27.1.2021 Ajoneuvot Suomalaisten suosikkinasta? Nokian Hakkapeliitta 10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Hakkapeliitta 10 on valmistajan mukaan kaikkien aikojen paras nastarengas. Nyt tarjolle tulee myös oma vaihtoehto sähköautoille. Nokian Renkaat räväytti kertarysäyksellä markkinoille täyden kattauksen uusia nastarenkaita. Lippulaivana toimii jatkossakin pyöreän lukeman saavuttanut Nokian Hakkapeliitta 10 usealla eri versiollaan. Odotetusti saataville tulee Pohjois-Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille sekä henkilöautojen Nokian Hakkapeliitta 10 että katumaastureihin tarkoitettu Hakkapeliitta 10 SUV. Tämän lisäksi Venäjän poikkeaviin nastasäännöksiin on nyt luotu oma nastarengas: Hakkapeliitta 10p. Ehkä mielenkiintoisin uutuus lienee silti sähköautoja ja lataushybridejä varten suunniteltu Hakkapeliitta 10 EV. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailu kiristyyEnsimmäistä kertaa Nokian Renkaat, ja siten uusi Hakkapeliitta 10, lähtee takamatkalta ottamaan kilpailijoita kiinni. Hakkapeliitta on ollut perinteisesti nastarenkaiden ykkönen, mutta edellisessä sukupolvessa tuo muuttui. Hakkapeliitta 9 sijoittui Moottorin edellisessä nastarengasvertailussa toiselle sijalle. Testityö on ollut armotonta. Kulutuspinnan kuvioinnista testattiin yli 100 versiota ennen kuin siihen löydettiin paras vaihtoehto. Samalla myös nastojen muotoilua ja sijoittelua suunniteltiin uusiksi.Hakkapeliitta 9 oli ensimmäinen nastarengas, jossa käytettiin kahta eri nastaa samassa renkaassa ja nyt Hakkapeliitta 10 esittelee tuplanastateknologian seuraavan sukupolven. Keskellä olevat nastat keskittyvät pitkittäisvoimiin ja sivuille sijoitetut 180-astetta käännetyt nastat parantavat käsiteltävyyttä ja sivuttaispitoa.Mukana on Eco Stud 10 -konsepti. Nastan alla on sekä ilmatyyny että pehmeämpi kumityyny, jotka auttavat nastaa joustamaan pienentäen tienpinnan kulutusta ja melua. Nasta on kiinnitetty syvemmällä renkaassa sijaitsevaan jäykempään kumiseokseen nastan kiinnitystä turvaamaan.Noita nastoja on entistä enemmän – esimerkiksi koossa 205/55 R16 on nyt 220 nastaa edellisen sukupolven 190 nastan sijaan ja koko nastan muotoilu on täysin uusi. Yksittäisen nastan korkeus on 10,5 milliä ja massa 0,9 grammaa.Uudessa Hakkapeliitta 10 -nastarenkaassa on 9,5 millimetriä urasyvyyttä. Se suo sohjoon lisää pitoa, mutta mahdollistaa myös kulutuskestävyyttä – pidempi käyttöikä on kuluttajan toiveiden lisäksi myös ympäristöasia.Valmistajan mukaan kehitystä on tapahtunut edeltäjään verrattuna 2 - 9 prosenttia alueesta riippuen ja isoin edistys on tapahtunut juuri melun saralla.Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 alkaa vannekoosta 14-tuumaa ja suurin tarjolla oleva vaihtoehto on 20-tuumainen. Tarkemmat rengaskoot löytää Nokian Renkaiden verkkosivuilta. Hakkapeliitta 10 SUVIsoja ja tehokkaita katumaastureita varten räätälöity Nokian Hakkapeliitta 10 SUV pohjautuu hyvin pitkälti samalle perustalle. Katumaasturit ovat kuitenkin tavallisesti raskaampia autoja ja vaativat siten renkaalta jäykempää rakennetta. Tähän haasteeseen Hakkapeliitta 10 SUV lupaa vastata. Näissä on myös aina aramidikuitukerros renkaan sivuseinämässä suojaamassa mahdollisia iskuja vastaan. Valmistajan mukaan kyseessä on kestävä ja vakaa rengas, joka hallitsee raskaankin rengaskuormituksen tarkasti ja luotettavasti. Hakkapeliitta 10 SUV on saatavilla rengaskoossa 16 - 22 tuumaa. Nokian Hakkapeliitta 10 EVLataushybridit ja sähköautot asettavat uuden haasteen, sillä renkaan pitää olla poikkeuksellisen hiljainen. Samaan aikaan tulee kuitenkin saavuttaa matala vierinvastus – ja tämä kaikki turvallisuudesta tinkimättä. Nokian Renkaiden nastavastaus on nimeltään Hakkapeliitta 10 EV. Rengasta on hiottu tätä käyttöä varten tekemällä jopa renkaan sivuseinämistä mahdollisimman aerodynaamiset. Renkaan kuviointikin on suunniteltu uusiksi.Lisäksi käytössä on Nokian SilentDrive-teknologia, jolla tarkoitetaan vaahtomaista äänieristettä renkaan sisällä. Vaikka Hakkapeliitta 10 on jo itsessään erittäin hiljainen, Nokian mukaan EV-versio on vieläkin äänettömämpi. Tuo vaahto tehoaa erityisesti 180-230 hertsin välillä, eli perinteistä renkaan aiheuttamaa kuminaa vastaan. Valmistajan mukaan vaikutus on jopa 7 desibeliä, joka on oikeasti merkittävä lukema.EV saatavilla vain 18 - 21 -tuumaisena ja näistä pienimmästä tuumakoosta on tarjolla vain yksi koko 234/45 R18. Rengaskoot ovat siis selvästi kasvamassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokian Hakkapeliitta 10 -perheNokian Renkaiden mukaan nämä kaikki tarjoavat loistavasti pitoa kaikkiin talviolosuhteisiin ja ovat erittäin hiljaisia renkaita – luonnollisesti EV vetää viimeksi mainitun suhteen pisimmän korren.Hakkapeliitta 10 saa kehut, joita emme testaamatta niele. Nokian Renkaiden mukaan kyseessä on kaikkien aikojen paras talvirengas. Väite on todella kova. Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen