Koeajo: Jaguar F-Type SVR – 575 elämää äänekkäämpää hevosvoimaa
Jaguar F-Type SVR on sielukas, nopea ja helposti lähestyttävä. Hyvää: Sielukkuus, mukavuus, suorituskyky, moottori. Huonoa: Kalliiden muutosten pieni vaikutus.
Ääntä ei unohda. 575 hevosvoiman sivutuotteena syntyy kiehtova yhdistelmä terävää pauketta, hurjaa rähinää ja metallista V8:n karjuntaa. Jaguar F-Type SVR:n elämöinti kuuluu avaruudessa asti.
Viisilitraisen remmiahdetun moottorin sävelet pääsevät ilmakehään pakoputkistosta, joka on valmistettu titaanista ja äärilämpötiloja kestävästä Inconelista. Jaguar kertoo saavuttaneensa erikoismateriaaleilla 16 kilon painonsäästön.
Kaikki uusiksi
Kalliit ratkaisut ovat Jaguar F-Type SVR:n juttu. Taustalla on monimutkainen kirjainsotku: tavallisesta F-Type R -mallista kehitettävä SVR syntyy Jaguar Land Roverin erikoisosasto Special Vehicle Operationsin eli SVO:n toimesta.
SVO:n huomassa F-Type saa aerodynaamisemman etupuskurin, ilman ulostuloaukoin varustetut lokasuojat, suuremman takasiiven ja diffuusorin, uusitut taka-akselin olkatuet sekä uudet kallistuksenvaimentimet ja iskunvaimentimet. Moottori viritetään 575 hevosvoimaan.
Käytännössä auton ilmanvastusta on laskettu, nostetta vähennetty ja ajokäytöstä terävöitetty.
Koeajoautoa on vielä kevennetty hiilikuitukeraamisilla jarruilla, hiilikuitukatolla ja hiilikuitusomisteilla. Varusteet säästävät 50 kiloa ja keventävät lompakkoa 19 950 euroa.
Alussa koittaa hämmennys
Kaiken vaivan jälkeen koittaa hämmennys. Jaguar F-Type on urheiluautoksi mukava. Se ei suinkaan ole moite, mutta raju ulkonäkö ja pitkä muutoslista antoivat odottaa ratapäiväherkuksi karaistua kilpuria.
Pian näyttävän Jaguarin luonne aukeaa. Koska kevytrakennetekniikasta huolimatta auto painaa yli 1 700 kiloa, olisi lähtökohta ollut epäedullinen hampaat irvessä ajettavalle ratapäiväraketille.
Sellaisen sijaan Jaguar on kehittänyt herrasmiesmäisen gran turismon, joka keskittyy kierrosaikojen kymmenysten sijaan kuljettajan viihdyttämiseen. Auto keskittyy tavallisemmista F-Typeistä tuttuihin vahvuuksiin, mutta toteuttaa ne entistä upeammin.
Rauhallisessa ajossa sydäntä lämmittää klassisen pitkä konepelti ja V8:n murahtelu kadunkulmissa.
Kun vauhtia nostaa, Jaguar kerää ryhtiä. Ohjaustunto on yhä keskinkertainen, mutta SVR-käsittelyn myötä F-Typen käytös on helpommin lähestyttävää. Luonne on yliohjaavampi, mutta herkku ei karkaa lapasesta tilanteen tasalla olevan nelivedon ansiosta.
Vakiona kestohymy
Se on hieno saavutus autolta, joka alittaa tehtaan kiihtyvyyslupauksen roimasti: mittauksissa Jaguar hyökkäsi sataseen vain 3,3 sekunnissa!
Lopputulokselle ei voi kuin nauraa – auto kutittaa suoraan oikeaan hermoon.
Kokonaisuudessa on kuitenkin pieni mutta. SVR-paranneltu F-Type maksaa neljännesmiljoonan, ja koeajovarustein hintalapussa komeilee jo 302 037 euroa.
Se on hurja hinta, sillä lopulta SVR-käsittelyn kalliiden muutosten vaikutus jää varsin maltilliseksi. Jo puolet halvempi F-Type V6S tarjoaa saman elämyksen vain lievästi laimeampana.
Jos budjetti kuitenkin kestää, lienee valinta itsestään selvä.