26.7.2021 Ajoneuvot Suomen Tulli: EU:n paras autontarkastustoiminta perustuu ajoneuvotekniikan osaamiseen Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Reippaasti yli tuhat valvottavaa rajakilometriä vaatii paljon resursseja ja osaamista. Autontarkastustoiminta on noussut nopeasti Suomen vahvuudeksi – nykyään Tulli kouluttaa myös muita EU-maita salakuljetusten estämiseksi. Euroopan Unionilla on ulkomaarajaa kaikkiaan noin 12 000 kilometriä. Tästä 1 732 km on Suomen vartioitavana, joskin pohjoisen rajanaapurimme kuuluessa Schengen-alueeseen varsinaista rajanvalvontatoimintaa suoritetaan noin 1 290 km -pituisella itärajalla.Korona-ajan ulkopuolella pelkästään rekkoja ylittää Suomen ja Venäjän rajan useita satoja vuorokaudessa, henkilö- ja pakettiautoja rajan yli kulkee päivittäin tuhansia – valvottavaa siis riittää. Yhteensä tulli teki vuonna 2019 erilaisia tarkastuksia 890 000 kappaletta.Autojen monimutkaistuminen on tarkoittanut myös haastavampia tarkastuksia. Tulliylitarkastaja Lasse Ryyttäri kiteyttää autojen tarkastuksen lyhyesti.– Ihmisessä on ainoastaan pari onkaloa, jotka on tutkittu aika nopeasti, tarkastusten toki vaatiessa omat perusteensa. Autossa onkaloita on käytännössä rajattomasti.Vuonna 2014 Suomessa alettiin ymmärtää tarkastustoiminnan vanhanaikaisuus, ja päätettiin että jotain täytyy tehdä. Tulli tarttui tuumasta toimeen ja tänään Suomi onkin EU:n malliesimerkki autontarkastustoiminnasta ja jakaa paljon osaamistaan myös muille Unionin jäsenille. Miten tällainen muutos saatiin aikaiseksi muutamassa vuodessa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaalimaan valvojatItärajan suurin ylityspaikka on Vironlahdella sijaitseva Vaalimaa. Vuonna 2019 rajan oli ylittänyt 72 651 kuorma-autoa ja 388 987 henkilö- ja pakettiautoa.Vaalimaa on myös Euroopan mittakaavassa harvinainen rajanylityspaikka siellä sijaitsevan kiinteän läpivalaisulaitteen ansiosta. Laite mahdollistaa myös jo jatkamaan päästettyjen ajoneuvojen myöhemmän tarkastelun. Esimerkiksi vuonna 2020 erään betonielementtikuorman jälkitarkastelussa oli huomattu jotain outoa ja auto oli ehditty tarkastamaan vielä Suomen puolella ennen sen matkaamista Ruotsiin. Kuormasta löytyi lähes kaksi tuhatta kartonkia tupakkaa.Saapuessamme Vaalimaan raja-asemalle kesäkuussa 2021 liikenne on varsin vähäistä, koronan takia rajan ylitysmäärät ovat romahtaneet. Luvatta liikkujia tuntuu kuitenkin riittävän, edeltävänä päivänä karhu oli ampaissut rajan yli ja viikkoa aiemmin villisikalauma oli käynyt tunnustelemassa rajan menoa, mutta päättänyt kuitenkin kääntyä lopulta takaisin.Paikan päällä Vaalimaan tullin vuoroesimiehet ja autontarkastuksen pääkouluttajat Jukka Nokka ja Pekka Aho pitävät toimittajille tiiviin juttutuokion tullin toiminnasta. Yllättävää tietoa on, että tulli tuotti vuonna 2019 valtion kassaan 274 miljoonaa euroa, josta 60 miljoonaa oli harmaaseen talouteen ja muihin rikoksiin liittyvää rahaa.Jukka Nokka (vasemmalla) ja Pekka Aho ovat olleet kehittämässä EU-tason ajoneuvotarkastuskoulutusta.InsinööriosaamistaTulliylitarkastaja Ryyttärin mukaan autontarkastustoiminnan kehittämisessä lähdettiin liikkeelle ajoneuvotekniikan osaamisesta. Aiemmin tarkastustoiminnan pohjautuessa pitkälti esimerkkeihin aiemmista löydöksistä ja satunnaiseen tarkasteluun, päätettiin kelkka kääntää täysin toiseen suuntaan.Aiemmin oltiin todettu, että liian usein tullin työntekijöillä tuli vastaan tilanteita, joissa jouduttiin miettimään kuinka pitkälle auton rakenteiden purkamisessa voidaan edetä aiheuttamatta vahinkoa ajoneuvolle. Ajoneuvon kunto ei saa tarkastuksessa huonontua, joten komponenttien hajotessa tulli on korvausvelvollinen auton omistajalle.Osaamista lähdettiin hakemaan monitahoisesti. Ohjelman kehittämiseen valittiin mukaan ajoneuvoinsinööri, jotta jo henkilökunnassa olisi aiheen tuntemusta. Koulutusta itse ajoneuvoihin haettiin etenkin maahantuojien antamilta kursseilta, sekä Diagno-asiantuntijayritykseltä.Etenkin ajoneuvojen rakenteen ymmärtäminen katsottiin olevan tullille oleellista mahdollisten jemmojen paremman ymmärtämisen kannalta.Videoskooppi on kätevä työkalu ahtaimpien kolojen tarkastuksessa.Jemmat voidaan jakaa olemassa oleviin ja muokattuihin jemmoihin. Valmiina autossa olevia jemmoja on esimerkiksi hanskalokero, tuhkakupit ja muut säilytystilat. Nämä on helposti ymmärrettävissä ja löydettävissä ilman minkäänlaista ajoneuvotekniikan osaamista. Silti esimerkiksi meteoriitin palanen Ford Transitin vararenkaan sisällä voisi jäädä monelta huomaamatta.Rajattomasti mahdollisuuksiaMuokatuissa jemmoissa mahdollisuudet ovat kuitenkin käytännössä rajattomat. Tullin Jukka Nokka ja Pekka Aho kertovat mitä uskomattomampia tarinoita erilaisista autoihin tehdyistä piilopaikoista. Laittomuuksia on koitettu tuoda rajan yli muun muassa Lexus-hybridin korkeajänniteakun sisällä ja BMW:n V12-moottorin toisen sylinteriryhmän sisällä.Kaiken lisäksi uskomattomimmatkin jemmat on toteutettu usein huolella. Vastassa on korkean tason tekniikan osaamista. Tullimiesten mukaan esimerkiksi mafiat palkkaavat salakuljetustekniikoiden kehittämiseksi ajoneuvotekniikkaa opiskelleita. Siksi tekniikka täytyy tuntea itsekin.Silmiä avaavaa on myös ajoneuvotarkastusten laajuus. Valvottavia rajoituksia ja kieltoja on viitisenkymmentä, joten nykyään on turha etsiä tarkastettavista ajoneuvoista vain tiettyjä asioita – huumeiden ja tupakan lisäksi esimerkiksi asiakirjojen kerrotaan olevan kohtuullisen yleinen salakuljetettava asia.Avoimet ovet löytyivät tällä kertaa raskaan kaluston tarkastushallista.Eikä tarkastukset rajoitu vain maahantuontikieltoihin ja laittomiin artikkeleihin: tulli valvoo myös ettei Suomen teille päästetä kelvottomia romuja vaarantamaan liikenneturvallisuutta. Noin joka neljäs tarkastetuista rekoista käännytetään takaisin niiden kunnon vuoksi – korjauskehotuksen saa 60–70 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoulutus kuntoon muutamassa vuodessaVuonna 2015 pidettiin ensimmäiset uuden tyylisuunnan ajoneuvotarkastuskoulutukset ja muutamassa vuodessa koulutuksia ruvettiin pitämään myös muille EU-maiden tulleille. Vaalimaan tulli nimitettiinkin muutama vuosi takaperin autontarkastuksen osaamiskeskukseksi. Koulutuksen tarkoituksena on ollut alusta asti pitää se niin, että koulutettavat voivat itse kouluttaa samat asiat eteenpäin – näin saadaan oppi leviämään tehokkaasti mahdollisimman laajalle koko Euroopassa.Kurssille otetaan nykyään aina kahdeksan henkilöä jotka jaetaan kahteen eri ryhmään. Nelipäiväiseen kurssiin kuuluu aluksi teoriaopetusta aina työvälineiden käytöstä ja työturvallisuudesta kaiken kruunaavaan käytännön harjoituspäivään.Käytännön harjoituksissa tarkastetaan etukäteen rakennettuja kätkötiloja, jotka on paikallistettava rikkomatta auton rakennetta – kaikki täytyy siis irrottaa ehjänä. Kurssilaisten on myös osattava perustella miksi mikäkin komponentti on irrotettu, sillä autoja ei pureta satunnaisotannalla, vaan purkamiseen on aina oltava jokin syy.Jokainen autoa purkanut tietää, että sisustaverhoilun kiinnitysklipsut hajoavat herkästi.Erityisen tärkeää koulutuksessa on perehdyttäminen uusien autojen tekniikkaan. Pekka Ahon mukaan salakuljetukseen käytetään yhä vain uudempia autoja, jolloin myös tarkastuskynnys nousee, mikäli teknistä osaamista ei ole. Aho mainitsee muun muassa sähköautojen korkeajänniteakkujen ilmakäytävät mahdolliseksi kätköpaikaksi.Autojen monimutkaisuuden vuoksi neljä päivää onkin liian lyhyt aika tekemään kenestäkään täydellistä autontarkastajaa. Kuten monessa siviiliammatissakin, Nokan ja Ahon mukaan kaikkein parhaiten tarkastuksista oppii käytännön työssä kun pääsee soveltamaan kurssilla opittua tietoa. Lisäksi koulutusta autojen mallikohtaisiin erikoisuuksiin haetaan jatkuvasti maahantuojien ja muiden tahojen järjestämistä koulutuksista.Osaamista ylläpidetään myös kontaktien avulla. EU:n jäsenmailla on järjestelmä, johon eri maiden tullit voivat lisätä kuvia uuden tyylisistä jemmoista.Kovasta osaamistasosta huolimatta salakuljetus rajan yli kumpaankin suuntaan on suurta toimintaa, jonka toimintatavat ja trendit reagoivat joskus nopeastikin tullin toimintatapoihin. Siksi on tärkeää, että osaamista kehitetään ja ylläpidetään jatkuvasti – ’’vastapuoli’’ tuskin tulee koskaan luovuttamaan. Tarkastus-Toyota Kattavat tarkastukset vaativat myös oikeanlaisen kaluston. Iso osa nykyautoista vaatii purkamiseen erilaisia erikoistyökaluja, joita Vaalimaan asemalla riittää. Suuressa hallissa on kaikki kattavan autokorjaamon tarvitsevat työkalut siistissä järjestyksessä seinillä ja työkaluvaunussa. Erikoistyökaluille on oma työkaluhuone. Lisäksi paikan päältä löytyy jarrudynamometri. Varastossa on myös yleisimpiä tarvikkeita, kuten sisustan osien kiinnityksessä käytettäviä muovisia kiinnikkeitä. Ne kun vanhentuessaan saattavat hajota herkästi oikeanlaisista työtavoista huolimatta. ’’Toimipisteen’’ lisäksi tullin kalustoon kuuluu erityisvarusteltu Toyota Hilux, jossa kulkee mukana käytännössä kaikki auton tarkastukseen tarvittava. Hiluxissa kulkee muun muassa iso määrä työkaluja, puntarit ja pakokaasukäyttöinen tunkki. Auton tarkoituksena on, että kattaviakin tarkastuksia voidaan lähteä tekemään esimerkiksi poliisin tai puolustusvoimien pyynnöstä pidemmällekin matkalle. Hiluxin valitsemista käyttöön puolti sen lavan tilavuus, sekä tietysti maasto-ominaisuudet.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen