20.9.2023 Ajoneuvot Talvirengastesti: Kärkipaikka vaihtui – viime vuoden suvereeni testiykkönen kohtasi voittajansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin talvitestin tämän vuoden voittaja olisi päihittänyt selvästi viime vuoden rengastestivoittajan. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarengas on kohdannut voittajansa. Moottorin tämän syksyn talvirengastestin voittaja, Goodyear Ultra Grip Ice 3 -kitkarengas sai tämän vuoden rengastestissä paremman yleisarvosanan kuin viime vuoden talvirengastestin testivoittaja, Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarengas. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarengas sijoittui tämän syksyn rengastestissä toiseksi.Hakkapeliitta R5 oli vielä viime vuoden rengastestin suvereeni voittaja. Se voitti rengastestin suuremmalla erolla kuin mitä Moottorin rengastesteissä on yleensä nähty. Viime vuoden suuri ero seuraavaan, rengastestin kakkoseen johtui siitä, että viime vuonna testiin osallistunut Nokian Hakkapeliittta R5 paransi otteitaan selvästi edellisestä vuodesta.Viime vuonna rengastestissä jaetulle neljännelle sijalle jäänyt Goodyear Ultra Grip Ice 2 tullessaan tälle vuodelle uuteen sukupolveen, se meni kuitenkin Hakkapeliitta R5:n ohitse. Talvisissa osakokeissa kuten kiihdytyksessä ja jarrutuksessa lumella Goodyear oli parempi kuin Hakkapeliitta, kuten myös jarrutuksessa ja ajettavuudessa märällä. Yleisesti ottaen Goodyearin jarrutuspito oli testin parasta. Ajettavuudessa lumella ja jarrutuksessa kuivalla Nokian Hakkapeliitta oli aavistuksen Goodyearia parempi.Kaiken kaikkiaan kärkikaksikon taisto talvirengastestissä tänä syksynä oli tiukka. Goodyear Ultra Grip Ice 3 sai rengastestissä 0,1 pistettä paremman yleisarvosanan kuin Nokian Hakkapeliitta R5. Rengastestin kolmanneksi ylsi Michelinin X-Ice Snow -kitkarengas.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaadukkaat kitkat vastaan edulliset nastatMoottorin tämän vuoden rengastestissä olivat vastakkain laadukkaat kitkarenkaat sekä edulliset nastarenkaat. Rengastestin vertailuryhmä ei ole aivan tavallisimmista päästä, mutta kun seuraa yleistä keskustelua sekä uskomuksiakin talvirenkaista, vertailuryhmä onkin hyvin relevantti.Yleinen keskustelun aihe ”kitkat vai nastat” käy yhä vain kuumempana ilmojen viiletessä ja talvirengaskauden lähestyessä. Usein kitkat vastaan nastat -keskusteluissa unohtuu kuitenkin, että molempiin rengastyyppeihin mahtuu hyvin erilaisia ja eritasoisia tuotteita. Kummallakin joukolla on oma kannattajakuntansa ja väitteitä lentää puolin ja toisin, kuten ”nastarengas on aina parempi jäällä kuin kitkarengas”. Edellä mainittuihin uskomuksiin päästiin rengastestissä kiinni, kun edullinen runsailla nastoilla varustettu edullinen nastarengas ja testeissä menestynyt kitkarengas asetettiin vastakkain. Näistä renkaista muodostui kahdeksan renkaan vertailuryhmä, jossa oli vastakkain neljä testeissä menestynyttä ja laadukkaaksi koettua kitkarengasta sekä neljä edullista nastarengasta.Rengastestissä koettiin myös dramatiikkaa, kun yksi rengas sai hylätyn arvosanan.Täydellisen rengastestin lopputulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 9/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti