8.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Puma 1.0 Ecoboost mHEV 155 hv tuo lisää bensavoimaa sähkön kaveriksi, mutta vain manuaalina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 30 hevosvoimaa tehokkaampi Ford Puma -versio miellyttää aivan kuten pikkuveljensäkin. Hyvää: voimalinja, kulutus, tavaratilan muunneltavuus. Huonoa: äänieristys, jalkatilat takana, etuistuimen reisituki. 125-hevosvoimaisen mallin ohella uusi Ford Puma on myynnissä myös tämän jutun 155 hv:n painoksena, joka samalla on malliston voimakkain versio. Automaattivaihteisto on tarjolla vain 125 hv -version kanssa, ilman kevythybriditekniikkaa. Kumpaisessakin manuaalivaihteisessa mallissa käytetään samaa kevythybriditekniikkaa, missä Puma kerää hidastuksista energiaa talteen. Se on puolestaan saatavissa hetkelliseksi avuksi kiihdytyksiin 15,6 hevosvoiman (11,5 kW) teholla – lisävääntöä käyttöön tulee 55 newtonmetriä. Janoisuutta kaupunkiajossa pitää aisoissa myös aiempaa kehittyneempi start/stop-automatiikka, joka tulee avuksi jo hitailla alle 20 km/h -nopeuksilla rullattaessa. Kuten vähävoimaisemmassakin versiossa, kolmisylinterisen kulutusta suitsii sylinterin lepuutustoiminto. Tuolloin yksi sylinteri on poissa pelistä, kun etenemiseen ei tarvita täyttä kapasiteettia. Lepuutus luonnistuu alhaisella tasaisella nopeudella ajettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyt ja taloudellinen Mainio litrainen bensiinimoottori suo käyttöön 155 hevosvoimaa. Sen jakaa käyttöön kuusilovinen käsivaihteisto, joka osoittautuu koeajossa tarkkatoimiseksi tapaukseksi. Näillä eväin Pumaa käskyttää mielikseen. Täsmällisesti käyttäytyvää Pumaa on lysti viedä myös mutkateillä, vaikkei auto voimiltaan mikään sporttiohjus olekaan. Varustetaso tuo urheilullisen jousituksen. Vain äänieristys jättää toivomisen varaa, renkaiden jyminä tuntuu ja kuuluu. Kevythybridinä Puma on taloudellinen etenkin kaupunkiajossa. Pumaa ei voi ajaa pelkällä sähköllä, vaan auton pieni sähkömoottori tukee bensiinimoottoria tarvittaessa. Koeajetun Puma-version luvattu WLTP-keskikulutus satasella on 6,2 litraa. Aivan tuohon ei huoleton koeajoautoilija yltänyt, muttei jäänyt luvatusta kuin puolisen litraa. Fiestalle rakentuva Puma pohjautuu Fiestan perusrakenteeseen. Puma on kuitenkin ulkomuodoiltaan niin paljon Fiestaa muhkeampi, että auto näyttää ihan omanlaiseltaan. Kylkien pullistumat jakanevat mielipiteitä. Korkeutta on viitisen senttiä ja akseliväliä kymmenkunta senttiä Fiestaa enemmän. Tästä huolimatta takana istuvien jalkatilat ovat niukat. Etuistuimet ovat tehostetikkauksineen urheilullisen tyylikkäät ja tukevat juuri sopivasti sivuttaissuunnassa, mutta reisituki on riittämätön pitkäkoipisille. Kuljettajan valtakunta on tuttua Fiestaa: muovintäyteinen mutta fiksusti järjestelty. Mittaristo on näyttävä ja digitaalinen, joten sen näkymät ovat ylipäätään ja ajoasetusten mukaan räätälöitävissä. Puman tavaratila on auton kokoluokka huomioiden vähintäänkin riittävän väljä. Vaivattomasti siirreltävän välipohjan ansiosta tavaratila on muunneltava. Kätevintä on se, että tavaratilan pohjan alta paljastuu varapyörän sijaan Puman omintakeinen syvä 80-litrainen säilytyspotero, jonka pohjassa on avattava tulppa. Pumassa toimivaksi koeteltu kevythybriditekniikka on levinnyt Ford-mallistossa jo laajemmallekin: näihin Fiestan ja Focuksen yksilitraisiin versioihin tutustumme hieman myöhemmin. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Puma ST-Line X mHEV 155 hv M6 Launch Edition Hinta alkaen 28 306 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 760 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 220 Nm (1750 r/min) Vääntö 220 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4207 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2588 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 640 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe