoperäisellä Rapidillaan. Aluevaltaus on autonvalmistajalle uusi.Tyylitellyn intiaanin sulkapäähinettä kuvaavan logon alla ei siis ole aiemmin ollut vastaavaa korimallia keskikokoisten autojen luokassa. Kooltaan uusi malli sijoittuu pienemmän Fabian ja suuremman Octavian väliin.Erehdyttävästi farmaria ulkoisesti muistuttava Spaceback on muotoiltu automallin viistoperäisestä kantaisästä. Perä on Spacebackissa tylppä ja 18 senttimetriä lyhyempi kuin viistoperässä. Näin on saatu aikaan ulkoa nuorekkaampi olemus, mutta myös tavaratila on pienentynyt 135 litraa. Spacebackissa tavaratilaa on 415 litraa. Akseliväli on sama kuin viistoperäisessä Rapidissakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinnalla kilpailijaSpacebackin myötä Rapideihin on tullut pieniä päivityksiä matkustamon materiaaleihin, mutta tärkein muutos lienee päivitetty iskunvaimennus, joka tekee kyydistä aiempaa pehmeämpää.Ensimmäisiä Rapideja vaivannut pikkuautomainen alustan karkeus on hälvennyt. Rapidissa on uutena nyt myös nopeuden mukaan säätyvä sähkömekaaninen ohjaustehostin. Auton ohjaus on kevyt, mutta tuntoakin on.Kaikki moottorivaihtoehdot ovat ahdettuja ja nelisylinterisiä. Koeajetussa autossa oli 1,2 litrainen, 105 hevosvoiman ahdettu bensiinimoottori ja kuusilovinen manuaalivaihteisto. Yhdistelmä tuntui kaikin puolin luontevalta ja sopivan tehokkaalta. Kiihdytyksissä tosin moottorinäänet kantautuvat matkustamoon asti.Samasta 1,2 litraisesta moottorista on tarjolla myös 86 hevosvoimainen versio, joka on Rapidin hinnat alkaen-mallien voimanlähde. Suuritehoisin bensiinimoottori on 120 hevosvoimainen ja automaattivaihteinen.Dieselmoottorit ovat 1,6 litraisia.Niiden tehot ovat 90 tai 105-hevosvoimaa. Tehokkaampi voimanteen kumpaniksi on tarjolla kaksoiskytkinvaihteisto.Rapid Spacebackin hinnat alkavat 16 990 eurosta, joka on merkittävästi vähemmän kuin monen kilpailijan vastaavat kompaktit viistoperät. Koeajetun Elegance Style -varustellun mallin tumma, takaluukkuun asti jatkuva lasikatto tuo avaran tilavaikutelman matkustamoon ja tummat, 17-tuumaiset vanteet yhdessä lime-vihreän ulkovärin kanssa muokkaavat ulkonäöstä urheilullisen. Tähän hintaan on vaikea keksiä vastaavaa pakettia.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 105 Elegance Style Hinta alkaen 22 580 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 054 € Ajoneuvovero 100 €/ v Moottori 1 197 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 77 kW (105 hv), 5000 r/min Vääntö 175 Nm (1550-4100 r/min) Vääntö 175 Nm (1550-4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4304 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2602 mm Tavaratila: 415 l Omamassa: 1380 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle