12.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Type SVR – 575 elämää äänekkäämpää hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Type SVR on sielukas, nopea ja helposti lähestyttävä. Hyvää: Sielukkuus, mukavuus, suorituskyky, moottori. Huonoa: Kalliiden muutosten pieni vaikutus. Ääntä ei unohda. 575 hevosvoiman sivutuotteena syntyy kiehtova yhdistelmä terävää pauketta, hurjaa rähinää ja metallista V8:n karjuntaa. Jaguar F-Type SVR:n elämöinti kuuluu avaruudessa asti.Viisilitraisen remmiahdetun moottorin sävelet pääsevät ilmakehään pakoputkistosta, joka on valmistettu titaanista ja äärilämpötiloja kestävästä Inconelista. Jaguar kertoo saavuttaneensa erikoismateriaaleilla 16 kilon painonsäästön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki uusiksiKalliit ratkaisut ovat Jaguar F-Type SVR:n juttu. Taustalla on monimutkainen kirjainsotku: tavallisesta F-Type R -mallista kehitettävä SVR syntyy Jaguar Land Roverin erikoisosasto Special Vehicle Operationsin eli SVO:n toimesta.SVO:n huomassa F-Type saa aerodynaamisemman etupuskurin, ilman ulostuloaukoin varustetut lokasuojat, suuremman takasiiven ja diffuusorin, uusitut taka-akselin olkatuet sekä uudet kallistuksenvaimentimet ja iskunvaimentimet. Moottori viritetään 575 hevosvoimaan.Käytännössä auton ilmanvastusta on laskettu, nostetta vähennetty ja ajokäytöstä terävöitetty.Koeajoautoa on vielä kevennetty hiilikuitukeraamisilla jarruilla, hiilikuitukatolla ja hiilikuitusomisteilla. Varusteet säästävät 50 kiloa ja keventävät lompakkoa 19 950 euroa.Alussa koittaa hämmennysKaiken vaivan jälkeen koittaa hämmennys. Jaguar F-Type on urheiluautoksi mukava. Se ei suinkaan ole moite, mutta raju ulkonäkö ja pitkä muutoslista antoivat odottaa ratapäiväherkuksi karaistua kilpuria.Pian näyttävän Jaguarin luonne aukeaa. Koska kevytrakennetekniikasta huolimatta auto painaa yli 1 700 kiloa, olisi lähtökohta ollut epäedullinen hampaat irvessä ajettavalle ratapäiväraketille.Sellaisen sijaan Jaguar on kehittänyt herrasmiesmäisen gran turismon, joka keskittyy kierrosaikojen kymmenysten sijaan kuljettajan viihdyttämiseen. Auto keskittyy tavallisemmista F-Typeistä tuttuihin vahvuuksiin, mutta toteuttaa ne entistä upeammin.Rauhallisessa ajossa sydäntä lämmittää klassisen pitkä konepelti ja V8:n murahtelu kadunkulmissa.Kun vauhtia nostaa, Jaguar kerää ryhtiä. Ohjaustunto on yhä keskinkertainen, mutta SVR-käsittelyn myötä F-Typen käytös on helpommin lähestyttävää. Luonne on yliohjaavampi, mutta herkku ei karkaa lapasesta tilanteen tasalla olevan nelivedon ansiosta.Vakiona kestohymySe on hieno saavutus autolta, joka alittaa tehtaan kiihtyvyyslupauksen roimasti: mittauksissa Jaguar hyökkäsi sataseen vain 3,3 sekunnissa!Lopputulokselle ei voi kuin nauraa – auto kutittaa suoraan oikeaan hermoon.Kokonaisuudessa on kuitenkin pieni mutta. SVR-paranneltu F-Type maksaa neljännesmiljoonan, ja koeajovarustein hintalapussa komeilee jo 302 037 euroa.Se on hurja hinta, sillä lopulta SVR-käsittelyn kalliiden muutosten vaikutus jää varsin maltilliseksi. Jo puolet halvempi F-Type V6S tarjoaa saman elämyksen vain lievästi laimeampana.Jos budjetti kuitenkin kestää, lienee valinta itsestään selvä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Type SVR Hinta alkaen 253 260 € Koeajetun auton hinta varusteineen 302 037 € Moottori Bensiinimoottori, 5 000 cm² V8, mekaaninen ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 423 kW (575 hv), 6500 r/min Vääntö 700 Nm (3500–5000 r/min) Vääntö 700 Nm (3500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 322 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 269 g/km Mitat pituus 4475 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1311 mm, akseliväli 2622 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle