4.5.2016

Koeajo: Subaru Forester luottaa jatkuvaan parantamiseen

Subaru Forester

Subaru Forester sai kausipäivityksessä uudet ajovalot. Hyvää: näkyvyys, tilat, käytännöllisyys. Huonoa: kaasupolkimen herkkyys, puhditon moottori, tahmea ohjaus.

Suurten kasvojenkohotusten sijaan Subaru Forester kehittyy tasaisin parannuksin. Malliston suosikki sai noin vuosi sitten uuden kosketusnäytöllä varustetun soittimen ja kauan odotetun diesel-automaatti -yhdistelmän.

Tänä keväänä on vuorossa keulailmeen piristys. Foresteria koristavat uudet kääntyvät led-ajovalot ja nykyaikaisemman näköinen etupuskuri sekä maski.

Subaru Forester

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistus ei tuo onnea

Led-ajovalot kuuluvat kauppaan edullisinta X-varustetasoa lukuun ottamatta. Ajovalotekniikan kehitys ei aina kulje eteenpäin, eivätkä Foresterinkaan ledit tarjoa vallankumouksellista valokuviota. Lähivaloilla pärjää hyvin, mutta kaukovalot pidentävät kantamaa heikonlaisesti.

Subaru Forester

Sisäilmettä on päivitetty laadukkaammaksi, ja ohjauspyörää tarjotaan lämmityksellä. Foresteria on kehitetty myös pintaa syvemmältä, sillä auton koria on jäykistetty. Subaru kertoo jousien ja iskunvaimentimien kokeneen uudistuksia. Vailla vertailukohtaa muutoksia on vaikea huomata, mutta auton alusta toimii edelleen hyvin. Erityisesti käytös huonokuntoisella tiellä vakuuttaa.

Vähemmän kehuja ansaitsee ohjaus. Tuntuma on edelleen tahmea, minkä vuoksi ohjaus tuntuu kevenevän, kun autoa alkaa ohjaamaan kaarteeseen sisään. Matka-ajossa lohtua tuo hyvä suuntavakavuus, joten tahmealla ohjauksella ei sentään tarvitse paimentaa autoa kaistaviivojen välissä.

Subaru Forester

Mainio näkyvyys

Kaupunkiajossa oudoksuttaa kaasupolkimen vaste. Automaattivaihteistosta huolimatta liikkeellelähdöt vaativat tarkkaavaisuutta, sillä Subaru tahtoo hyökätä eteenpäin hennollakin kaasunpainalluksella. Erityisen raivostuttavaa on pysäköinti.

Liikkeellelähtöjen äkkinäisyys unohtuu vauhdin myötä. Koeajoauton 2,0-litrainen ahtamaton bokserimoottori tarjoaa rauhallista kyytiä. Portaaton CVT-vaihteisto toimii sinänsä mainion pehmeästi, mutta kaipaa kumppanikseen vääntävämpää voimanlähdettä.

Subaru Forester

Kaupunkiajossa Forester-kuljettajaa riemastuttaa erinomainen näkyvyys etuviistoon. Muutoinkin tilasuunnittelussa on onnistuttu: autoon on helppo kulkea ja tilaa riittää molemmilla istuinriveillä. Tavaratila vetää 505 litraa, ja tarvittaessa nelivetoisen perään kelpaa kytkeä 2 000-kiloisen jarrullisen perävaunun.

Pienet uudistukset pitävät auton kilpailukykyisenä. Subaru Forester ei autona sulata sydäntä ensimetreillä, mutta käytännönläheiset vahvuudet palkinnevat pidemmässä suhteessa.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: valmistaja

Subaru Forester 2.0 Lineartronic XE

Hinta alkaen

42 680 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

110 kW (150 hv), 6200 r/min

Vääntö

198 Nm (4200 r/min)

Vääntö

198 Nm (4200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,8 s

Huippunopeus

192 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

150 g/km

Mitat

pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1735 mm, akseliväli 2640 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat