4.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester luottaa jatkuvaan parantamiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Forester sai kausipäivityksessä uudet ajovalot. Hyvää: näkyvyys, tilat, käytännöllisyys. Huonoa: kaasupolkimen herkkyys, puhditon moottori, tahmea ohjaus. Suurten kasvojenkohotusten sijaan Subaru Forester kehittyy tasaisin parannuksin. Malliston suosikki sai noin vuosi sitten uuden kosketusnäytöllä varustetun soittimen ja kauan odotetun diesel-automaatti -yhdistelmän. Tänä keväänä on vuorossa keulailmeen piristys. Foresteria koristavat uudet kääntyvät led-ajovalot ja nykyaikaisemman näköinen etupuskuri sekä maski. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudistus ei tuo onnea Led-ajovalot kuuluvat kauppaan edullisinta X-varustetasoa lukuun ottamatta. Ajovalotekniikan kehitys ei aina kulje eteenpäin, eivätkä Foresterinkaan ledit tarjoa vallankumouksellista valokuviota. Lähivaloilla pärjää hyvin, mutta kaukovalot pidentävät kantamaa heikonlaisesti. Sisäilmettä on päivitetty laadukkaammaksi, ja ohjauspyörää tarjotaan lämmityksellä. Foresteria on kehitetty myös pintaa syvemmältä, sillä auton koria on jäykistetty. Subaru kertoo jousien ja iskunvaimentimien kokeneen uudistuksia. Vailla vertailukohtaa muutoksia on vaikea huomata, mutta auton alusta toimii edelleen hyvin. Erityisesti käytös huonokuntoisella tiellä vakuuttaa. Vähemmän kehuja ansaitsee ohjaus. Tuntuma on edelleen tahmea, minkä vuoksi ohjaus tuntuu kevenevän, kun autoa alkaa ohjaamaan kaarteeseen sisään. Matka-ajossa lohtua tuo hyvä suuntavakavuus, joten tahmealla ohjauksella ei sentään tarvitse paimentaa autoa kaistaviivojen välissä. Mainio näkyvyys Kaupunkiajossa oudoksuttaa kaasupolkimen vaste. Automaattivaihteistosta huolimatta liikkeellelähdöt vaativat tarkkaavaisuutta, sillä Subaru tahtoo hyökätä eteenpäin hennollakin kaasunpainalluksella. Erityisen raivostuttavaa on pysäköinti. Liikkeellelähtöjen äkkinäisyys unohtuu vauhdin myötä. Koeajoauton 2,0-litrainen ahtamaton bokserimoottori tarjoaa rauhallista kyytiä. Portaaton CVT-vaihteisto toimii sinänsä mainion pehmeästi, mutta kaipaa kumppanikseen vääntävämpää voimanlähdettä. Kaupunkiajossa Forester-kuljettajaa riemastuttaa erinomainen näkyvyys etuviistoon. Muutoinkin tilasuunnittelussa on onnistuttu: autoon on helppo kulkea ja tilaa riittää molemmilla istuinriveillä. Tavaratila vetää 505 litraa, ja tarvittaessa nelivetoisen perään kelpaa kytkeä 2 000-kiloisen jarrullisen perävaunun. Pienet uudistukset pitävät auton kilpailukykyisenä. Subaru Forester ei autona sulata sydäntä ensimetreillä, mutta käytännönläheiset vahvuudet palkinnevat pidemmässä suhteessa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: valmistaja Subaru Forester 2.0 Lineartronic XE Hinta alkaen 42 680 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6200 r/min Vääntö 198 Nm (4200 r/min) Vääntö 198 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1735 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?