20.9.2023

Talvirengastesti: Kärkipaikka vaihtui – viime vuoden suvereeni testiykkönen kohtasi voittajansa

Moottorin talvitestin tämän vuoden voittaja olisi päihittänyt selvästi viime vuoden rengastestivoittajan.

Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarengas on kohdannut voittajansa. Moottorin tämän syksyn talvirengastestin voittaja, Goodyear Ultra Grip Ice 3 -kitkarengas sai tämän vuoden rengastestissä paremman yleisarvosanan kuin viime vuoden talvirengastestin testivoittaja, Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarengas. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarengas sijoittui tämän syksyn rengastestissä toiseksi.

Hakkapeliitta R5 oli vielä viime vuoden rengastestin suvereeni voittaja. Se voitti rengastestin suuremmalla erolla kuin mitä Moottorin rengastesteissä on yleensä nähty. Viime vuoden suuri ero seuraavaan, rengastestin kakkoseen johtui siitä, että viime vuonna testiin osallistunut Nokian Hakkapeliittta R5 paransi otteitaan selvästi edellisestä vuodesta.

Viime vuonna rengastestissä jaetulle neljännelle sijalle jäänyt Goodyear Ultra Grip Ice 2 tullessaan tälle vuodelle uuteen sukupolveen, se meni kuitenkin Hakkapeliitta R5:n ohitse. Talvisissa osakokeissa kuten kiihdytyksessä ja jarrutuksessa lumella Goodyear oli parempi kuin Hakkapeliitta, kuten myös jarrutuksessa ja ajettavuudessa märällä. Yleisesti ottaen Goodyearin jarrutuspito oli testin parasta. Ajettavuudessa lumella ja jarrutuksessa kuivalla Nokian Hakkapeliitta oli aavistuksen Goodyearia parempi.

Kaiken kaikkiaan kärkikaksikon taisto talvirengastestissä tänä syksynä oli tiukka. Goodyear Ultra Grip Ice 3 sai rengastestissä 0,1 pistettä paremman yleisarvosanan kuin Nokian Hakkapeliitta R5. Rengastestin kolmanneksi ylsi Michelinin X-Ice Snow -kitkarengas.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laadukkaat kitkat vastaan edulliset nastat

Moottorin tämän vuoden rengastestissä olivat vastakkain laadukkaat kitkarenkaat sekä edulliset nastarenkaat. Rengastestin vertailuryhmä ei ole aivan tavallisimmista päästä, mutta kun seuraa yleistä keskustelua sekä uskomuksiakin talvirenkaista, vertailuryhmä onkin hyvin relevantti.

Yleinen keskustelun aihe ”kitkat vai nastat” käy yhä vain kuumempana ilmojen viiletessä ja talvirengaskauden lähestyessä. Usein kitkat vastaan nastat -keskusteluissa unohtuu kuitenkin, että molempiin rengastyyppeihin mahtuu hyvin erilaisia ja eritasoisia tuotteita. Kummallakin joukolla on oma kannattajakuntansa ja väitteitä lentää puolin ja toisin, kuten ”nastarengas on aina parempi jäällä kuin kitkarengas”. Edellä mainittuihin uskomuksiin päästiin rengastestissä kiinni, kun edullinen runsailla nastoilla varustettu edullinen nastarengas ja testeissä menestynyt kitkarengas asetettiin vastakkain. Näistä renkaista muodostui kahdeksan renkaan vertailuryhmä, jossa oli vastakkain neljä testeissä menestynyttä ja laadukkaaksi koettua kitkarengasta sekä neljä edullista nastarengasta.

Rengastestissä koettiin myös dramatiikkaa, kun yksi rengas sai hylätyn arvosanan.

Täydellisen rengastestin lopputulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 9/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy

Luetuimmat