21.7.2020

Oppilastyönä tehty Škoda Slavia on jotakin aivan muuta – ja todella makea

Škoda Slavia rear

Škoda Slavia on korimalliltaan spider eli täysin katoton. Aivan tähän emme ole järkevältä perheautomerkiltä tottuneet.

Škoda Slavia on melkoisen villi visio automerkiltä, josta tulee mieleen Škoda Octavian kaltaiset toimivat perheautot. Spider-mallissa ei ole kattoa, mutta takasiipi löytyy. Myös sisätilat poikkeavat melko tavalla tavanomaisesta ja on myönnettävä, että tätä emme osanneet odottaa Scalan pohjalta.

Kyseessä on merkin oman ammattikoulun 31 opiskelijan ryhmän taidonnäyte seitsemänneksi Student Car -konseptiautoksi ja tämän vuoden teemana oli palauttaa mennyt aika nykypäivään. Opiskelijat tekivät jokaisen vaiheen ensimmäisistä luonnoksista varsinaiseen rakentamiseen saakka itse, mutta apuna oli Škodan ammattilaisia muotoilun, tuotannon ja teknisen tuotekehityksen osastoilta. Mladá Boleslavissa sijaitseva Škoda-ammattikoulu on toteuttanut joka vuosi Student Car -projektin vuodesta 2014 alkaen.

Škoda Slavia on samalla kunnianosoitus merkin 125-vuotiselle historialle, jota tänä vuonna juhlistetaan. Slavia on sama nimi, jonka Václav Laurinin ja Václav Klementin vuonna 1895 perustaman yrityksen ensimmäiset polkupyörät tunsivat.

Škoda Slavia front

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Slavia eli Scala

Tämä uusi muotoilukonsepti pohjautuu pienehkön perheauton Škoda Scalan pohjalle. Slavia spiderin kerrotaan imeneen vaikutteita Škoda 1100 OHC spider -mallista, joka on vuonna 1957 esitelty, ja vain kolme kappaletta valmistettu, kaksipaikkainen avoin urheiluauto. Avoimen Scalan rakentamiseksi koriin jouduttiin tekemään todella paljon muutoksia ja sen näkee myös lopputuloksesta, joka on varsin eheä kokonaisuus.

Siitä huolimatta myös tehtaan tarjontaa hyödynnettiin kekseliäästi. Alla pyörivät suuret 20-tuumaiset kevytmetallivanteet on lainattu Škoda Kodiaq RS:n alta ja sekä jarrut että pyörännavat Octavia RS -mallista.  

Škoda Slavia interior

Sisätilojen puolella on otettu hieman enemmän vapauksia. Istuimet on tilattu Sparcolta ja ne on varustettu nelipistevöin. Istuinosan sekä selkänojan verhoilu mustaa rei'itettyä nahkaa ja sivuosien verhoiluna on musta hiilikuitukuvioitu pinta valkoisin terenauhoin. Samaa terenauhateemaa toistetaan useissa mustalla nahalla verhoiluissa kohteissa, kuten keskikyynärnojassa.

Tekniikkapuolella on nojattu olemassaolevaan. Auto on edelleen vain etuvetoinen ja moottori Scalan oma 150-hevosvoimainen nelisylinterinen 1.5 TSI -bensiinimoottori seitsemänvaihteiseen DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon paritettuna. Tämän osalta on menty helpon kautta, joka ehkä alleviivaa konseptin muotoilupainotteisuutta.

Sarjatuotantomallista Škoda Slavia on saanut myös etu- ja taka-akselin, ohjauksen sekä kaikki sähköjärjestelmät. Näihin lukeutuvat myös Scalasta tuttu mittaristo ja tietoviihdejärjestelmä.

Konsepti on mielenkiintoinen ja innostava, mutta jäänee valitettavasti vain sellaiseksi unohtuen varsin pian laatikkoon pölyttymään. Se todellinen pommi olisikin sitten tuotantopäätös.

Lähde ja kuvat: Škoda 

Luetuimmat