16.8.2021

Suomen MM-ralli 70 vuotta – aloittaa hiilijalanjäljen kompensoinnin

Neste Ralli – Suomen MM-ralli 2019

Suomen MM-ralli täyttää 70 vuotta ja samalla ralli aloittaa hiilijalanjäljen kompensoinnin. Tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä.

Suomen MM-rallin 70-vuotisjuhlakisa pyörähtää käyntiin perjantaina, 1. lokakuuta. Tänä vuonna Rally Finland aloittaa tapahtuman hiilijalanjäljen kompensoinnin tavoitteenaan saavuttaa hiilineutraali MM-ralli vuoteen 2030 mennessä.

Kaudella 2021 rallin MM-sarjan kymmenentenä osakilpailuna ajettava Jyväskylän sorakisa nopeine ja näyttävine erikoiskokeineen on aina erittäin odotettu tapahtuma MM-kalenterissa. Kyseessä on todellinen vauhdin rakastajien paratiisi.

Tämänvuotisen “Sorateiden Grand Prix’n” valmistelut ovat jo täydessä vauhdissa, ja vauhti vain kiihtyy kiihtymistään koronarajoitusten sallimissa puitteissa. Rallijärjestäjä AKK Sports Oy:n osalta lähtölaskenta syksyn juhlakisaan aloitetaan katsauksella legendaarisen kilpailun seitsemään tapahtumarikkaaseen vuosikymmeneen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurin osa päästöistä yleisön liikkumisesta

Suomen MM-ralli haluaa olla myös maailman vastuullisin ralli ja esikuva vastuullisesta suurtapahtumanjärjestämisestä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.

Konkreettisena osoituksena tästä tahtotilasta Suomen MM-ralli on vuoden 2021 alusta alkaen mukana ensimmäisenä suomalaisena suurtapahtumana Visit Finlandin alaisessa Sustainable Travel Finland -hankkeessa. Kyseinen STF-hanke sisältää lukuisia konkreettisia tavoitteita, joiden mukaan tapahtumaa toteutetaan vastuullisesti ja eettisesti ottaen laaja-alaisesti huomioon sosiaaliset, kulttuuriset, ekologiset ja taloudelliset näkökulmat.

Vuonna 2019 yhteistyössä konsulttiyhtiö Pöyryn kanssa tehdyn tutkimuksen perusteella nykyisessä muodossa järjestettävän Suomen MM-rallin kokonaishiilijalanjälki on noin 3 820 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia per vuosi. Tästä suurin osa muodostuu yleisön liikkumisesta. Noin 150 tonnia vuosittaisesta hiilidioksidiekvivalentista syntyy tapahtumaorganisaation toiminnan tuloksena ja vain noin 72 tonnia vuosittaisesta hiilidioksidiekvivalentista kilpa-autojen kilpailunaikaisista päästöistä.

Suomen MM-ralli on jo vuosia tehnyt töitä oman hiilijalanjälkensä pienentämiseksi tekemällä mahdollisimman ekologisia valintoja muun muassa materiaalien, energiantuotannon, jätehuollon toteutuksen saroilla. Nyt myös rallin MM-sarjassa vastaavat toimenpiteet ovat tulleeksi osaksi kansainvälisen WRC-organisaation toimintaa. Näistä konkreettisia suurelle yleisölle näkyviä toimenpiteitä on tulossa jo vuonna 2022, jolloin Rallin MM-sarjan kärkiluokan autot tulevat olemaan sekä hybridi-moottoreilla varustettuja että käyttämään ainoastaan synteettistä, hiilineutraalisti tuotettua polttoainetta.

Suomen MM-ralli aloittaa hiilijalanjäljen kompensoinnin

Suomen MM-rallin ja Neova Oy:n yhteistyösopimuksen ensimmäisessä vaiheessa Neova siirtää Jämsässä sijaitsevan noin 25 hehtaarin suuruisen entisen turvetuotantoalueen Autourheilun Kansalliselle Keskusjärjestölle (AKK). Lajiliiton 100 prosenttia omistama ja Suomen MM-rallin järjestämisestä vastaava AKK Sports Oy sitoutuu istuttamaan tälle alueelle uutta lisäistä metsää ja sitoutuu siihen, että se toimii jatkossa hiilinieluna. LUKE:n laskelmien mukaan 1 hehtaari lisäistä metsää Keski-Suomessa sitoo 100 vuoden elinkaaren aikana noin 300 tonnia hiiltä.

– Aiemmin olemme keskittyneet pienentämään oman järjestäjäorganisaation synnyttämää hiilijalanjälkeä mm. Suomen MM-rallin energiatuotannossa käytettävien polttoaineiden sekä tapahtumamateriaalivalintojen hiilijalanjäljen minimoimisen kautta, mutta nyt pystymme aloittamaan myös konkreettiset koko tapahtuman aiheuttaman hiilijalanjäljen kompensaatiotoimet nimenomaan MM-rallin vaikuttavuusalueen ytimessä, kommentoi AKK Sports Oy:n Markus Häkkinen.

Neova Oy:n kanssa solmitun yhteistyösopimuksen myötä Suomen MM-rallin järjestäjä ryhtyy siis asteittain kompensoimaan tapahtuman aiheuttamaa hiilijalanjälkeä. Tämä tapahtuu siten, että ensivaiheessa vuonna 2022 toteutettavilla metsäistutuksilla kompensoidaan vuoden 2021 Suomen MM-rallin järjestäjäorganisaation ja kilpa-autojen hiilijalanjälki ja tämän jälkeen istutuksia laajennetaan vuosittain kattamaan asteittain koko tapahtuman synnyttämä hiilijalanjälki.

Tulevien vuosien kehitys onkin vääjäämättä kulkemassa siihen suuntaan, että myös Suomen MM-rallin kokonaishiilijalanjälki tulee pienenemään niin tapahtumajärjestäjän kuin kansainvälisen ralliorganisaation edellä mainittujen aktiivisten toimenpiteiden seurauksena, mutta myös ja ennen kaikkea suuren yleisön liikkumisen muodostaman hiilijalanjäljen pienentyessä hybridi- ja sähköautojen yleistyessä voimakkaasti myös ralliyleisön liikkumisen välineinä.

Arvion mukaan Suomen MM-rallin kokonaishiilijalanjälki tulee pienenemään vuoteen 2025 mennessä nykyisestä noin 3 820 tonnista noin 3 290 hiilidioksidiekvivalenttitonniin. Vuoteen 2030 mennessä hiilijalanjäljen pieneneminen kiihtyy edelleen vuotuisen kokonaishiilijalanjäljen ollessa tuolloin arviolta noin 2 420 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia.

Ensimmäisen sopimuskauden aikana osapuolten tavoitteena on kehittää kompensointimalli, jonka avulla kaikki MM-rallin hiilidioksidipäästöt voidaan kompensoida ja saavuttaa vähintään tapahtuman hiilineutraalius ja jopa hiilinegatiivisuus vuoteen 2030 mennessä. Tämä koskee oletettavasti tapahtuman järjestämistä eikä huomioi yleisön toimia.

Lähde: Rally Finland Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto

Luetuimmat