4.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester luottaa jatkuvaan parantamiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Forester sai kausipäivityksessä uudet ajovalot. Hyvää: näkyvyys, tilat, käytännöllisyys. Huonoa: kaasupolkimen herkkyys, puhditon moottori, tahmea ohjaus. Suurten kasvojenkohotusten sijaan Subaru Forester kehittyy tasaisin parannuksin. Malliston suosikki sai noin vuosi sitten uuden kosketusnäytöllä varustetun soittimen ja kauan odotetun diesel-automaatti -yhdistelmän. Tänä keväänä on vuorossa keulailmeen piristys. Foresteria koristavat uudet kääntyvät led-ajovalot ja nykyaikaisemman näköinen etupuskuri sekä maski. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudistus ei tuo onnea Led-ajovalot kuuluvat kauppaan edullisinta X-varustetasoa lukuun ottamatta. Ajovalotekniikan kehitys ei aina kulje eteenpäin, eivätkä Foresterinkaan ledit tarjoa vallankumouksellista valokuviota. Lähivaloilla pärjää hyvin, mutta kaukovalot pidentävät kantamaa heikonlaisesti. Sisäilmettä on päivitetty laadukkaammaksi, ja ohjauspyörää tarjotaan lämmityksellä. Foresteria on kehitetty myös pintaa syvemmältä, sillä auton koria on jäykistetty. Subaru kertoo jousien ja iskunvaimentimien kokeneen uudistuksia. Vailla vertailukohtaa muutoksia on vaikea huomata, mutta auton alusta toimii edelleen hyvin. Erityisesti käytös huonokuntoisella tiellä vakuuttaa. Vähemmän kehuja ansaitsee ohjaus. Tuntuma on edelleen tahmea, minkä vuoksi ohjaus tuntuu kevenevän, kun autoa alkaa ohjaamaan kaarteeseen sisään. Matka-ajossa lohtua tuo hyvä suuntavakavuus, joten tahmealla ohjauksella ei sentään tarvitse paimentaa autoa kaistaviivojen välissä. Mainio näkyvyys Kaupunkiajossa oudoksuttaa kaasupolkimen vaste. Automaattivaihteistosta huolimatta liikkeellelähdöt vaativat tarkkaavaisuutta, sillä Subaru tahtoo hyökätä eteenpäin hennollakin kaasunpainalluksella. Erityisen raivostuttavaa on pysäköinti. Liikkeellelähtöjen äkkinäisyys unohtuu vauhdin myötä. Koeajoauton 2,0-litrainen ahtamaton bokserimoottori tarjoaa rauhallista kyytiä. Portaaton CVT-vaihteisto toimii sinänsä mainion pehmeästi, mutta kaipaa kumppanikseen vääntävämpää voimanlähdettä. Kaupunkiajossa Forester-kuljettajaa riemastuttaa erinomainen näkyvyys etuviistoon. Muutoinkin tilasuunnittelussa on onnistuttu: autoon on helppo kulkea ja tilaa riittää molemmilla istuinriveillä. Tavaratila vetää 505 litraa, ja tarvittaessa nelivetoisen perään kelpaa kytkeä 2 000-kiloisen jarrullisen perävaunun. Pienet uudistukset pitävät auton kilpailukykyisenä. Subaru Forester ei autona sulata sydäntä ensimetreillä, mutta käytännönläheiset vahvuudet palkinnevat pidemmässä suhteessa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: valmistaja Subaru Forester 2.0 Lineartronic XE Hinta alkaen 42 680 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6200 r/min Vääntö 198 Nm (4200 r/min) Vääntö 198 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1735 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan