28.1.2018 Ajoneuvot Suurimman kissapedon väkevin karjaisu: Jaguar XJR575 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XJ on saavuttanut automalliksi komean iän, mutta isolla kissapedolla on vielä yksi 575 hevosen voimalla soiva karjaisu jäljellä. Nykyinen Jaguar XJ esiteltiin vuonna 2009. Määrätietoisella ilmeellä puhuva auto luotiin turvaamaan legendaarisen autonvalmistajan tulevaisuutta, ja sen suunnitteluun panostettiin erityisellä tavalla. Vaikka mallisukupolvi on poistumassa tuotannosta, on isolla kissalla vielä yksi kunnon ärjäisy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Westminsteristä Silverstoneen Tuotantoon tultuaan uusi XJ valittiin oitis Britannian parlamentin työjuhdaksi. Panssaroituna malli kelpasi myös pääministerin virka-autoksi. Suomen teillä suurin kissamalli on jäänyt harvinaisuudeksi, mutta maailmalla tämä linjakas, alumiinikorinen loistoauto on kyllä löytänyt asiakkaita. Autoa on alusta alkaen myyty pitkän ja lyhyen akselivälin versioina, ja aluksi pellin alle sai JLR:n tutun 3-litraisen V6-dieselin ja 510-heppaisen 5-litraisen V8:n. Myöhemmin valikoima laajeni kolmen litran bensiinikäyttöisellä ahdetulla V6:lla ja vielä 2-litraisella, 240 hevosvoiman rivinelosella. Ehkä tärkein lisäys oli kuitenkin XJR, joka toi mallin kovaan seuraan, jossa se kilpailee paremmuudesta Audi S8:n, Mercedeksen S-sarjan AMG-versioiden, Porsche Panamera Turbojen, ja miksei myös Maserati Quattroporte GTS:n kanssa. XJR varustettiin mekaanisesti ahdetulla 5-litraisella V8:lla, joka antoi 550 hevosvoimaa. Moottorin viritys oli peräisin nyt jo tuotannosta poistuneesta urheilumallista XKR:stä. Sekä koriin että sisustaan lisättiin urheilullisuutta korostavia elementtejä, joista osa on enemmän ja osa vähemmän tarpeellisia ajettavuuden kannalta. XJR pysyi tuotannossa vielä vuoden 2016 faceliftin jälkeen, mutta tarinan piti vielä jatkua; tehtiin XJR575. Varsinaista brittihuumoria Merkin vahvojen perinteiden mukaiset V12-moottorit ovat lopullisesti saaneet häipyä. XJR575:n lähtökohtana on urheiluauto F-Typen huippumallin SVR:n takarenkaat tuhoava 575-heppainen V8. Kyseessähän on XJR:stä tuttu 5,0-litrainen alumiinilohko, mutta vain 25 hevosvoimaa tehokkaampana. Myös vääntö nousee ”perus-R:ään” verrattuna, sitä tarjoillaan 700 Newtonmetriä, joten lisäystä on kertynyt 20 yksikköä. Näillä eväillä 5,25 metriä pitkä ja pari tonnia painava auto saadaan näpsäkästi nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Huippunopeudeksi kerrotaan tasaluku 300 kilometriä tunnissa, sillä Jaguarilla kun ei ole ristinään niin monien saksalaismallien 250 km/h rajoitinkirousta. Tämä tosin on vain R-asiakkaiden yksinoikeus. Voiman välittää takapyörille 8-vaihteinen perinteinen automaatti. Sen suurempia ulkoisia eroavaisuuksia tavalliseen R:ään ei ole, mutta jos takaluukussa komeilee punaisella lukema 575, tietää, että autoon on satsattu USA:n dollareissa viitisen tonnia lisää. Lisäksi näkyvillä ovat muut XJR:n eroavaisuudet, eli ilmanottoaukot konepellin päällä, suuremmat vanteet, punaiset jarrusatulat, takaluukun ilmanohjain sekä pakoputken neljä ulostuloa. Myös maski ja puskurin ilmanohjain ovat saaneet tyylikeinona mustaa väriä, ja ilmajousitus on säädetty urheilupainotteiseksi, eli auto kulkee matalalla. Kaikki ominaisuudet yhdessä on lähtökohtaisesti tarkoitettu tekemään autosta kokoistaan ketterämmän ja kaiken kaikkiaan urheilullisemman. Neljännen XJ-sukupolven korkein tehoversio on tehty siis sangen perinteisellä reseptillä. 575-linja jatkuu sisällä Kun ovi avataan, ensimmäinen huomio on, ettei tehdas halua matkustajien unohtavan auton kunnioitettavaa teholukemaa; luku 575 on tikattu tai painettu sen verran moneen paikkaan. Luksusta ei ole tässä kireimmässäkään versiossa unohdettu, ainakaan Pohjois-Amerikkaan vietävissä malleissa, jotka ovat aina pitkän akselivälin versioita. Liikemiehet ovat kännyköidenkin aikakaudella kiireisiä. Viisipaikkaisen sisustan verhoiluvaihtoehtoja on vain kaksi, sporttinen musta nahka punaisin tikkauksin, tai ylellisempi vaalea nahka. Kojelaudassa kosketusnäytön virkaa toimittaa 10-tuumainen yksikkö ja keskikonsoli on täynnä laadukkaan tuntuisia nappuloita ja säätimiä. Kokonaisuuden kruunaa Jaguar-tyylinen vaihdepylpyrä. Vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti ratin läpysköistä, mikä on tietysti tärkeää urheiluhengen kannalta. Palatkaamme myös vielä kerran ulkokuoreen. Sinne on tullut kaksi uutta, hienoa, mutta myös sangen hintavaa värivaihtoehtoa; Britanniassa 3 570 punnan Velocity Blue sekä peräti 4 900 punnan Satin Gorris Grey (kuvissa). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei asiaa tänne Suomessa XJ:n saa hiukan vajaalla 111 500 eurolla. Näin tilattuna kaupasta ajaa ulos Luxury-varusteisella 300-hevosvoimaisella V6-dieselillä. Malliston huipulla on 550-heppainen R-versio, joka hoikentaa ostajansa kukkaroa liki 250 000 eurolla. Tämä ostotapahtuma tosin lihottaa valtion rahakirstua 105 tonnilla, sillä sen verran on autoveron osuus. Niinpä onkin, että R 575 -versio ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Saarivaltion Jaguar XJR575 tuo keskieurooppalaisten hallitsemaan autoluokkaan mukavaa piristystä. Tämä on merkin viimeinen panostus jo paljon nähneeseen lippulaivaansa. Kyse ei ole edes vanhan maailman energiataloudellisimmasta autosta, mutta unohtakaamme se asia hetkeksi. Tässä saattaa hyvinkin olla maailman aristokraattisin urheiluauto. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Jaguar, Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?