8.7.2021

Ensimmäinen uusi hybridiralliauto on SUV – M-Sport Ford Puma Rally1

M-Sport Ford Puma Rally1 rally car

Uusi hybridiautot ralliin tuova luokkaa aloittaa 2022. Ensimmäinen siihen esitelty auto on SUV-malliin pohjautuva M-Sport Ford Puma Rally1

Yli 20 vuotta rallimaailmaa kantanut WRC luokka jää historiaan tulevalla kaudella. Kaudella 2022 uudet Rally1-luokan hybridiautot valtaavat lajin korkeimman tason. Ensimmäinen esitelty tämän ryhmän edustaja on valmistajansa SUV-malliin pohjautuva M-Sport Ford Puma Rally1.

Uutinen ei suinkaan tule täytenä yllätyksenä. Moottori väläytteli tätä mahdollisuutta jo huhtikuussa 2020, mutta nyt asia on vahvistettu viralliselta taholta.

M-Sport Ford Puma Rally1 rally car

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

M-Sport Ford Puma Rally1

Spekulaatio Puman ympärillä on jatkunut jo kuukausikaupalla, mutta nyt vihdoin Ford ja M-Sport julkistivat ensimmäiset kuvat kauden 2022 kilpuristaan. Se todella pohjautuu Ford Pumaan. Autolla tullaan ajamaan näytösajoa tämän vuoden Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa (8.-11.7.), jossa kuljettajina toimivat rallista tutut nimet Adrien Fourmaux ja Matthew Wilson.

Korkean auton valitseminen ralliauton perustaksi kuulostaa enemmän markkinointiosaston kuin insinöörien valinnalta. Tämä ei toki ole ensimmäinen kerta, kun rallissa tehdään autovalinta vahvasti markkinointi mielessä. Rallikansa varmasti muistaa kuinka kamala virhe Peugeot 307 CC:n pohjalle rakennettu Peugeot 307 WRC aikanaan oli.

– Minä, ja koko M-Sport, jatkamme innoissamme menestyksekästä yhteistyötämme Fordin kanssa saavutaaksemme hyviä tuloksia ja pitäkseemme Fordin keulilla tämän uuden ja jännittävän aikakauden koittaessa. Pumaan vaihtaminen on kiehtovaa ja nimellä on jo rallitaustaa. Auto näyttää upealta enkä malta odottaa näkeväni sitä kuuluisan Monte Carlo -rallin lähdössä alkuvuodesta 2022, kommentoi M-Sportin toimitusjohtaja Malcolm Wilson.

Fod Performancen päällikkö Mark Rushbrook kertoi Fordin olevan täysin sitoutunut sähköiseen tulevaisuuteen. Yhtiö julkisti aiemmin tänä vuonna, että sen koko Euroopan henkilöautomallisto tulee olemaan sähköinen vuoteen 2030 mennessä.

– Kova kilpailu on vastuussa monesta nykypäivän katuautoissa nähtävästä innovaatiosta. M-Sport Ford Puma Rally1 -auto tulee laittamaan hybridivoimalinjan kovimpaan mahdolliseen testiin ja todistamaan että tuo teknologia pystyy tarjoamaan henkeäsalpaavaa suorituskykyä, kommentoi Rushbrook.

M-Sport Ford Puma Rally1 rally car

Rally1-luokka

Rallin maailmanmestaruussarjan korkeimman autoluokan tulevaisuus tulee rakentumaan hybridivoimalinjan ympärille. Nelisylinterinen turboahdettu 1,6-litrainen polttomoottori saa parikseen 100 kilowattia tarjoavan sähkömoottorin sekä tietenkin jälkimmäisen vaatiman akuston.

Akku tulee säilömään jarrutusenergiaa ja tarjoamaan lisäpotkua tärkeimmissä tilanteissa. Se tullaan lisäksi lataamaan täyteen huollon yhteydessä – huoltoparkin yhteydessä on jatkossa oltava myös latauspiste.

Jo aiemmin tänä vuonna Hyundai Motorsport sekä Toyota Gazoo Racing ilmoittivat olevansa mukana hybridiautoja käyttävässä Rally1-luokassa ainakin seuraavat kolme vuotta (2022-2024). Kolmen tallin osallistuminen on lajin jatkumolle äärimmäisen tärkeää, vaikka lisääkin toki mahtuisi mukaan.

– Hybriditeknologian esittelyn myötä autoista tulee tehokkaampia, mutta samalla säilyy yhteys katuautoihin, huomautti Malcolm Wilson.

Kyseessä on kieltämättä erittäin suuri tekninen muutos lajin kannalta. Näin suuria voimalinjaa muuttavia sääntömuutoksia ei nähdä kovin usein.

Hybridivoimalinjan lisäksi ympäristöystävällisempää suuntaa haetaan myös uudella polttoaineella. Rally1-luokka tulee käyttämään täysin fossiilivapaata hiilivetypohjaista polttoainetta, jonka toimittaa P1 Racing Fuels. Se yhdistelee synteettisiä ja biojätteestä valmistettuja tuotteita yhdeksi polttoaineeksi.

Kuvat ja lähde: Ford

Luetuimmat