Ajoneuvot Koeajo 14.1.2014

Koeajo: Suzuki SX4 S-Cross

Löytänee ostajakuntansa Suomessa. Suzuki on asettanut tavoitteeksi tuhat myytyä autoa vuodessa, joista joka neljäs olisi nelivetoinen. Hyvää: moottorin pirteys, kevyt käsiteltävyys. Huonoa: vaihteiston välitykset kaupunkiajoon, automaattivaihteistoa ei saatavilla dieselmoottorin yhteyteen.

Suzuki vastaa katumaasturien kasvavaan kysyntään uudella crossover-mallillaan

Suzuki ei nuku talviunta, vaan nostaa päätään uusilla nelivetomalleillaan. Viimeisin uutuus on SX4 S-Cross, joka on crossover-tyylinen katumaasturi.

Hankalasti nimetyn auton luulisi olevan suomalaisille helposti lähestyttävä, sillä se muistuttaa ulkoisesti paljon maassamme hyvin kaupaksi käynyttä Nissan Qashqaita. S-Crossin hinnat lähtevät etuvetoisena karvan alta 20 000 eurosta.

Edeltäjäänsä kookkaampi

SX4 S-cross korvaa pikkuhiljaa pienemmän SX4 X-overin. Edeltäjäänsä suurempaa ja farmarimaisempaa uutuutta tarjotaan 1,6 litraisella vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla ja saman kokoisella turbodieselillä.

Molemmista löytyy ruutia 120:n hevosvoiman verran, mutta koeajamastamme dieselistä vääntöä yli tuplasti bensiinimoottoriin verrattuna. Vain bensiiniversion saa myös etuvetoisena.

Bensiinimoottorin yhteyteen saa viisivaihteisen manuaalivaihteiston tai CVT-automaatin. Dieselmoottori on kuudesti kepillä vatkattava.

Kevyesti ohjastettava

Päällimmäisenä ajotuntumana on ohjauksen keveys. Vaikka auto on kevyt käsitellä, ei se moottoritielläkään karkaa tuulen temmattavaksi. Voimaa on riiittävästi heti matalilta kierroksilta alkaen, mutta vaihteiston välitykset ovat turhan tiuhat etenkin kaupunkiajoon.

Hyvät näkymät ulos

Katumaasturiksi tai crossoveriksi S-Crossissa ei istuta kovinkaan korkealla. Kuljettajan näkymät ovat kuitenkin hyvät joka suuntaan ja selkeät hallintalaitteet helposti ulottuvilla.

Allgrip-nelivetojärjestelmä kytkeytyy automaattisesti, kun lisäpidolle on tarvetta. Kuljettaja voi halutessaan valita pitoa optimoivan asetuksen lumelle tai lukita nelivedon alle 60 kilometrin tuntivauhdissa.

Urheilullinenkin asetus löytyy, jolloin takapyörille välittyy lisää voimaa ja kaarteissa ajaminen muuttuu sulavammaksi.

Lisää tilaa

Tiloiltaan SX4 S-Cross painii eri sarjassa kuin edeltäjänsä. 430:n litran tavaratila on tuplasti suurempi kuin X-Overissa.

Matkustamossa ei ole erityisen avara tunnelma pienien lasipintojen vuoksi, mutta tilat riittävät mainiosti.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Suzuki

Kaikki koeajot

Uusimmat