8.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Puma 1.0 Ecoboost mHEV 155 hv tuo lisää bensavoimaa sähkön kaveriksi, mutta vain manuaalina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 30 hevosvoimaa tehokkaampi Ford Puma -versio miellyttää aivan kuten pikkuveljensäkin. Hyvää: voimalinja, kulutus, tavaratilan muunneltavuus. Huonoa: äänieristys, jalkatilat takana, etuistuimen reisituki. 125-hevosvoimaisen mallin ohella uusi Ford Puma on myynnissä myös tämän jutun 155 hv:n painoksena, joka samalla on malliston voimakkain versio. Automaattivaihteisto on tarjolla vain 125 hv -version kanssa, ilman kevythybriditekniikkaa. Kumpaisessakin manuaalivaihteisessa mallissa käytetään samaa kevythybriditekniikkaa, missä Puma kerää hidastuksista energiaa talteen. Se on puolestaan saatavissa hetkelliseksi avuksi kiihdytyksiin 15,6 hevosvoiman (11,5 kW) teholla – lisävääntöä käyttöön tulee 55 newtonmetriä. Janoisuutta kaupunkiajossa pitää aisoissa myös aiempaa kehittyneempi start/stop-automatiikka, joka tulee avuksi jo hitailla alle 20 km/h -nopeuksilla rullattaessa. Kuten vähävoimaisemmassakin versiossa, kolmisylinterisen kulutusta suitsii sylinterin lepuutustoiminto. Tuolloin yksi sylinteri on poissa pelistä, kun etenemiseen ei tarvita täyttä kapasiteettia. Lepuutus luonnistuu alhaisella tasaisella nopeudella ajettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyt ja taloudellinen Mainio litrainen bensiinimoottori suo käyttöön 155 hevosvoimaa. Sen jakaa käyttöön kuusilovinen käsivaihteisto, joka osoittautuu koeajossa tarkkatoimiseksi tapaukseksi. Näillä eväin Pumaa käskyttää mielikseen. Täsmällisesti käyttäytyvää Pumaa on lysti viedä myös mutkateillä, vaikkei auto voimiltaan mikään sporttiohjus olekaan. Varustetaso tuo urheilullisen jousituksen. Vain äänieristys jättää toivomisen varaa, renkaiden jyminä tuntuu ja kuuluu. Kevythybridinä Puma on taloudellinen etenkin kaupunkiajossa. Pumaa ei voi ajaa pelkällä sähköllä, vaan auton pieni sähkömoottori tukee bensiinimoottoria tarvittaessa. Koeajetun Puma-version luvattu WLTP-keskikulutus satasella on 6,2 litraa. Aivan tuohon ei huoleton koeajoautoilija yltänyt, muttei jäänyt luvatusta kuin puolisen litraa. Fiestalle rakentuva Puma pohjautuu Fiestan perusrakenteeseen. Puma on kuitenkin ulkomuodoiltaan niin paljon Fiestaa muhkeampi, että auto näyttää ihan omanlaiseltaan. Kylkien pullistumat jakanevat mielipiteitä. Korkeutta on viitisen senttiä ja akseliväliä kymmenkunta senttiä Fiestaa enemmän. Tästä huolimatta takana istuvien jalkatilat ovat niukat. Etuistuimet ovat tehostetikkauksineen urheilullisen tyylikkäät ja tukevat juuri sopivasti sivuttaissuunnassa, mutta reisituki on riittämätön pitkäkoipisille. Kuljettajan valtakunta on tuttua Fiestaa: muovintäyteinen mutta fiksusti järjestelty. Mittaristo on näyttävä ja digitaalinen, joten sen näkymät ovat ylipäätään ja ajoasetusten mukaan räätälöitävissä. Puman tavaratila on auton kokoluokka huomioiden vähintäänkin riittävän väljä. Vaivattomasti siirreltävän välipohjan ansiosta tavaratila on muunneltava. Kätevintä on se, että tavaratilan pohjan alta paljastuu varapyörän sijaan Puman omintakeinen syvä 80-litrainen säilytyspotero, jonka pohjassa on avattava tulppa. Pumassa toimivaksi koeteltu kevythybriditekniikka on levinnyt Ford-mallistossa jo laajemmallekin: näihin Fiestan ja Focuksen yksilitraisiin versioihin tutustumme hieman myöhemmin. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Puma ST-Line X mHEV 155 hv M6 Launch Edition Hinta alkaen 28 306 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 760 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 220 Nm (1750 r/min) Vääntö 220 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4207 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2588 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 640 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku