27.1.2021 Ajoneuvot Suomalaisten suosikkinasta? Nokian Hakkapeliitta 10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Hakkapeliitta 10 on valmistajan mukaan kaikkien aikojen paras nastarengas. Nyt tarjolle tulee myös oma vaihtoehto sähköautoille. Nokian Renkaat räväytti kertarysäyksellä markkinoille täyden kattauksen uusia nastarenkaita. Lippulaivana toimii jatkossakin pyöreän lukeman saavuttanut Nokian Hakkapeliitta 10 usealla eri versiollaan. Odotetusti saataville tulee Pohjois-Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille sekä henkilöautojen Nokian Hakkapeliitta 10 että katumaastureihin tarkoitettu Hakkapeliitta 10 SUV. Tämän lisäksi Venäjän poikkeaviin nastasäännöksiin on nyt luotu oma nastarengas: Hakkapeliitta 10p. Ehkä mielenkiintoisin uutuus lienee silti sähköautoja ja lataushybridejä varten suunniteltu Hakkapeliitta 10 EV. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpailu kiristyy Ensimmäistä kertaa Nokian Renkaat, ja siten uusi Hakkapeliitta 10, lähtee takamatkalta ottamaan kilpailijoita kiinni. Hakkapeliitta on ollut perinteisesti nastarenkaiden ykkönen, mutta edellisessä sukupolvessa tuo muuttui. Hakkapeliitta 9 sijoittui Moottorin edellisessä nastarengasvertailussa toiselle sijalle. Testityö on ollut armotonta. Kulutuspinnan kuvioinnista testattiin yli 100 versiota ennen kuin siihen löydettiin paras vaihtoehto. Samalla myös nastojen muotoilua ja sijoittelua suunniteltiin uusiksi. Hakkapeliitta 9 oli ensimmäinen nastarengas, jossa käytettiin kahta eri nastaa samassa renkaassa ja nyt Hakkapeliitta 10 esittelee tuplanastateknologian seuraavan sukupolven. Keskellä olevat nastat keskittyvät pitkittäisvoimiin ja sivuille sijoitetut 180-astetta käännetyt nastat parantavat käsiteltävyyttä ja sivuttaispitoa. Mukana on Eco Stud 10 -konsepti. Nastan alla on sekä ilmatyyny että pehmeämpi kumityyny, jotka auttavat nastaa joustamaan pienentäen tienpinnan kulutusta ja melua. Nasta on kiinnitetty syvemmällä renkaassa sijaitsevaan jäykempään kumiseokseen nastan kiinnitystä turvaamaan. Noita nastoja on entistä enemmän – esimerkiksi koossa 205/55 R16 on nyt 220 nastaa edellisen sukupolven 190 nastan sijaan ja koko nastan muotoilu on täysin uusi. Yksittäisen nastan korkeus on 10,5 milliä ja massa 0,9 grammaa. Uudessa Hakkapeliitta 10 -nastarenkaassa on 9,5 millimetriä urasyvyyttä. Se suo sohjoon lisää pitoa, mutta mahdollistaa myös kulutuskestävyyttä – pidempi käyttöikä on kuluttajan toiveiden lisäksi myös ympäristöasia. Valmistajan mukaan kehitystä on tapahtunut edeltäjään verrattuna 2 - 9 prosenttia alueesta riippuen ja isoin edistys on tapahtunut juuri melun saralla. Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 alkaa vannekoosta 14-tuumaa ja suurin tarjolla oleva vaihtoehto on 20-tuumainen. Tarkemmat rengaskoot löytää Nokian Renkaiden verkkosivuilta. Hakkapeliitta 10 SUV Isoja ja tehokkaita katumaastureita varten räätälöity Nokian Hakkapeliitta 10 SUV pohjautuu hyvin pitkälti samalle perustalle. Katumaasturit ovat kuitenkin tavallisesti raskaampia autoja ja vaativat siten renkaalta jäykempää rakennetta. Tähän haasteeseen Hakkapeliitta 10 SUV lupaa vastata. Näissä on myös aina aramidikuitukerros renkaan sivuseinämässä suojaamassa mahdollisia iskuja vastaan. Valmistajan mukaan kyseessä on kestävä ja vakaa rengas, joka hallitsee raskaankin rengaskuormituksen tarkasti ja luotettavasti. Hakkapeliitta 10 SUV on saatavilla rengaskoossa 16 - 22 tuumaa. Nokian Hakkapeliitta 10 EV Lataushybridit ja sähköautot asettavat uuden haasteen, sillä renkaan pitää olla poikkeuksellisen hiljainen. Samaan aikaan tulee kuitenkin saavuttaa matala vierinvastus – ja tämä kaikki turvallisuudesta tinkimättä. Nokian Renkaiden nastavastaus on nimeltään Hakkapeliitta 10 EV. Rengasta on hiottu tätä käyttöä varten tekemällä jopa renkaan sivuseinämistä mahdollisimman aerodynaamiset. Renkaan kuviointikin on suunniteltu uusiksi. Lisäksi käytössä on Nokian SilentDrive-teknologia, jolla tarkoitetaan vaahtomaista äänieristettä renkaan sisällä. Vaikka Hakkapeliitta 10 on jo itsessään erittäin hiljainen, Nokian mukaan EV-versio on vieläkin äänettömämpi. Tuo vaahto tehoaa erityisesti 180-230 hertsin välillä, eli perinteistä renkaan aiheuttamaa kuminaa vastaan. Valmistajan mukaan vaikutus on jopa 7 desibeliä, joka on oikeasti merkittävä lukema. EV saatavilla vain 18 - 21 -tuumaisena ja näistä pienimmästä tuumakoosta on tarjolla vain yksi koko 234/45 R18. Rengaskoot ovat siis selvästi kasvamassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nokian Hakkapeliitta 10 -perhe Nokian Renkaiden mukaan nämä kaikki tarjoavat loistavasti pitoa kaikkiin talviolosuhteisiin ja ovat erittäin hiljaisia renkaita – luonnollisesti EV vetää viimeksi mainitun suhteen pisimmän korren. Hakkapeliitta 10 saa kehut, joita emme testaamatta niele. Nokian Renkaiden mukaan kyseessä on kaikkien aikojen paras talvirengas. Väite on todella kova. Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan