28.1.2018 Ajoneuvot Suurimman kissapedon väkevin karjaisu: Jaguar XJR575 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XJ on saavuttanut automalliksi komean iän, mutta isolla kissapedolla on vielä yksi 575 hevosen voimalla soiva karjaisu jäljellä. Nykyinen Jaguar XJ esiteltiin vuonna 2009. Määrätietoisella ilmeellä puhuva auto luotiin turvaamaan legendaarisen autonvalmistajan tulevaisuutta, ja sen suunnitteluun panostettiin erityisellä tavalla. Vaikka mallisukupolvi on poistumassa tuotannosta, on isolla kissalla vielä yksi kunnon ärjäisy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWestminsteristä SilverstoneenTuotantoon tultuaan uusi XJ valittiin oitis Britannian parlamentin työjuhdaksi. Panssaroituna malli kelpasi myös pääministerin virka-autoksi. Suomen teillä suurin kissamalli on jäänyt harvinaisuudeksi, mutta maailmalla tämä linjakas, alumiinikorinen loistoauto on kyllä löytänyt asiakkaita.Autoa on alusta alkaen myyty pitkän ja lyhyen akselivälin versioina, ja aluksi pellin alle sai JLR:n tutun 3-litraisen V6-dieselin ja 510-heppaisen 5-litraisen V8:n. Myöhemmin valikoima laajeni kolmen litran bensiinikäyttöisellä ahdetulla V6:lla ja vielä 2-litraisella, 240 hevosvoiman rivinelosella.Ehkä tärkein lisäys oli kuitenkin XJR, joka toi mallin kovaan seuraan, jossa se kilpailee paremmuudesta Audi S8:n, Mercedeksen S-sarjan AMG-versioiden, Porsche Panamera Turbojen, ja miksei myös Maserati Quattroporte GTS:n kanssa. XJR varustettiin mekaanisesti ahdetulla 5-litraisella V8:lla, joka antoi 550 hevosvoimaa. Moottorin viritys oli peräisin nyt jo tuotannosta poistuneesta urheilumallista XKR:stä. Sekä koriin että sisustaan lisättiin urheilullisuutta korostavia elementtejä, joista osa on enemmän ja osa vähemmän tarpeellisia ajettavuuden kannalta.XJR pysyi tuotannossa vielä vuoden 2016 faceliftin jälkeen, mutta tarinan piti vielä jatkua; tehtiin XJR575.Varsinaista brittihuumoriaMerkin vahvojen perinteiden mukaiset V12-moottorit ovat lopullisesti saaneet häipyä. XJR575:n lähtökohtana on urheiluauto F-Typen huippumallin SVR:n takarenkaat tuhoava 575-heppainen V8. Kyseessähän on XJR:stä tuttu 5,0-litrainen alumiinilohko, mutta vain 25 hevosvoimaa tehokkaampana. Myös vääntö nousee ”perus-R:ään” verrattuna, sitä tarjoillaan 700 Newtonmetriä, joten lisäystä on kertynyt 20 yksikköä. Näillä eväillä 5,25 metriä pitkä ja pari tonnia painava auto saadaan näpsäkästi nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Huippunopeudeksi kerrotaan tasaluku 300 kilometriä tunnissa, sillä Jaguarilla kun ei ole ristinään niin monien saksalaismallien 250 km/h rajoitinkirousta. Tämä tosin on vain R-asiakkaiden yksinoikeus. Voiman välittää takapyörille 8-vaihteinen perinteinen automaatti.Sen suurempia ulkoisia eroavaisuuksia tavalliseen R:ään ei ole, mutta jos takaluukussa komeilee punaisella lukema 575, tietää, että autoon on satsattu USA:n dollareissa viitisen tonnia lisää. Lisäksi näkyvillä ovat muut XJR:n eroavaisuudet, eli ilmanottoaukot konepellin päällä, suuremmat vanteet, punaiset jarrusatulat, takaluukun ilmanohjain sekä pakoputken neljä ulostuloa. Myös maski ja puskurin ilmanohjain ovat saaneet tyylikeinona mustaa väriä, ja ilmajousitus on säädetty urheilupainotteiseksi, eli auto kulkee matalalla. Kaikki ominaisuudet yhdessä on lähtökohtaisesti tarkoitettu tekemään autosta kokoistaan ketterämmän ja kaiken kaikkiaan urheilullisemman.Neljännen XJ-sukupolven korkein tehoversio on tehty siis sangen perinteisellä reseptillä.575-linja jatkuu sisälläKun ovi avataan, ensimmäinen huomio on, ettei tehdas halua matkustajien unohtavan auton kunnioitettavaa teholukemaa; luku 575 on tikattu tai painettu sen verran moneen paikkaan. Luksusta ei ole tässä kireimmässäkään versiossa unohdettu, ainakaan Pohjois-Amerikkaan vietävissä malleissa, jotka ovat aina pitkän akselivälin versioita. Liikemiehet ovat kännyköidenkin aikakaudella kiireisiä.Viisipaikkaisen sisustan verhoiluvaihtoehtoja on vain kaksi, sporttinen musta nahka punaisin tikkauksin, tai ylellisempi vaalea nahka. Kojelaudassa kosketusnäytön virkaa toimittaa 10-tuumainen yksikkö ja keskikonsoli on täynnä laadukkaan tuntuisia nappuloita ja säätimiä. Kokonaisuuden kruunaa Jaguar-tyylinen vaihdepylpyrä. Vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti ratin läpysköistä, mikä on tietysti tärkeää urheiluhengen kannalta.Palatkaamme myös vielä kerran ulkokuoreen. Sinne on tullut kaksi uutta, hienoa, mutta myös sangen hintavaa värivaihtoehtoa; Britanniassa 3 570 punnan Velocity Blue sekä peräti 4 900 punnan Satin Gorris Grey (kuvissa).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi asiaa tänneSuomessa XJ:n saa hiukan vajaalla 111 500 eurolla. Näin tilattuna kaupasta ajaa ulos Luxury-varusteisella 300-hevosvoimaisella V6-dieselillä. Malliston huipulla on 550-heppainen R-versio, joka hoikentaa ostajansa kukkaroa liki 250 000 eurolla. Tämä ostotapahtuma tosin lihottaa valtion rahakirstua 105 tonnilla, sillä sen verran on autoveron osuus. Niinpä onkin, että R 575 -versio ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan.Saarivaltion Jaguar XJR575 tuo keskieurooppalaisten hallitsemaan autoluokkaan mukavaa piristystä. Tämä on merkin viimeinen panostus jo paljon nähneeseen lippulaivaansa. Kyse ei ole edes vanhan maailman energiataloudellisimmasta autosta, mutta unohtakaamme se asia hetkeksi. Tässä saattaa hyvinkin olla maailman aristokraattisin urheiluauto.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Jaguar, Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla