8.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Puma 1.0 Ecoboost mHEV 155 hv tuo lisää bensavoimaa sähkön kaveriksi, mutta vain manuaalina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 30 hevosvoimaa tehokkaampi Ford Puma -versio miellyttää aivan kuten pikkuveljensäkin. Hyvää: voimalinja, kulutus, tavaratilan muunneltavuus. Huonoa: äänieristys, jalkatilat takana, etuistuimen reisituki. 125-hevosvoimaisen mallin ohella uusi Ford Puma on myynnissä myös tämän jutun 155 hv:n painoksena, joka samalla on malliston voimakkain versio. Automaattivaihteisto on tarjolla vain 125 hv -version kanssa, ilman kevythybriditekniikkaa.Kumpaisessakin manuaalivaihteisessa mallissa käytetään samaa kevythybriditekniikkaa, missä Puma kerää hidastuksista energiaa talteen. Se on puolestaan saatavissa hetkelliseksi avuksi kiihdytyksiin 15,6 hevosvoiman (11,5 kW) teholla – lisävääntöä käyttöön tulee 55 newtonmetriä.Janoisuutta kaupunkiajossa pitää aisoissa myös aiempaa kehittyneempi start/stop-automatiikka, joka tulee avuksi jo hitailla alle 20 km/h -nopeuksilla rullattaessa.Kuten vähävoimaisemmassakin versiossa, kolmisylinterisen kulutusta suitsii sylinterin lepuutustoiminto. Tuolloin yksi sylinteri on poissa pelistä, kun etenemiseen ei tarvita täyttä kapasiteettia. Lepuutus luonnistuu alhaisella tasaisella nopeudella ajettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt ja taloudellinenMainio litrainen bensiinimoottori suo käyttöön 155 hevosvoimaa. Sen jakaa käyttöön kuusilovinen käsivaihteisto, joka osoittautuu koeajossa tarkkatoimiseksi tapaukseksi. Näillä eväin Pumaa käskyttää mielikseen.Täsmällisesti käyttäytyvää Pumaa on lysti viedä myös mutkateillä, vaikkei auto voimiltaan mikään sporttiohjus olekaan. Varustetaso tuo urheilullisen jousituksen. Vain äänieristys jättää toivomisen varaa, renkaiden jyminä tuntuu ja kuuluu.Kevythybridinä Puma on taloudellinen etenkin kaupunkiajossa. Pumaa ei voi ajaa pelkällä sähköllä, vaan auton pieni sähkömoottori tukee bensiinimoottoria tarvittaessa. Koeajetun Puma-version luvattu WLTP-keskikulutus satasella on 6,2 litraa. Aivan tuohon ei huoleton koeajoautoilija yltänyt, muttei jäänyt luvatusta kuin puolisen litraa.Fiestalle rakentuvaPuma pohjautuu Fiestan perusrakenteeseen. Puma on kuitenkin ulkomuodoiltaan niin paljon Fiestaa muhkeampi, että auto näyttää ihan omanlaiseltaan. Kylkien pullistumat jakanevat mielipiteitä. Korkeutta on viitisen senttiä ja akseliväliä kymmenkunta senttiä Fiestaa enemmän. Tästä huolimatta takana istuvien jalkatilat ovat niukat. Etuistuimet ovat tehostetikkauksineen urheilullisen tyylikkäät ja tukevat juuri sopivasti sivuttaissuunnassa, mutta reisituki on riittämätön pitkäkoipisille.Kuljettajan valtakunta on tuttua Fiestaa: muovintäyteinen mutta fiksusti järjestelty. Mittaristo on näyttävä ja digitaalinen, joten sen näkymät ovat ylipäätään ja ajoasetusten mukaan räätälöitävissä.Puman tavaratila on auton kokoluokka huomioiden vähintäänkin riittävän väljä. Vaivattomasti siirreltävän välipohjan ansiosta tavaratila on muunneltava. Kätevintä on se, että tavaratilan pohjan alta paljastuu varapyörän sijaan Puman omintakeinen syvä 80-litrainen säilytyspotero, jonka pohjassa on avattava tulppa.Pumassa toimivaksi koeteltu kevythybriditekniikka on levinnyt Ford-mallistossa jo laajemmallekin: näihin Fiestan ja Focuksen yksilitraisiin versioihin tutustumme hieman myöhemmin.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Puma ST-Line X mHEV 155 hv M6 Launch Edition Hinta alkaen 28 306 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 760 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 220 Nm (1750 r/min) Vääntö 220 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4207 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2588 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 640 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster