Ford Evos – Shanghai

Ajoneuvot Uutinen 24.4.2021

Täysin uusi SUV Ford Evos – ei kuitenkaan korvaa Mondeota

Pidetty Mondeo on jo kuopattu, mutta nyt julkaistu SUV Ford Evos ei ole sen korvaaja. Se esittelee kuitenkin mielenkiintoista teknologiaa.

Ford Evos julkistettiin Shanghain autonäyttelyssä ja se on ensimmäinen Fordin China 2.0 -strategian mukaisesti kehitetty tuote. Ford haluaa uuden strategian voimin vallata itselleen osuutta maailman suurimmasta markkinasta. Changan Ford ja JMC Ford ovat osa yhteistyökuviota.

Uutisoimme maaliskuussa, että Ford Mondeon tulevaisuus on jo kuopattu. Se tulee poistumaan markkinoilta tuotannon loppuessa vuonna 2022. Jos Ford Evos vaikutti sopivalta korvaajalta, ajatus oli väärä.

Evos ei tule Eurooppaan. Myöskään Yhdysvaltoihin sitä ei olla viemässä, joten itse asiassa tämä uusi crossover jää näillä näkymin vain Aasian markkinoille.

Evos omaa varsin menevän ulkonäön – ainakin möhköksi katumaasturiksi. Ajovalot ovat kapeat ja muodostavat pienen koukun ulkoreunassaan. Kylkilinjassakin on jotain yhtäläisyyksiä Mustang Mach-E -sähköautoon.

Hämmentävästi emme tiedä mitään uuden crossoverin voimalinjasta. Ford ei paljastanut edes voimanlähdettä, joten kaikki on arvailujen varassa. Toisaalta malli ei tule meillä kuitenkaan myyntiin.

Ford Evos smart cabin

Kosketusnäyttöä 27-tuumaa

Lopulta uutuuden sisätilat tarjoilevat ehkä kaikkein mielenkiintoisinta antia ja näistä voi arvella tulevien Ford-mallienkin linjoja. Silmä huomaan ensimmäisenä koko kojelauden levyisen näyttöpinnan, vaikka oranssit yksityiskohdat yrittävät parhaansa huomion kaappaamiseksi. Kuljettajan digimittaristolla on kokoa 12,3 tuumaa ja tietoviihdejärjestelmän massiivinen 27-tuumainen kosketusnäyttö jatkuu pitkälle apukuljettajan puolelle asti.

Näyttöjen lisätyn todellisuuden (AR) toimintojen osalta Ford on tehnyt yhteistyötä kiinalaisen Baidun kanssa. Ajatuksena on ollut mahdollistaa kuljettajan ja apukuljettajan käyttää samaa kosketusnäyttöä yhtäaikaisesti eri toimintojen hallintaan.

Matkustaja voi tarkastella esimerkiksi auton tilaa, navigointia ja liikennemerkkien seurantaa auttaakseen kuljettajaa olosuhteiden hallinnassa. Ehkä realistisemmin matkaaja hyödyntää näyttöään puhtaasti viihdetarkoitukseen.

Samalla Evos ottaa haltuunsa myös osittaista autonomista ajamista tarjoavan BlueCruise -toiminnon. Se sallii kuljettajan irrottaa kädet ratista järjestelmän seuratessa kameran avulla kuljettajan silmiä, jotta kuljettajan katse pysyy tiessä ja kuljettaja toimintavalmiina.

All-New Ford Evos

Ford Evos ei korvaa Mondeota

Kuten aiemmin mainitsimme, Evos oli erityisen odotettu Mondeon korvaajaksi Eurooppaan ja Fusionin korvaajaksi Yhdysvaltoihin. Jo pidempään on huhuiltu jonkin crossover-mallin tulevan Mondeon jättämää aukkoa paikkaamaan.

Kaiken kukkuraksi vuonna 2011 Ford esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä Evos-muotoilututkielman, joka loi myöhemmin viivat nykykorin Mondeon muotoilulle. Ennusmerkit eivät kuitenkaan tällä kertaa osuneet kohdalleen.

Changan Ford valmistaa Evosin ja se on suunniteltu alusta pitäen vastaamaan kiinalaisten mieltymyksiin. Fordin edustaja vahvisti Automotive News Europelle, että Evos ei tule Euroooppaan.

– Olemme sanoneet, että Mondeolle ei tule korvaajaa, kommentoi Fordin edustaja.

 

Kuvat: Ford, lähteet: Ford, Automotive News Europe

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Ford

Kaikki koeajot

Uusimmat