
Ajoneuvot | Moottoripyörät | Uutinen | 15.11.2019
Suzuki V-Strom 1050 – tehokkaampi ja varustellumpi
Suzuki V-Strom 1050 uudistuu saaden lisää tehoa ja varusteita. Tarjolle tulee kaksi malliversiota; alumiinivaluvanteinen perusmalli sekä pinnavanteinen ja vieläkin paremmin varusteltu V-Strom 1050 XT.
Suzukin vuonna 2002 esittelemä V-Strom 1000 uudistui edellisen kerran viisi vuotta sitten. Silloin muun muassa moottorin iskutilavuutta kasvatettiin 1037 kuutiosenttimetriin poraamalla sylinterit kaksi millimetriä isommiksi.
Ensi kaudeksi tehtävä uudistus pitää sisällään myös mallimerkinnän muutoksen muotoon V-Strom 1050, vaikka moottorin kokoon ei tällä kertaa kosketa.
Rengaskoko on adventurehenkiselle pyörälle sopiva, edessä 19 tuumaa ja takana 17 tuumaa. Takarenkaan leveys on maltilliset 150 milliä.
Ennallaan moottori ei kuitenkaan pysy, vaan se saa mm. sähköisen ride-by-wire -kaasun ja neljä milliä isommat ruiskurungot.
Vaikka moottori on muokattu alittamaan uudet Euro5-päästömääräykset, on Suzuki onnistunut samalla taikomaan voimanlähteestään lisää tehoa. Ilmoitettu 107 hevosvoimaa ei kilpaile saman luokan Ducatin ja KTM:n tehokkaimpien mallien kanssa, mutta ylittää kuitenkin pahimman japanilaiskilpailijan eli Honda CRF 1100 Africa Twinin lukemat.
Tarjolla on myös A2-korttiluokan mukainen 70kW / 35 kW tehoversio.
Ulkoisesti ja väritykseltään V-Strom 1050 on nyt selvästi kevyemmän ja modernimman näköinen. Kolme ajotila-asetusta, kolmiasentoinen luistonesto ja kaarre-ABS-jarrut kuuluvat varustukseen.
Alumiinivaluvanteisen perusmallin rinnalle esiteltiin pinnavanteilla varustettu ja ulkomuodoltaan rouheampi V-Strom 1050 XT. Siinä on myös parempi varustetaso pitäen sisällään mm. käsisuojat, keskiseisontatuen, led-vilkut, säädettävän tuulilasin ja korkeussäädettävän kuljettajan satulan.
Elektroniikkapuolella parempi varustus näkyy mm. vakionopeussäätimen ja mäkilähtöavustimen kuulumisena vakiovarusteiden listalle. Vakionopeussäätimen toiminta-alue kattaa kolme suurinta vaihdetta ja nopeusalueen 50–160 kilometriä tunnissa.
Maahantuoja on jo ehtinyt vahvistaa uusien mallien hinnat:
- V-Strom 1050 16 690 eur
- V-Strom 1050 XT 18 490 eur
V-Strom 1050 (XT, mikäli poikkeaa)
- Moottori 90-asteinen V2-moottori, 1037cc
- Teho 79 kW (107 hv) / 8500 r/min
- Vääntö 100 Nm / 6000 r/min
- Voimansiirto 6 vaihdetta, ketjuveto
- Istuinkorkeus 855 mm (850 mm)
- Akseliväli 1555 mm
- Tankin tilavuus 20 litraa
- Paino tankattuna 236 kg (247 kg)
Valmistajalta: Suzuki
-
Suzuki V-Strom 1050 – tehokkaampi ja varustellumpi Moottoripyörät
-
Koeajo: Veitsenterävä Suzuki Katana Koeajo
-
Suzuki saa uusia malleja Eurooppaan – taustalta löytyvät Toyotan suosikit Uutinen
-
Koeajo: Kilpavarustelua – Suzuki Vitara Koeajo
-
Koeajo: Suzuki Jimny – vuoden iloisin uutuus? Koeajo
-
Maistiainen: Söpö maasturinpentu – Suzuki Jimny 1.5 GL Esittely
-
Koeajo: Näppärä nakumalli – Suzuki GSX-S125 Koeajo
-
Huhuista todeksi: uusi Suzuki Jimny on mahtava pikku-G Uutinen
-
MP-klassikko: Aikansa vaarallisin – Suzuki PV50 Klassikko
-
Koeajo: Suzuki Swift 4×4 Hybrid – markkinoiden edullisin ja tavallisin hybridi Koeajo
-
Koeajo: Suzuki Ignis – tätä lisää! Koeajo
-
MP-klassikko: Vesipyssy – Suzuki GT 750 ’73 – Oman aikansa Gran Turismo Klassikko
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Carado
- Caterham
- CF Moto
- Chevrolet
- Citroën
- CrossCamp
- Cupra
- Dacia
- Dodge
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Indian
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Niu
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu